[column] Wie kan kiezen, kiest Audi?

[column] Wie kan kiezen, kiest Audi?
  • Design
  • 2 nov 2023 @ 12:06
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Veertig jaar na het op de markt komen van de Audi 100 biedt Audi nu de 100% elektrische Audi e-tron GT aan. Maar wie is eigenlijk de doelgroep van deze luxe zakensedan?

Door de elektrificatie verandert de wereld van de luxe zakenauto in een rap tempo. Daarmee heeft ook Audi te maken. Het premiummerk uit Ingolstadt speelt traditioneel een belangrijke rol in het hoogste segment van de zakelijke markt en heeft hierin binnen vier decennia indrukwekkende stappen gezet. In 1982 doet Audi met de zeer gestroomlijnde Audi 100 voor het eerst serieus mee in de topklasse, het huidige topmodel de Audi e-tron GT Competition laat nog altijd diezelfde extreem gunstige CW-waarde zien, maar wordt nu wel aangedreven door een uiterst krachtige, doch emissievrije elektromotor. Gebleven is de fraaie lijn, maar inmiddels kijken er talrijke nieuwkomers jaloers naar het succesverhaal van Audi. Een goed moment om eens onder de loep te nemen aan wie het premiummerk de Audi e-tron GT nu eigenlijk verkoopt.

Trendsetter Audi 100

In mijn jeugd was ik direct onder de indruk van de toen kakelverse Audi 100. Zeker als de nieuwkomer twee jaar later ook als modieuze Audi 100 Avant op de markt verschijnt. Het referentiekader van dit alles is het jaar 1984, om mijn herinnering daarmee in perspectief te plaatsen. Een periode waarin menig stationcar stalen bumpers heeft en ‘vierkant’ de standaard is. Denk bijvoorbeeld terug aan de Mercedes W123 T-klasse.

Hoewel brandstofverbruik begin tachtigerjaren een steeds belangrijker argument wordt, maakt slechts een handjevol automerken zich (al) druk over de stroomlijn van de carrosserie.

Audi is er één van en dat levert binnen de tijdsgeest een heel vooruitstrevende auto op. De Audi 100 is een echte trendsetter. Na de 100 doen de Ingolstädter echt mee in de klasse van premium zakensedans en begin jaren ’90 zet Audi vervolgens een nieuwe stap met de Audi V8. Deze limousine op basis van de Audi 200 is de eerste auto die het qua formaat, luxe en afmetingen tegen de échte topklasse kan opnemen. De premium status wordt met dit topmodel bevestigd en de rest is geschiedenis. Elke generatie van eerst de Audi 100, later de A6 en de A8 zijn daarna weer mooier, beter en vooruitstrevender dan de uitgaande generatie. Vanuit marketingoogpunt is het bijzonder knap hoe Audi in enkele decennia tijd een waardevol premiumimago heeft opgebouwd en die status vervolgens tot in het kleinste detail heeft geperfectioneerd.

Wie kan kiezen, kiest Audi.

Vandaag is elektrisch rijden voor hoger management steeds vaker een voorwaarde.

Bedrijven worden afgerekend op hun duurzaamheidsinspanningen en dus bewegen managers zich veelal elektrisch voort. Daarom gaat Audi met een sterk e-tron aanbod mee met de markt. Waar de situatie op de markt begin jaren ’80 heel erg overzichtelijk was, komt er momenteel een stortvloed aan verse elektrische zakenauto’s naar Europa. De op duurzaamheid gefocuste manager heeft daarmee veel meer keus bij het uitzoeken van de volgende auto. Met alle nieuwe spelers op de hielen heeft de Audi e-tron GT zo een belangrijke missie voor het Duitse merk. Een ijzersterk imago, sportief design en de beste digital connectivity helpen daarbij en vormen sterke troeven die Audi tussen de ringen heeft. Maar daarmee is er nog niet per definitie een koper voor de Audi e-tron GT gevonden.

Nee, Audi moet het vooral hebben van managers die zich willen onderscheiden met design, vooruitstrevendheid en premiumness.

‘Wie kan kiezen, kiest Audi,’ zo klinkt het vaak en dat statement zegt veel over de potentiële e-tron GT-koper. Danny Koster, vestigingsdirecteur van Broekhuis Audi, herkent zich wel in dat beeld: ‘Audi e-tron GT-kopers zijn succesvolle ondernemers die zich met hun auto willen onderscheiden en bewust iets anders zoeken dan de zoveelste elektrische zakenauto. Een Audi e-tron GT-rijder kiest voor design, topklasse afwerking en vooruitstrevend karakter. De Audi e-tron GT is echt de elektrische auto voor fijnproevers!’

Audi’s antwoord

Veertig jaar na het op de markt komen van de Audi 100 biedt Audi voor de doelgroep geslaagde ondernemers de 100% elektrische Audi e-tron GT aan.Een 4-deurs Gran Turismo die zichzelf zeker in de Competition-uitrusting overtreft in looks en luxe. Denk alleen al aan het subtiel gespierde ontwerp, het Bang & Olufsen soundsystem, 20 inch lichtmetalen vijf-dubbelspaaks velgen in ‘offset’ design, de Audi Singleframe grille in kleur en het optiepakket ‘zwart’ dat samen met donkergetint privacy glass voor extra optische verfijning zorgt.

Wie hierdoor in verleiding gebracht wordt, moet maar eens kijken naar de Audi e-tron GT Competition die Broekhuis Audi momenteel op voorraad heeft. Met een systeemvermogen van 350 kW/476 pk en Quattro vierwielaandrijving is deze Audi e-tron GT Competition goed voor indrukwekkende prestaties en een actieradius van 492 kilometer (WLTP). Tegen een prijs vanaf € 110.915 en mét interessante aanbiedingen voor de zakelijke rijder, is de fijnproever voor een Audi e-tron GT per maand niet eens heel veel meer kwijt dan voor het zoveelste elektrische topmodel van een nieuwkomer.

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

 

 

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken