Biografie Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative. Hij is onderdeel van CO, het mediacreatieteam van Initiative.
Twitter: @machiel
Biografie Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative. Hij is onderdeel van CO, het mediacreatieteam van Initiative.
Twitter: @machiel
Deze keer drie campagnes die een aanspraak doen op emotie. Allereerst Volvo. De autofabrikant laat met de campagne zien wat de kracht is van het kiezen, bouwen en volhouden van een propositie. In een video van iets meer dan drie minuten laat het merk zien dat auto’s in ons leven vooral een ondergeschikte rol spelen. Dat ze ons veilig moeten houden. Dat nemen ze heel serieus in Zweden.
Er was onlangs wat ophef over zogenaamde sluikreclame. Het Commissariaat voor de Media constateert dat in zo’n 90 procent van de Nederlandstalige Youtube-vlogs producten worden aangeprezen. Jongeren worden 'onbewust overspoeld met reclame'. Nu zet ik daar mijn vraagtekens bij, want volgens mij hebben jongeren prima door wat reclame is en wat niet. Ik vraag ik me ook af: werkt dat nou, sluikreclame? Laten we er een paar bekijken.
Één bloot been maakt nog geen zomer, maar je voelt het, het is maart en we anticiperen op een van de grootste culturele fenomenen dat ons land rijk is. Het zindert, zodra de koperen ploert weer aan de hemel staat. Rokjesdag.
Allereerst McDonald's: een meisje bestelt een hamburger, wat daarna gebeurt deed iedereen verbazen! Nee, serieus, McDonald's is lekker bezig. Na de Pókemons in de Happy Meals vorig jaar heeft de burgerketen in december 2016 z’n prijsperceptie aangepakt met de Cadeau Kalender, in de maand dat iedereen het druk heeft en wel te porren is voor een snelle snack. En rond kerst krijgt het Ronald McDonald Huis extra aandacht. Een prima kalender.
Tijd en aandacht zijn op weg om de meest schaarse goederen te worden van onze maatschappij. Dat is waarom de tijd van reclame voorbij is. Interruptie maakt plaats voor relevantie.
Weet je nog, dat je foto’s moest maken met een rolletje? 24 of 36 kansen voor een goede foto, gepropt in een apart uitziend metalen containertje. En dan moest je maar afwachten of bij het ontwikkelen de foto eruit kwam te zien zoals je wilde. De rest is geschiedenis. Elke fatsoenlijke mobiel heeft een camera waar Paul Huf zich twintig jaar geleden niet voor zou schamen.
Heineken heeft een campagne gemaakt die het merk als werkgever op een spectaculaire manier op de kaart zet. Het knapste aan de uiting is dat deze perfect past in de merkpropositie die de brouwer nu voert.
Het onderzoek, waarop het inzicht van Bever is gebaseerd, geeft aan dat jongeren te druk zijn om naar buiten te gaan. Het lijkt spontaan opgelost te zijn, dat probleem. Inzenden voor een Effie, zou ik zeggen.
De nieuwe merkcampagne van Bever luidt: niet iedereen is een buitenmens, maar niemand is een binnenmens. En wat hebben ze gelijk. We zitten te veel en we zijn te veel binnen. Treffend, prachtig weergegeven en het maakt Bever direct relevant. Bovendien is TV een prima middel om deze spot te laten zien: je bereikt de stilzitters.
Hoe krijg je Nederland aan Royal Club? Volgens bureau Alfred doe je dat door de strijd aan te gaan met ‘doe maar een frisje’, je bent tenslotte wat je drinkt. Wat mij betreft een schot in de roos. De productlijn van Royal Club heeft daar een prima antwoord op. Een knipoog naar de 'The most interesting man in the world' van Dos Equis.
Stel, je bent marketingbaas van een vrouwenhygiëne product. En je komt erachter dat weinig vrouwen over ongesteldheid praten. Onhandig, want dan kun je als merk in 2016 ook niet echt een ‘conversatie’ faciliteren. En dat wil je wel, want hoe kun je anders merkvoorkeur creëren?
Een merk bestaat in onze hoofden uit een set aan associaties die we erbij hebben. Stevig verankerd, slechts langzaam te veranderen. Reclame probeert dan, met een onderzoeksrapport van de 0-meting, steeds beetje bij beetje het merk te schuiven naar de set waarden waarvan de marketeer weet dat het ’t meeste toekomst heeft. Dat lijkt zelfs wel een beetje op een wetenschappelijk proces. Maar dat is het niet. Het is namelijk óók een kunst om reclame te maken.
Bloed, zweet en kranen. Of 'Last christmas, I gave you my haard'. Geen tv-commercial in deze review dus: Gamma neemt in een flits-campagne, ingezet in meerdere media (dagblad, social, online in ieder geval), de Top 2000 van muziek op de hak. Met bijhorend platform waar klanten los kunnen gaan en naar hun eigen sociale kanalen kunnen delen. Flauwe humor, maar een briljante inhaker die volgens mij bij de doelgroep lekker valt. Past ook prima bij de nieuwe positionering van Gamma: snel reageren op vragen van klanten. Leuk.
Das. Een fascinerende nieuwe commercial in rechtsbijstandsverzekeringenland! In een markt waar er maar een paar partijen écht een rol spelen (Achmea, DAS en Arag hebben samen het grootste deel) heeft DAS vrij onopgemerkt een concurrentievoordeel gecreëerd.
Deze keer kijken we naar drie publieksfavorieten. Drie TV spotjes waarvan het publiek, in de vorm van een nominatie voor de Gouden Loekie, heeft aangegeven dat ze favoriet zijn. Dát ze leuk zijn staat vast. De vraag is dan, waarom is het een goed idee?
De lente komt eraan. Je voelt het aan alles: nieuwe energie, een positieve blik en weer voorzichtig durven. Durven ondernemen, durven leven, durven doen. Een mooi moment om naar drie frisse commercials te kijken. Hé, lekker.
De Amerikaanse versie van de Cannes Lions voor het volk – zo kun je de spotjes om de Super bowl het beste omschrijven. Want alles bij elkaar is Youtube nog belangrijker dan het moment van uitzenden zelf. Daar spelen merken goed op in: een keer 4,5 miljoen dollar uitgeven voor 30 seconden en dan maximaal online en sociaal uitnutten.
Het lekkerste bier van Nederland laat zien hoe fijn die eerste slok kan zijn. In de commercial zien we een man van middelbare leeftijd thuiskomen. Vroeg thuiskomen, want het kinderspeelgoed verklapt een gezinsleven. En dat zet me aan het denken: waarom is deze man zo vroeg thuis? Waarom snakt hij naar dat biertje? Is het een biertje om te vieren? Is het troost?
“Ja, die hond die werkte als een malle!”. “Kunnen we dat nu weer doen?”. “Je bedoelt dat we dat truukje weer kunnen toepassen?”. “Ja”. “Ja, tuurlijk!”. En zo ontstond de meest vergezochte commercial ooit. Aan de halsband erbij gesleurd. Als vervolg op deze, laat Gamma nu het vervolg zien. Grappig, dat zeker.
Meer dan 1 miljoen ouderen (55+) zijn eenzaam. En 200.000 zelfs bijzonder eenzaam! Schrikbarende getallen. Stichting Oopoeh (Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier) helpt door baasjes van huisdieren te koppelen aan ‘ouderen’. Twee vliegen in een klap voor mensen die een weekend weg willen en oppas zoeken voor de hond. Wat een sympathiek idee!
De boomhut. Op woensdagmiddag huppelend naar huis uit school. De smaak van opgerolde Wehkampgids in PVC buis. De eerste prikkel van een paardenbloem in je neus geduwd. Wat is jong zijn fantastisch. Zonder inhoudingen genieten van kleine dingen. “Je geeft ze een touw en een bal en je hebt geen kind meer aan ze”, hoorde ik gisteren een moeder opscheppen. iPadloos genieten. Wat is het fijn. En wat is het fijn dat er merken zijn die ons daar af en toe aan herinneren.
Reclame maken is kiezen. Welk model je ook raadpleegt, een marketeer moet kiezen: De U in USP, de WHY van Sinek, de dwarsheid van Jobs. Kiezen welke doelgroep, kiezen welke propositie en kiezen welke boodschap daar het beste bij past. Dat deed bol.com ooit heel goed: hun TVC over sinterklaasboodschappen was een scherpe en daarmee treffende keuze.
Kerst. Het pièce de résistance van supermarktreclame Nederland. Logisch ook, want het is één van de best gevulde boodschappenwagens in het jaar en een manier om als winkelformule te laten zien wat je in huis hebt. De laatste twee weken van het jaar boeken de supers samen 1,46 miljard euro aan omzet.
Jumbo heeft een nieuw reclamebureau en gooit het over een andere boeg. Robijn niet, die doet deze keer de was bij Bram Moskowicz, KitKat zoekt het in een viral. MarketingTribune vroeg Machiel Verkuyl, strategy director bij Initiative, naar zijn analyse.
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox: