Aantal winkeldiefstallen blijft dalen

Aantal winkeldiefstallen blijft dalen
  • Food-en-retail
  • 22 sep 2014 @ 14:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ConsumentenOnderzoekWinkelen

De intensieve samenwerking tussen politie en winkeliers levert zichtbare resultaten op. Het aantal winkelovervallen is opnieuw gedaald. In de eerste acht maanden van dit jaar met 21 procent ten opzichte van 2013. Waar in de periode van januari tot en met augustus 2013 nog 294 winkeliers slachtoffer werden van een overval, daalde dat aantal in dezelfde periode in 2014 naar 232.

Detailhandel Nederland zegt in het persbericht blij te zijn met het bereikte resultaat. Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit Detailhandel Nederland: ‘De overvalcijfers vertonen de laatste jaren een dalende trend. Winkeliers investeren veel in preventie en de pakkans door politie wordt steeds groter.’

Donkere dagen
Ondanks de dalende cijfers verwacht Detailhandel Nederland de komende maanden een piek in het aantal winkelovervallen. Van Steeg: ‘De zogenoemde donkere dagen staan voor de deur en dan stijgt het aantal overvallen. Vanaf oktober is het sneller donker ’s avonds en criminelen zien dan hun kans schoon.’

Campagne met Martin Morero
Detailhandel Nederland ziet in de dalende cijfers een aansporing om gezamenlijk te blijven werken aan de bestrijding van overvallen. Preventie is in de strijd tegen overvallen een belangrijk wapen. Met de donkere dagen in het vooruitzicht neemt de kans op een overval toe. Detailhandel Nederland lanceert daarom samen met het ministerie van Veiligheid & Justitie en andere samenwerkingspartners de campagne ‘Minder cash, wel zo veilig’. Dit thema is gekozen om te laten zien welke mogelijkheden er voor winkeliers zijn om het aanwezige contante geld in de winkel te verminderen. Op die manier worden winkels minder interessant voor een overval. Consumenten worden opgeroepen zoveel mogelijk te pinnen. Televisiester Martin Morero is dit jaar het boegbeeld van de campagne.

Week van de Veiligheid
De campagne is gekoppeld aan de Week van de Veiligheid (van 6 t/m 12 oktober). Om het belang van preventie extra te onderstrepen, worden tijdens de Week van de Veiligheid, de eerste Wel zo Veilig Awards uitgereikt. Deze prijzen zijn bedoeld voor ondernemers die zich onderscheiden op het gebied van veiligheid en preventie. De afgelopen tijd is hard gezocht naar ondernemers die voor deze prijs in aanmerking komen. Martin Morero ging het land door om ondernemers aan de tand te voelen over de maatregelen die zij hebben genomen om de veiligheid te vergroten. Martin vond tijdens zijn zoektocht drie bijzondere ondernemers. Tijdens de aftrap van de Week worden deze ondernemers in het zonnetje gezet. Samen met minister Opstelten reikt Martin Morero de Wel zo Veilig Awards uit op 6 oktober in Leidschendam, tijdens de start van de Week van de Veiligheid.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken