[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc biologische kant-en-klaar maaltijden

[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc biologische kant-en-klaar maaltijden
  • Food-en-retail
  • 8 sep 2017 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInterview

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Als nummer 113 interviewt de redactie Food&Retail Cor Jansen - oprichter en frisbakken cmo van 'Kooc', nu in samenwerking met Ralph Moorman (op de foto rechts). 'Vergeet wat je weet over kant-en-klaar', adviseert Kooc. Hieraan werkt Jansens team door dagverse biologische maaltijden van hoge kwaliteit in eigen keuken te bereiden en te bezorgen in heel Nederland. Sinds kort ook te koop bij winkelketen Ekoplaza en binnenkort bij onze Zuiderburen. Kooc brandt van ambitie.

De ingrediënten voor de maaltijden van Cooks zijn volgens de makers natuurlijk, onbewerkt en vrij van gluten, lactose en caseïne. 'Daarnaast voldoen de gerechten aan de strenge gezondheidscriteria van gezondheidscoach en levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman', meldt de oprichter als extra USP. En nu dus de grens over. 'PostNL bedient sinds kort ook de Belgische markt. Hier zien wij een kans om onze internationale stap te zetten.'  We stellen Cor Jansen elf vragen.

1. Zou je jezelf willen voorstellen? Wat heb je met marketing?
Ik ben Cor Jansen, 30 jaar en ik ben sinds mijn negentiende ondernemer. Mijn eerste concept, 'CoCuisine', is het blijvende resultaat van mijn afstudeerstage. Ik deed marktonderzoek in de zorg voor een maaltijdfabrikant en kwam daar bijzonder slechte maaltijden tegen. Niet gehinderd door mijn gebrek aan kennis of ervaring heb ik toen besloten dat dit anders moest en heb ik CoCuisine opgericht. We zijn gestart met het leveren van dagverse maaltijden zonder pasteurisatie, bevriezing of allerlei andere bewerkingen. Met als resultaat een vers product met optimale smaak en voedingswaarde.Nu is de zorg wat betreft marketing een lastige sector en als commercieel concept word je snel als ongeloofwaardig bestempeld. Om zorglocaties te overtuigen hebben we honderden proeverijen gehouden om mensen het verschil te laten proeven in plaats van te vertellen. Die aanpak heeft heel goed gewerkt.

Marketing is uiteindelijk de kunst van het vertalen van je concept naar een duidelijke boodschap aan je doelgroep. Ieder concept is uniek en vereist een andere aanpak. Het is heel interessant om te zien hoe dit voor diverse branches totaal anders kan werken.

Mijn opleiding aan de Hogeschool IVA te Driebergen bestond voor een groot deel uit marketing met de focus op automotive. 100K uitgeven aan een auto om van A naar B te komen slaat in alle gevallen rationeel gezien nergens op, maar draait om gevoel, beleving en emotie.

2. OK, verder over Kooc. Kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait?
Het idee voor Kooc is ontstaan door het volledig ontbreken van biologische, gluten- en toevoegingsvrije maaltijden in het retailschap en bij de bezorgdiensten. Het was de bedoeling om kleinschalig te starten, maar groeide uit tot een groot idee. Naar mate we het idee verder ontwikkelde zagen we steeds beter het enorme potentieel. Vanaf dat moment hebben we het groots aangepakt. We hebben van Kooc een b.v. gemaakt en financiering aangetrokken om het concept versneld door te ontwikkelen en te lanceren.

Met Kooc willen we de norm zetten voor dagverse kant-en-klaar maaltijden. Dit doen we door maaltijden van hoge kwaliteit in eigen keuken te bereiden en te bezorgen in heel Nederland. De ingrediënten voor de maaltijden zijn natuurlijk, onbewerkt en vrij van gluten, lactose en caseïne. Daarnaast voldoen de gerechten aan de strenge gezondheidscriteria van gezondheidscoach en levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman. Het is onze missie om dagverse, lekkere en eerlijke maaltijden voor iedereen toegankelijk te maken. Kooc wil middels innovatie en het produceren van lekkere en gezonde maaltijden het eetgedrag van mensen positief beïnvloeden. Wij geloven in een eerlijke, transparante manier van zakendoen waarin elke stap die we maken bijdraagt aan het beste resultaat voor iedereen.

3. Hebben jullie ervaring in de kant-en-klaarwereld? Waarom maaltijden?
Met mijn eerste concept CoCuisine ben ik al sinds 2006 actief. Weliswaar voor een andere doelgroep, maar met dezelfde missie: het eetgedrag van Nederland positief beïnvloeden. Met dit concept hebben we veel ervaring opgedaan wat betreft bereiding, maar ook de samenstelling van menu’s, voedingswaarden en distributie. De warme maaltijd is de belangrijkste maaltijd van de dag en kost de meeste bereidingstijd. Voor de hoogste impact was het een logische keuze om hier mee te starten. In de toekomst willen we ook aan de slag met de andere eetmomenten zoals ontbijt, lunch en tussendoortjes.

4. Is de comfordfood markt een ingewikkelde, licht graag toe?
De meningen zijn hierover sterk verdeeld en het aantal keurmerken, labels en waardering in sterren groot. Kortom, ongeloofwaardig. Steeds meer Nederlanders laten hun warme maaltijd thuis bezorgen. In sommige appartementen in grote steden is zelfs geen keuken meer te vinden. In 2016 lieten Nederlanders voor ongeveer 1,8 miljard euro aan eten bezorgen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2014. Van deze 1,8 miljard ging het bij 1 miljard van de bezorgingen om complete maaltijden, van diners tot pizza. Deze groei binnen de bezorgmarkt ontstaat omdat mensen steeds meer de behoefte hebben om de spaarzame tijd goed te besteden zoals aan het gezin, sociale gelegenheden of sport. Doordat de markt zo snel groeit is het aanbod enorm en zien consumenten door de bomen het bos niet meer.

Ook is de consument zich steeds meer bewust van het belang van gezonde voeding. We hebben bewust gekozen voor heel duidelijke criteria waarbij we geen concessies doen: biologisch, glutenvrij, lactosevrij en caseïnevrij. Zo is het voor de consument volledig duidelijk waar we voor staan en wat ze kunnen verwachten.

5. Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist een vetpot?
We hebben als eis gesteld dat onze maaltijden voor minder dan 10 euro de markt op moeten omdat Kooc anders voor een te kleine groep betaalbaar is. We hebben hierdoor concessies moeten doen op de marge. We moeten het hebben van het volume en groeien is daarom erg belangrijk. Dit gaat gelukkig erg goed.

6. Hebben jullie om Kooc aan de man te brengen gebruik gemaakt van marketingbureaus?
Jazeker. Voor de ontwikkeling van het merk, de positionering, vormgeving en marktintroductie hebben we samengewerkt met een bureau. We nemen ons concept en de markt heel serieus en daarom hebben we professionals van een hoog niveau ingeschakeld om alles goed te doen. We krijgen maar één kans.

Daarnaast werken we nu met een communicatie en PR bureau, aangezien we volledig transparant willen zijn en daarom continue vertellen waar we mee bezig zijn.

7. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
In 2017 was het doel om vooral te focussen op leveringen aan consumenten, het merk verder op te bouwen en te ontwikkelen. We werden echter naar enkele weken al benaderd door Ekoplaza en liggen daar inmiddels in de winkel. Los van landelijke dekking via de bezorgservice hebben we nu ineens tientallen pick-up points. Iets anders waar we trots op zijn: de introductie van onze eerste vegetarische maaltijd! Na de zomer volgt ook de eerste veganistische Kooc-maaltijd.

8. Er bestaan ook maaltijdboxen of bv de magnetronhuismerkmaaltijden van retailers. Hoe ga je daarvan winnen, wat is jullie USP?
We stellen hele duidelijke eisen aan onze maaltijden. Maaltijden die biologische en gluten-, lactose- en toevoegingsvrije zijn, zul je niet in het schap zien van de reguliere retail. Wat betreft gezonde maaltijdboxen zijn er wel hele goede alternatieven op de markt, maar daarbij bestaat het grote nadeel dat je alles zelf moet bereiden. Wij bieden dus een stuk meer gemak zonder dat je concessies hoeft te doen.

9. Wat is jouw lievelingmaaltijd van Kooc? Waarom? Kun je dit recept misschien delen?
Mijn nummer 1 is de Kabeljauw met spinazie en tomatenchutney. Het gerecht is fris van smaak, licht verteerbaar. Dit is één van de eerste maaltijden die we hebben ontwikkeld en verveelt me nog steeds niet. Een pasta gemaakt van rijst met spinazie, kabeljauw, tomaat, olie, ui, citroensap, basilicum, thijm en dragon. Als je het zelf wilt koken kun je de verhoudingen aanpassen aan je smaak.

10. Spelen jullie in op de biologische vlees- en vega-trend?
Yes! 100%. Wij gebruiken enkel biologisch vlees en wild gevangen vis in onze maaltijden. Wij willen alleen werken met echte producten en zijn tegen het onnodig gebruik van chemische toevoegingen, zware bestrijdingsmiddelen en preventieve antibiotica.

11. Hoe gaan jullie verder? Komt er meer distributie, gaan jullie Kooc-food bezorgen?
Vanaf nu gaan we het aantal verkooppunten van Kooc snel opschalen en komen er pick-up points. Kooc bezorgen we nu al landelijk in samenwerking met PostNL bij de consument aan huis. PostNL bedient sindskort ook de Belgische markt. Hier zien wij een kans om onze internationale stap te zetten.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 111 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 
 

Kooc bezorgt maaltijden thuis, op werk, bij de crèche of sportschool en sinds kort is Kooc ook in de vestigingen van Ekoplaza op te halen en in Ekoplaza’s webshop te bestellen. Voor meer informatie over Kooc kijk op kooc.nl




      
Productimpressie Kooc

     Cor Jansen, oprichter van Kooc (links), in de keuken geflankeerd door Kooc-ambassadeur, gezondheidscoach en levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman 
 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers

110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken