[interview] 'Na de lockdown is eerste rondje voor Heineken'

[interview] 'Na de lockdown is eerste rondje voor Heineken'
  • Food-en-retail
  • 11 jan 2021 @ 11:55
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodCustomer ExperienceInteractie

Heineken doet zaken met circa 20.000 horecazaken en is bij 130 panden direct betrokken bij de huur als pandeigenaar. Logisch dat de pandemie grote effecten heeft op de bieromzet en op de relaties. We spreken Marc Josephus Jitta, horecadirecteur bij Heineken Nederland, over nieuwe perspectieven.

Marc Josephus Jitta werkt ruim twaalf jaar bij Heineken, waarvan het merendeel in Sales en Out of Home. Hij zegt te genieten van praktische, slimme marketing die dicht bij de consument staat. De campagne die recent is gelanceerd en anticipeert op de apres-lockdown, u al las het al, noemt hij op voorhand 'heerlijk'.

Heineken werkt aan een prettige herstart van de horeca na de lockdown, wanneer wordt die ongeveer verwacht?
'
Dat is helaas niet te zeggen, ook in de landen om ons heen worden de lockdowns allemaal verlengd. Zodra verderop in het jaar de zon begint de schijnen stromen de terrassen weer vol en kan het niet anders dan dat er ook voor de kleinere cafés en nachtclubs oplossingen gevonden zijn.'

In Het Parool en in De Ondernemer van DPG Media wordt Heineken ‘eerste hulp bij horeca’ genoemd. Voelen jullie dat ook zo?
'De ondernemers doen het in de eerste plaats zelf. Hun ondernemerschap en de weerbaarheid is indrukwekkend. Beeld je eens in dat letterlijk alles waar je jaren voor gewerkt hebt buiten jouw macht wordt weggenomen. Vervolgens is er niemand die verteld wanneer je weer open mag, en als dat wel gebeurt volgen er op het laatste moment nog allerlei mitsen en maren. Het horeca vak en het belang van de branche wordt hiermee onderschat.

Wat wij hebben gedaan is van meet af aan schouder aan schouder staan en hulp bieden waar we kunnen. Denk aan het kosteloos cancelen van evenementen, het retourneren van bier, inzet van technische dienst,  het bedenken van oplossingen bij liquiditeitsproblemen, de campagne ‘Help de horeca’ mede opgetuigd enzovoort. In de tweede lockdown afgelopen najaar zijn we voor maatwerk gegaan. Mogelijke oplossingen verschillen echt per zaak, want geen enkele zaak of situatie of zakelijke relatie is hetzelfde. Bovendien is bij iedere onderneming de problematiek anders. De mix van oplossingen dus ook. Dit keer geen one size fits all aanpak, zoals in het voorjaar van 2020, maar maatwerk per ondernemer. We blijven schouder aan schouder staan met al die ondernemers waarmee we vaak al jaren mee samenwerken en zijn met iedere ondernemer individueel in gesprek om te horen wat nodig is om passende maatregelen te treffen.

Wat wij van begin af aan in deze crisis hebben gedaan is duidelijk zijn in wat je wel en niet van ons mag verwachten. We blijven continu in contact om met onze relaties om te horen en voelen waar onze hulp het meest nodig is.'

Hoe zijn de reacties op de opstelling van Heineken richting horeca-relaties de afgelopen 10 maanden? Ben je optimistisch gestemd over de horeca in Nederland?
'De reacties op onze aanpak zijn overwegend positief. Al kan je niet iedereen gelukkig maken. Ik heb begrip voor de lockdowns: gezondheid en de zorg zijn het allerbelangrijkst. Maar als je cafés en restaurants zo lang dichtgooit, vergt dat echt meer overheidshulp dan nu wordt gegeven. Alle lof voor de steun, maar de echte pijn van de horeca wordt er niet mee gecompenseerd. De reserves raken echt uitgeput. Veel horecaondernemers vinden de volledige lockdown terecht. Steeds weer hetzelfde deel van de economie platleggen blijkt keer op keer niet te werken. De opleving na de eerste golf vaccinaties moet straks ook ten goede komen aan de hele economie. Het zou mooi zijn als er maatregelen komen die niet uitgaat van wát je bent – bar, restaurant, winkel – maar wat je doet aan maatregelen. Regels die voor iedereen gelden. Er wordt te eenvoudig gezegd dat de branche wel weer terugkomt. Dat in de goede jaren toch bakken geld zijn verdiend en dat faillissementen horen bij ondernemerschap. Dat gaat echt voorbij aan de enorme gevolgen van deze crisis voor ondernemers, personeel en hun families. Ik houd rekening met jarenlang een veel kleinere horeca. Niet elk bedrijf gaat het redden, niet elke weggevallen café wordt een nieuwe zaak. En dan heb ik het nog niet eens over de event- en festivalbranche. Hoe langer de finishlijn vooruitgeschoven wordt, hoe spannender het wordt. De reserves zijn wel op.

Tegelijkertijd ben en blijf ik optimistisch als je ziet hoe enorm groot de behoefte is om terug te gaan naar de horeca. Vanaf het moment dat het weer kan zal die stroom ongetwijfeld weer goed op gang komen. Alleen is het wel zaak dat we de periode tot dat moment weten te overbruggen.'

Van topman Hans Bohm van Heineken begrepen we recent dat er een week gratis bier voor de horeca aankomt. Kun je dit toelichten? Wat is het doel hiervan?
'Liquiditeit is en blijft de grootste zorg in de horeca. Hiermee nemen we in ieder geval ons deel van die druk bij de heropening weg. Daarnaast stelt het ondernemers ook in staat om straks hun bestelling eerder te plaatsen. Dat helpt ons straks om samen met onze partner Sligro de opstart beter te coördineren. Vanuit stilstand alles en iedereen straks weer bevoorraden is een enorme operatie.'

Krijgt deze actie straks ook media-ondersteuning richting consument?
'Volgens mij staat de consument te springen om weer een vers getapt glas Heineken te bestellen en zijn ze meer dan bereid om daar voor te betalen. Ik in ieder geval wel. Deze steun in de rug is bedoeld voor de horeca.'

Tenslotte nog goede voornemens voor 2021 die je wilt delen?
'Zo snel mogelijk weer met een stel goede vrienden aan de bar hangen in een mooi café!'


Marc Josephus Jitta, horecadirecteur bij Heineken Nederland

tekst: Peter van Woensel Kooy

(foto Heineken Nederland)

Heineken horeca Nederland in aantallen:

-          Heineken doet zaken met ca. 20.000 horecazaken;

-          Bij 130 panden is Heineken direct betrokken bij de huur als pandeigenaar;

-          Op ruim 700 panden is volgens de brouwer een tussenhuur constructie van toepassing. Hier betreft het zo’n 600 pandeigenaren (er zijn eigenaren met meerdere panden);

-          Verreweg het overgrote deel huurt elders of bezit het pand zelf. Daar is de brouwer dus niet betrokken bij de huur.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken