Picnic gaat oude elektronica ophalen in Zwolle en Meppel
- Food-en-retail
- 13 apr 2023 @ 15:46
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOMarketing
- 13 apr 2023 @ 15:46
- Peter van Woensel Kooy
Websuper Picnic gaat tot en met 7 mei 2023 afgedankte elektronische apparaten ophalen bij klanten in de omgeving van Zwolle en Meppel.
Huishoudens in deze plaatsen kunnen bij de bezorging van de boodschappen bijvoorbeeld een föhn, koptelefoon, afstandsbediening of smartphone meegeven voor hergebruik of recycling. De online supermarkt heeft in samenwerking met Stichting Open de tijdelijke Picnic WeCycle-actie opgezet.
In Nederland verdwijnen jaarlijks nog miljoenen elektrische apparaten in de prullenbak, of ze blijven ongebruikt in een kast of lade liggen. Zonder dat ze het weten hebben veel mensen nog elektronica met waarde in huis, aldus de initiatoren. 'In kleine elektronische apparaten zitten namelijk vaak veel waardevolle materialen die gerecycled kunnen worden.'
Laagdrempelige actie
Volgens medeoprichter van Picnic Michiel Muller past het ophalen van kleine oude elektronische apparaten goed bij de duurzame missie van de online supermarkt. 'Gezinnen hebben steeds meer elektronische apparaten die niet gebruikt worden, bijvoorbeeld omdat ze niet meer werken of omdat kinderen er op uitgekeken zijn. Vaak kan tot tachtig procent van een klein huishoudelijk apparaat gerecycled worden. Aangezien we al aan de deur komen maken we het in de campagneweken extra makkelijk om afgedankte apparaten mee te nemen voor hergebruik. Huishoudens leveren al langer lege Nespresso-capsules en plastic tasjes in bij onze runners. Met deze laagdrempelige actie geven we nu ook elektrische apparaten een tweede leven.'
Jan Vlak, directeur van Stichting Open, bekend van de WeCycle inleverpunten, stelt dat de hoeveelheid e-waste de afgelopen jaren sterk is gegroeid. 'Onderzoek toont aan dat ruim acht op de tien Nederlanders bereid is om al hun elektrische afval netjes in te leveren voor recycling, mits dit gemakkelijk kan. Met deze actie gaan we kijken of het helpt om inleveren nóg makkelijker te maken.'
Teruggewonnen materialen als grondstof
Ongeveer honderdduizend huishoudens in de regio’s Zwolle en Meppel kunnen tot en met 7 mei 2023 gebruikmaken van de meeneemservice van Picnic. Klanten hoeven de apparaten alleen schoon in een tasje te stoppen en mee te geven aan de bezorger. De ingeleverde apparatuur gaat vervolgens vanuit de hub naar een sorteercentrum. Daar wordt bepaald of de apparaten nog geschikt zijn voor hergebruik. Zo niet, dan worden de waardevolle materialen hergebruikt als grondstof.
(PvWK)
Over Picnic
'Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.'
(bron: Picnic)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- online
- Zwolle
- electronica
- websuperMichiel Muller
- Picnic
- WeCycle
- Jan Vlak
- circulair
- retail
- Stichting Open
- Meppel
- recycling
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 201] Niels van den Bergh... 03-05-2024
- Veja scoort met in-store schoenmaker02-05-2024
- Shell kondigt nieuwe samenwerking... 01-05-2024
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 01-05-2024
- Unox Soep in Zak positioneert zich... 29-04-2024
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing