Plus verwijdert onjuiste duurzaamheidsclaims na actie ACM
- Food-en-retail
- 21 dec 2023 @ 10:02
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 21 dec 2023 @ 10:02
- Michiel van Zaane
Supermarktketen Plus verwijdert niet-onderbouwde duurzaamheidsclaims uit zijn winkels en folders nadat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het bedrijf hierop heeft aangesproken.
De supermarktketen gebruikte termen als ‘klimaatneutrale supermarkt’, ‘bewust’ en ‘duurzaam’, zonder dat het deze claims onderbouwde. Ook claimde Plus ‘de meest verantwoorde supermarkt van Nederland’ te zijn. Dit baseerde Plus op de resultaten van onderzoek uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau. Dit was enkel een onderzoek naar de perceptie van klanten en werd niet met feiten onderbouwd. Claims dienen zo feitelijk en volledig mogelijk te zijn, zodat de consument meteen begrijpt wat het duurzaamheidsvoordeel is. Nadat de ACM Plus hierop heeft aangesproken, heeft het bedrijf direct toegezegd de claims te zullen verwijderen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over duurzaamheid. Dit betekent dat zij alleen claims kunnen gebruiken die kloppen en die zij kunnen onderbouwen. Het is voor consumenten belangrijk dat Plus zijn onjuiste duurzaamheidsclaims verwijdert.’
De ACM stelt dat claims over duurzaamheid juist, duidelijk en volledig moeten zijn. Claims die bedrijven doen moeten zij met feiten kunnen onderbouwen. Dit geldt voor alle bedrijven die duurzaamheidsclaims gebruiken. Signalen over duurzaamheidsclaims op verpakkingen van levensmiddelen deelt de ACM met collega-toezichthouder de NVWA (de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). De NVWA is bevoegd toezicht op dergelijke claims te houden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Veja scoort met in-store schoenmaker02-05-2024
- Shell kondigt nieuwe samenwerking... 01-05-2024
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 01-05-2024
- Unox Soep in Zak positioneert zich... 29-04-2024
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing