Plus verwijdert onjuiste duurzaamheidsclaims na actie ACM

Plus verwijdert onjuiste duurzaamheidsclaims na actie ACM
  • Food-en-retail
  • 21 dec 2023 @ 10:02
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Supermarktketen Plus verwijdert niet-onderbouwde duurzaamheidsclaims uit zijn winkels en folders nadat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het bedrijf hierop heeft aangesproken.

De supermarktketen gebruikte termen als ‘klimaatneutrale supermarkt’, ‘bewust’ en ‘duurzaam’, zonder dat het deze claims onderbouwde. Ook claimde Plus ‘de meest verantwoorde supermarkt van Nederland’ te zijn. Dit baseerde Plus op de resultaten van onderzoek uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau. Dit was enkel een onderzoek naar de perceptie van klanten en werd niet met feiten onderbouwd. Claims dienen zo feitelijk en volledig mogelijk te zijn, zodat de consument meteen begrijpt wat het duurzaamheidsvoordeel is. Nadat de ACM Plus hierop heeft aangesproken, heeft het bedrijf direct toegezegd de claims te zullen verwijderen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over duurzaamheid. Dit betekent dat zij alleen claims kunnen gebruiken die kloppen en die zij kunnen onderbouwen. Het is voor consumenten belangrijk dat Plus zijn onjuiste duurzaamheidsclaims verwijdert.’

De ACM stelt dat claims over duurzaamheid juist, duidelijk en volledig moeten zijn. Claims die bedrijven doen moeten zij met feiten kunnen onderbouwen. Dit geldt voor alle bedrijven die duurzaamheidsclaims gebruiken. Signalen over duurzaamheidsclaims op verpakkingen van levensmiddelen deelt de ACM met collega-toezichthouder de NVWA (de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). De NVWA is bevoegd toezicht op dergelijke claims te houden.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken