Verpakkingen met een luchtje

Verpakkingen met een luchtje
  • Food-en-retail
  • 3 apr 2018 @ 11:45
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designWinkelen

Retailers zetten steeds vaker geur in als marketingtool. Net als kleuren, vormen en materialen roepen geuren (onbewust) bepaalde associaties op. Kun jij de lucht van vers gebakken brood of gemalen koffie weerstaan?

En krijg je bij de geur van zonnebrand ook zo’n zin in vakantie? Geur beïnvloedt het winkelgedrag van consumenten en kan zelfs leiden tot meer omzet.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat geur bijna net zo belangrijk is als de visuele waarneming. Geur zorgt onder andere voor een verhoogde attentiewaarde en aankoopbereidheid en stimuleert impulsaankopen. Onderzoek[1] in opdracht van Nike toont aan dat consumenten zelfs bereid zijn om meer te betalen (maar liefst 20%!) voor hetzelfde paar schoenen. Daarnaast heeft geur een positief effect op de klantwaardering en herinnering aan je bedrijf.

Geurenmarketing op verpakkingen
Steeds meer bedrijven maken gebruik van geurenmarketing. Van bankkantoor en koffietent tot pretpark en kledingwinkel. Geurenmarketing wordt voornamelijk instore toegepast, door middel van speciale geurmachines en geurverspreiders, maar je kunt deze marketingtechniek natuurlijk ook uitstekend toepassen op de verpakking.

Wrijf en ruik
Een bekende methode is ‘wrijf en ruik’. Deze methode wordt (vooralsnog) vooral toegepast op verpakkingen van luchtverfrissers, wasmiddelen en beautyproducten. Een voorbeeld hiervan zijn de doucheschuim producten van Andrélon. Op de dop zitten speciale geurstickers. Zo weet de klant precies hoe het badschuim ruikt en voorkom je bovendien dat het product in de winkel wordt geopend.

Uitpakpret
Naast geurenmarketing op retail (ready) verpakkingen kun je ook een lekker luchtje toevoegen aan de geschenkverpakking of verzenddoos, voor een extra bijzondere uitpakbeleving. Kledingmerk Scotch & Soda maakt bijvoorbeeld gebruik van een heerlijk geurend vloeipapier. Een andere methode is ‘smellizing’, waarbij je iemand letterlijk vraagt om zich de geur van een product in te beelden. De methode werkt in feite vergelijkbaar met de tips voor extra uitpakpret op de verzenddoos van CoolBlue. Uitpakken wordt dan ineens wel heel erg bijzonder. Natuurlijk is dit gemakkelijker voor producten die een duidelijke, herkenbare geur hebben, zoals koffie.

Geuren absorberen
Je kunt het verhaal natuurlijk ook omdraaien: van sommige luchtjes word je niet vrolijk. Wetenschappers hebben een speciale verpakking ontwikkeld die geur neutraliseert[2]. Ideaal voor het verpakken van bijvoorbeeld stinkkaasjes.

Ken jij nog andere voorbeelden van geurenmarketing op verpakkingen?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

bronnen:

[1] https://marketingfuel.nl/blog-de-opkomst-van-geur-als-efficiente-marketingtool-in-de-retail/

[2] https://www.foodlog.nl/artikel/nieuwe-verpakking-absorbeert-meurende-geuren/

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken