Uitgeverijen zien omzet fors dalen

Uitgeverijen zien omzet fors dalen
  • Media
  • 5 mrt 2014 @ 13:47
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintMediastrategieOnderzoek

De Nederlandse uitgeversbranche heeft geen goed jaar achter de rug. In 2013 hebben de uitgeverijen 6% minder omzet geboekt ten opzichte van een jaar eerder, meldt het CBS. Bovendien zijn 71 uitgeverijen failliet gegaan.

In het vierde kwartaal van 2013 hebben uitgeverijen fors minder omgezet dan een jaar eerder. Ook over heel 2013 was de omzet aanzienlijk lager dan een jaar eerder. Dit vertaalt zich ook in het aantal faillissementen. Dat was in 2013 bijna twee keer zo hoog als in 2012.

De omzet van uitgeverijen van onder andere boeken, kranten en tijdschriften daalde in het vierde kwartaal van 2013 met 9% ten opzichte van een jaar eerder. Over heel 2013 was de omzetdaling ruim 6%. Sinds de start van de economische crisis eind 2008 hebben uitgeverijen ongeveer 20% omzet verloren zien gaan.

Uitgeverijen hebben niet alleen last van de laagconjunctuur, maar ook van afnemende omzet als gevolg van de opkomst van e-books. Daarnaast kampen tijdschriften- en krantenuitgeverijen al jaren met teruglopende advertentie-inkomsten en aantallen abonnees.

In heel 2013 gingen er 71 uitgeverijen failliet, fors meer dan in de voorgaande jaren, toen dat aantal bedrijven jaarlijks enkele tientallen lager lag. Ondanks de bedrijfsbeëindigingen als gevolg van faillissementen nam het aantal uitgeverijen in de afgelopen vijf jaar toe met 6%. Naast enkele grote uitgevers kent de branche veel kleinschalige bedrijven die onder andere actief zijn met e-publishing.

Uit de Conjunctuurenquête van het CBS blijkt dat de ondernemers in de uitgeversbranche negatief gestemd zijn over de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal van 2014. Bijna 20% van de ondernemers verwacht dat de omzet verder zal afnemen. Bijna 60% van de ondernemers verwacht dan ook minder personeel in te moeten zetten. Niet eerder was het aantal negatieve antwoorden zo groot als in het eerste kwartaal van 2014. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken