Mercurs 2014: Waarom Corinne van Duin vindt dat Volkskrant Magazine het tijdschrift van het jaar is

Mercurs 2014: Waarom Corinne van Duin vindt dat Volkskrant Magazine het tijdschrift van het jaar is
  • Media
  • 5 dec 2014 @ 17:13
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MakersInterviewPrintAwardsJournalistiek

Een opmerkelijke kandidaat bij de Mercurs dit jaar: het magazine van de Volkskrant dingt op 10 december 2014 mee naar titel Tijdschrift van het Jaar, samen met Quest, Flow, Esquire en VT Wonen. MarketingTribune laat in de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs 2014 alle hoofdredacteuren aan het woord. Vandaag is dit de ‘baas’ van Volkskrant Magazine, redactiechef Corinne van Duin. ‘Wij zijn het grootste kwaliteitsweekblad van Nederland.’

Wat was je eerste reactie toen je hoorde van deze nominatie? Was je verrast?

Corinne van Duin: ‘Eerste reactie? De lieve sponsorman van PostNL stond beneden bij de portier. Wij zaten net voor de deadline, het was echt even heel erg druk en hectisch. Bovendien hadden we een onenigheid op de redactie over een illustratie. Kortom, het liep even hoog op hier. Ik zat niet te wachten op bezoek van PostNL. Toen moest die arme meneer het goede nieuws wel verraden door de telefoon. Het verrassingseffect had ik zelf dus vakkundig de nek omgedraaid. Vervolgens waren we allemaal heel erg blij en vereerd toen we eenmaal met de bloemen op de groepsfoto mochten.’

Hoe heeft jouw tijdschrift zich het afgelopen jaar onderscheiden in het medialandschap?

‘Volkskrant Magazine was al jaren, voordat ik er kwam, een inspiratiebron in woord en beeld voor Nederlandse bladenmakers. Ook voor mij. De afgelopen twee jaar zijn er elementen aan het magazine toegevoegd, die het een volwaardig weekblad maken. Het zou nu niet misstaan in de kiosken als stand-alone titel. Niet dat we dat zouden willen, we zitten liever in die prachtige zaterdagkrant met een oplage van ruim 300.000 exemplaren. Dat maakt ons in één klap het grootste kwaliteitsweekblad van Nederland.’

Effe pitchen: waarom moeten jullie dit jaar de prijs krijgen voor tijdschrift van het jaar?

‘De exercitie om het magazine een volwaardige titel te maken is geslaagd! Op Blendle wordt het magazine als geheel veel verkocht, dat vind ik een leuke graadmeter dat we echt worden erkend als losse titel. Bovendien zijn we een inspiratiebron voor bladenmakend Nederland. Omdat we mooi en spraakmakend weten te verbinden. Bovendien laten we zien dat je een magazine kan maken waar mensen bijna niet zonder kunnen, met een originele en spannende invalshoek. Vrijwel elk stuk is prachtig geschreven. Art direction, fotografie en illustratie hebben internationale allure.’

Ongeacht of je wint: hoe gaat jouw blad het volgend jaar nóg beter doen dan in 2014?

‘Nou, ik denk dat we nog meer op onze trom moeten gaan slaan. Nog meer 'rumour around the brand' moeten creëren. We maken soms hele dikke nummers, van ruim 100 pagina's en die kondigen we dan helemaal nergens aan. Bijna achteloos zijn die dan bij de krant gestoken. Dat kan anders. Verder zijn we heel blij met het vernieuwde Volkskrant.nl waardoor we al onze content kunnen delen met de wereld. Dat geeft ons eindelijk een online presentie. En die gaan we in 2015 flink uitbouwen.’

Tot slot: wat is voor jou de belangrijkste innovatie in het tijdschriftvak en hoe ga jij die zelf toepassen?

‘De erkenning dat de bladen (en kranten) prachtige dingen maken, en dat het niet gek is dat mensen daarvoor moeten betalen. Dat was pakweg vijf jaar geleden wel anders. Dan was je als merk echt een loser als je geen iPad-app had en het papier werd totaal afgeschreven als publicatiemiddel. Nu dringt eindelijk door dat ieder apparaat of papiervorm een eigen functie heeft in het leven van een lezer. Het zaterdagochtend-moment van de Volkskrant Magazine-lezer is papier. Maar hoe houden we de rest van de week contact? Dat is een mooie vraag voor 2015.’

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune.nl.

Lees ook de interviews van MarketingTribune met de hoofdredacteuren van de eveneens genomineerde titels Flow, Quest, VT Wonen en Esquire



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken