Belgische opmars in krantenland: Mediahuis wil TMG

Belgische opmars in krantenland: Mediahuis wil TMG
  • Media
  • 14 dec 2016 @ 17:12
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DagbladenVerkoopJournalistiekDagbladuitgevers

Het Belgische uitgeefconcern Mediahuis wil Telegraaf Media Groep (TMG) kopen. Volgens het FD willen de Belgen 50% boven op de huidige koers per aandeel betalen. TMG bevestigt de interesse. Als de overname lukt, zijn vrijwel alle Nederlandse landelijk dagbladen in Belgische handen. Mediahuis bezit al NRC, De Persgroep is eigenaar van alle andere nationale titels, uitgezonderd het FD.

'In antwoord op recente geruchten in de markt' bevestigt TMG dat zij 'een ongevraagd niet-bindend voorwaardelijk voorstel heeft ontvangen van Mediahuis en VP Exploitatie voor de verwerving van alle uitgegeven en uitstaande certificaten van TMG voor een indicatieve prijs van 5,25 euro (cum dividend) in contanten per TMG-certificaat'.

De Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur van TMG overwegen en beoordelen dit voorstel 'zorgvuldig', meldt de Nederlandse uitgever, 'in vergelijking met de zelfstandige strategie en eventuele potentiële strategische alternatieven'. 'Hierbij wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de belangen van alle stakeholders van TMG, inclusief de aandeelhouders. In dat kader is aan Mediahuis en VP Exploitatie toegang gegeven tot bepaalde informatie die van belang is voor de waardering van de onderneming. De interactie heeft nog niet het stadium bereikt dat overleg heeft plaatsgevonden over het voorstel als geheel.'

Als adviseurs voor TMG treden ABN Amro, Rabobank, Allen & Overy, Freshfields en Citigate First Financial op, zo meldt de Nederlandse dagbladuitgever. 'In de tussentijd blijven de raden zich richten op de uitvoering van de zelfstandige strategie van TMG in het belang van TMG, de betrokken onderneming en alle stakeholders, inclusief de aandeelhouders. Verdere mededelingen zullen worden gedaan indien van toepassing.'

Mediahuis wil 'komen tot een toonaangevend multimediabedrijf'

Mediahuis en VP Exploitatie bevestigen op hun beurt dat zij Telegraaf Media Groep (TMG) 'een voorstel hebben gedaan om de ondernemingen Mediahuis en TMG te combineren'. 'Doel is te komen tot een toonaangevend multimediabedrijf, dat ook op lange termijn succesvol blijft op de Nederlands-Belgische markt. Mediahuis en VP Exploitatie, dat momenteel een belang van 41,3% in TMG houdt, zien een sterke strategische logica voor deze voorgenomen krachtenbundeling, die de beste waarborg vormt voor een duurzame toekomst van de verschillende nieuwsmerken van TMG. De Telegraaf kan daarin zijn eigen sterke koers varen, net zoals de andere titels dat succesvol doen binnen de Mediahuis-groep.'

Mediahuis en VP Exploitatie hebben TMG in augustus 2016 benaderd met een uitgewerkt voorstel voor een strategische krachtenbundeling, 'die moet resulteren in een aanzienlijke vergroting van de toekomstige commerciële en financiële slagkracht'. 'Die verruimde slagkracht is essentieel om succesvol te blijven in een sterk gewijzigd en voortdurend evoluerend medialandschap met tal van nieuwe internationale, digitale spelers. Substantiële investeringen in technologie en (journalistieke) innovatie zijn immers noodzakelijk, om in deze nieuwe context als merken competitief te blijven op uiterst concurrerende markten', aldus het persbericht van Mediahuis. 

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: 'Met ons voorstel willen wij samen met TMG en haar medewerkers een succesvolle, stabiele combinatie vormen, die een leidende rol kan nemen in een sterk veranderend medialandschap. Wij geloven zeer in de kracht van eigentijdse nieuwsmerken, in welke vorm dan ook, met journalistieke content gemaakt door eigen redacties. Onze winstgevendheid faciliteert de forse investeringen die nodig zijn om een succesvolle multimediastrategie te implementeren. Wij bieden TMG-aandeelhouders de mogelijkheid op een aantrekkelijke premie tegenover de beurskoers.'

Guus van Puijenbroek, directeur van VP Exploitatie: 'Als betrokken aandeelhouder ondersteunen wij al decennialang de onderneming, het management en de redacties van TMG bij het waarborgen van een iconisch Nederlands merk als De Telegraaf, met onafhankelijke en hoogwaardige content. Wij zijn ervan overtuigd dat de verdere toekomst van TMG het beste is verzekerd in een partnerschap met Mediahuis. Wij willen dan ook met dezelfde betrokkenheid aandeelhouder worden in de nieuwe, uiteindelijke onderneming die een aantrekkelijke, betrouwbare werkgever zal zijn voor journalisten en andere medewerkers met ambitie in de nieuwe mediawereld. Wij zien de effectieve strategische en inhoudelijke meerwaarde van zo’n prachtige Nederland-Belgische multimediagroep, die kan rekenen op onze langdurige ondersteuning.'

Openbaar bod, maar nog geen zekere deal

Mediahuis en VP Exploitatie hebben er bewust voor gekozen om gezamenlijk een openbaar bod uit te brengen op alle uitstaande aandelen TMG, 'met een indicatieve, niet bindende prijs van 5,25 euro, afhankelijk van due diligence en onder gebruikelijke voorwaarden'. De beoogde kopers spreken over 'een premie van 51% op de slotkoers van TMG op 13 december 2016'.

TMG en Mediahuis konden altijd terugvallen op een sterk verankerd familiaal aandeelhouderschap met een lange traditie in het uitgeversvak en een uitgesproken langetermijnvisie. Het is de bedoeling om dit stabiele eigenaarschap straks door te trekken in de gecombineerde groep, met dezelfde waarborgen voor een geloofwaardige onafhankelijke journalistiek gemaakt door eigen redacties. Daarom zal ook VP Exploitatie, de huidige referentie-aandeelhouder binnen TMG, bij het slagen van de operatie, aandeelhouder worden van het Nederlands-Belgische Mediahuis.

Mediahuis, VP Exploitatie en TMG hebben een reeks van gesprekken gehad over het voorstel. Het is de intentie van Mediahuis en VP Exploitatie om in goed overleg met de raad van commissarissen en raad van bestuur van TMG tot een door hen ondersteunde bieding te komen. Mediahuis heeft een management-presentatie gekregen, evenals toegang tot geselecteerde informatie voor een eerste onderzoek.

Mediahuis en VP Exploitatie hebben het voorstel besproken met enkele aandeelhouders die hun steun voor het voorstel hebben uitgesproken. Guus van Puijenbroek heeft sinds het eerste gezamenlijke voorstel van Mediahuis en VP Exploitatie niet meer deelgenomen aan de beraadslagingen van de Raad van Commissarissen van TMG. De beoogde kopers benadrukken dat het 'niet zeker is dat de gesprekken zullen leiden tot een bod van Mediahuis en VP Exploitatie op alle uitstaande aandelen van TMG.'



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken