Happinez wint hoofdprijs bij Mercurs

Happinez wint hoofdprijs bij Mercurs
  • Media
  • 12 dec 2019 @ 23:00
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaJournalistiekTijdschriftenAwards

De Mercurs zijn donderdag feestelijk uitgereikt. Happinez won de belangrijkste prijs, voor het Magazinemerk van het Jaar. Het blad van WPG Media had ook de beste marketinginnovatie. Sander Schimmelpennick (Quote) viel in de prijzen als hoofdredacteur.

Magazinemerk van het Jaar

De genomineerde tijdschriften voor de Mercur voor het beste merk blinken dit jaar allemaal uit omdat ze hun crossmediale visie weten te concretiseren. De jury prijst deze magazinemerken vanwege het brede spectrum aan line en brand extensions, zoals specials, handige apps, online trainingen, een Instagram-community of een tv-zender. Eentje steekt er extra bovenuit: Happinez. Dit magazinemerk schrijft Vernieuwen met een hoofdletter. Hier bruist het continu van de inspirerende, creatieve en innovatieve ideeën, die zakelijk ook succesvol zijn. Daar wordt de jury gelukkig van.

Happinez bestaat vijftien jaar én wint de Mercur voor het beste Magazinemerk van het Jaar. Terecht, want Happinez is meer dan een tijdschrift: het is een vernieuwend mindstyle-merk met een 360 gradenvisie.

Natuurlijk is er een feest gekomen in dit jubileumjaar: een geluksmanifestatie in mei met als thema ‘Now Age’. Maar daar is het niet bij gebleven. Bij Happinez kijken ze telkens om zich heen en bedenken nieuwe manieren om de markt te bespelen. Daarmee zijn ze dé autoriteit op het gebied van spiritualiteit en bewust leven geworden, met een sterke (inter)nationale tijdschrifttitel, sociale media, events en online trainingen. Het merk heeft bijvoorbeeld afgelopen augustus als eerste een betaalde spirituele cursus gelanceerd met Instagram als communityplatform. Slim, want zo heeft het merk ook de millennials binnen gehengeld. Ook nieuw: het Happinez-festival heeft een facelift gekregen en die was zo succesvol dat het bezoekersaantal door het plafond is gegaan. De jury is ervan onder de indruk. En dat geldt ook voor initiatieven als een vernieuwde webshop (met 1.500 transacties per maand!), voor het eerst een pop-upstore in de kerstperiode en voortaan vier keer per jaar de Happi.kids in de schappen.

Bovendien is de jury stiekem ook wel een beetje trots dat dit Nederlandse merk letterlijk de wereld aan het veroveren is. Frankrijk en Duitsland hebben al een eigen licentie-Happinez met een bereik van respectievelijk 400.000 en 490.000. Het totale bereik wereldwijd via verschillende kanalen is zelfs al meer dan 2 miljoen. Daarnaast groeit het aantal bestellingen van door Happinez ontworpen en geproduceerde producten bij buitenlandse licentiepartners jaarlijks, in 2019 met tien procent ten opzichte van 2018.

Artdirection van het Jaar

De juryleden had het letterlijk zwaar om alle magazines te beoordelen: verhuisdozen met kilo’s papier werden bij ze thuis afgeleverd. Maar wat wordt er met ontzettend veel liefde voor vorm en inhoud gewerkt in het vak! Niet alleen aan printmagazines natuurlijk, want er is bijna geen magazine meer dat alleen op papier verschijnt. Om genomineerd te worden voor de categorie Artdirection moet er het afgelopen jaar echt iets substantieels zijn gebeurd. Een opzienbarende restyling bijvoorbeeld. Na een stevige discussie bleven er vier nominaties over, die heel sterk van elkaar verschillen maar allemaal – inderdaad – met veel liefde zijn gemaakt.De winnaar: Flow.

'Flow bestaat vooral uit artdirection', riep een jurylid. De superlatieven voor de winnaar waren talloos: 'Het is prachtig wat ze maken, van een constant hoog niveau en ze vinden zichzelf steeds opnieuw uit. Bijvoorbeeld: er is totaal geen coverlijn en toch is het altijd Flow.' 'Tegendraads, liefde voor papier, inspirerend, zet aan tot creativiteit en het is ongelofelijk hoeveel mensen Flow bewaren.' Maar ook: 'Flow heeft het woord ‘tijdschrift’ een nieuwe betekenis gegeven.'

Flow is een wereldsucces – en toch besloten de makers dit jaar de artdirectionele koers aan te scherpen. Karin Sonneveld ontwikkelde een beeldtaal die nóg beter aansluit bij de boodschap van Flow: mensen inspireren om te vertragen en bewuster te leven in deze hectische samenleving. En dat dit het beste kan met papier, bewijst Flow als geen ander. Sonneveld kijkt altijd met liefde en oog voor detail naar alle Flow-uitingen, maar er waren opvallende veranderingen het afgelopen jaar. Elk nummer van Flow voorzag ze van twee ‘paper goodies’: denk aan notebooks, laptopstickers, tattoos, boekenleggers et cetera. Dat doet Flow al tien jaar, maar Sonneveld weet er altijd een nieuwe en verrassende draai aan te geven. De specials van Flow kregen een restyling: ander formaat, ander papier en nieuwe vormgeving. De grens tussen boek en tijdschrift werd opgezocht in de specials ‘Women that Matter’ en ‘Hoe leef je het leven’. De papieren ‘bijbel’, de jaarlijkse (wereld-) bestseller ‘Book for Paper Lovers’, is dit jaar nog mooier en verrassender.

Om Flow ook in het buitenland ‘honderd procent Flow’ te laten zijn, leidde Karin het nieuwe Flow-team in New York (in licentie met uitgeverij Workman) op. Karin weet vanuit Hoofddorp wereldwijd het merk in de Flow-stijl te bewaken, door ook het Franse en Duitse team te begeleiden en te inspireren.

Ze durft te kiezen voor krachtig beeld; ze experimenteert met papier, druktechnieken, materialen en vouwwijzen – en ga zo maar door! De mogelijkheden lijken onbegrensd, maar het randje van wat wel en wat niet kan, wordt bewaakt door de artdirector. Het afgelopen jaar heeft ze vooral gesnoeid, gekozen en geschaafd, net zolang tot het naar haar zin is. Zodat alle Flow-uitingen – dus niet alleen het magazine, maar ook de uitingen op sociale media, de brief voor de abonnees, de agenda’s en een Amerikaanse kalender – passen in het Flow-verhaal.

Marketinginnovatie van het Jaar

Uitgeverijen en redacties zijn op alle fronten creatief en innovatief met de merken bezig. Om het bereik van een magazinemerk te vergroten worden (nieuwe) marketingtechnieken, data-analyses en social media ingezet. Dit nieuwe ondernemen wordt beloond met de eerste Mercur marketinginnovatie.

De jury koos vier uiteenlopende nominaties. Libelle onderzoekt succesvol de paywall, LINDA.meiden scoort sky high met het eigen YouTube-kanaal, Psychologie Magazine zet een slim platform in waar lezers en coaches elkaar vinden en de winnaar – Happinez met ‘Leef met de maan’ – laat zien dat je geld kunt verdienen met een cursus op Instagram.

Winnaar is de Instagram-training ‘Leef met de maan’ van Happinez (WPG Media). ‘Waarschijnlijk scroll je elke dag wel even door je Instagramfeed. Hoe makkelijk zou het zijn als je deze schermtijd ook kunt inzetten voor persoonlijke groei?’ Met die gedachte ontwikkelde Happinez als eerste magazinemerk in Nederland een volledig binnen Instagram gehoste training. Goed voor de eerste Mercur Marketinginnovatie!

Happinez vond het tijd om Instagram als trainingsplatform in te zetten, want in het verlengde van de hele Now Age-trend wisten de makers dat er behoefte was aan kennis over elementen uit de natuur. Uit een enquête die Happinez hield, bleek ook dat er voldoende animo voor was. De maan speelt dit jaar een prominente rol: van de superbloed-wolfmaan in het nieuws tot halvemaansieraden en woonaccessoires in de winkels. Happinez heeft deze trend omarmd.

Happinez zocht contact met dé autoriteit op het gebied van de maan, de Australische Yasmin Boland en werkte nauw samen met huisastroloog Johanna Blok. Met een enkele nieuwsbrief plus vooraankondiging op Instagram en Facebook wist de titel binnen één etmaal 255 betalende cursisten te werven. Eind augustus 2019 ging de Instagram-training van start met meer dan 1.200 betalende cursisten en honderden cursisten op de wachtlijst voor de volgende editie.

De 'Leef met de Maan'-training neemt deelnemers binnen een besloten groep op Instagram dertig of 31 dagen lang mee in de maancyclus. Je leert alles over de maan, haar invloed op jou en hoe je deze kracht inzet in je eigen leven. Naast de video-talks zijn er praktische how to-video’s, geleide meditaties, oefeningen en een dagelijkse maanhoroscoop. Ook kun je binnen deze omgeving vragen stellen aan de experts van Happinez en ervaringen uitwisselen met medecursisten. Voor aanvang krijgen cursisten een set intentiekaarten toegestuurd voor elke fase van de maan. Na afloop heb je nog een maand toegang tot de omgeving. Ook krijg je een digitale hand-out van tachtig pagina’s en een maankalender met de maanstanden voor de rest van 2019.

Voor de Instagram-cursus heeft Happinez vooraf de ideale customer journey gedefinieerd met behulp van Google’s ‘Think-Do-Act-Care’-model: een online enquête, gecombineerd met analyse van de meest gezochte en gelezen onderwerpen op Happinez.nl én de trend in de markt. Uit de enquête bleek onder meer dat ook de grote groep millennial-volgers op Instagram bereid is om te betalen voor een online training. De oudere achterban was bereid om speciaal voor deze training een Instagramaccount aan te maken.

In het hele proces werd de individuele cursist centraal gezet. De klantreis moest soepel gaan, overzichtelijk zijn en boven alles inspirerend en van een kwaliteit die je van een autoriteit als Happinez mag verwachten. Dat is meer dan goed gelukt, concludeerde de jury. Het is knap lastig voor een magazinemerk de eigen website los te laten en ervoor te kiezen om te focussen op Instagram als secundair platform en daar geld te verdienen. Het onderwerp is ‘hot’ en helemaal vanuit de authenticiteit van het merk bedacht. Een perfecte match!

Reportage van het jaar

Veel verhalen van en over vrouwen hebben deze keer de nominaties gehaald. Zo heeft het jubilerende tijdschrift Libelle een indrukwekkend onderzoek laten doen naar dochters, moeders en oma’s. Viva scoorde een mooie primeur met een interview met de zus van de vermoorde Nicky Verstappen en Flair strikte twee moeders en een zus van IS-bruiden. De Volkskrant mixte een persoonlijk verhaal van een oorlogscorrespondente met de ervaringen van vrouwen in Jemen. Kortom, allemaal bijzondere reportages. Maar de winnaar is een verhaal over een opmerkelijke man! Lex Boon is voor Parool-katern PS van de Week op zoek gegaan naar een mysterieuze Japanse brievenschrijver en dat heeft een stilistisch juweeltje opgeleverd.

Het artikel ‘Mr. Kaor’ heeft al veel stof doen opwaaien: Blendle riep het uit tot hét verhaal van 2018 en er kwamen reacties uit heel Nederland. Boon is inmiddels bezig met een boek. Terecht, want dit stuk leest nu al als een pageturner. Stilistisch sterk, spannend en origineel. Het portret van mr. Kaor is volgens de jury 'een prachtige ode aan de nutteloosheid van het bestaan'.

Cover van het Jaar

Spetters en vuurwerk, daar hoop je als jury op in deze categorie. De tendens: er is erg veel binnen de lijntjes gekleurd. Het afgelopen jaar is experimenteren met vorm en beeld er kennelijk bij ingeschoten op redacties. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en die zijn genomineerd. Opvallend: geen glamoureuze fotografie, wél krachtige illustraties, een virtueel covermodel en – de winnaar – een stoer statement met Famke Louise op de cover van LINDA.meiden.

Zoals het een sterk merk betaamt mag er aan het LINDA.- en LINDA.meiden-logo nooit getornd worden, maar voor deze bijzondere editie werd een uitzondering gemaakt om de boodschap sterker te maken. Het font is aangepast aan het thema en het logo ziet eruit alsof het op een protestbord is geschilderd; de cover zou je zó omhoog kunnen houden tijdens een mars.

LINDA.meiden wilde niet om de internationale vrouwenmaand heen. En dat blijkt! Op de cover opent het magazine met het activistische ‘meiden aan de macht’ en dat proef je in het hele nummer, dat uitpuilt van de ‘sheroes’. Twintig twintigers die succes hebben en zich door niemand laten tegenhouden om de wereld een stukje beter te maken. Onder anderen een arts, een museumdirecteur, een maritiem officier, een abortusstrijder én Famke Louise. Ze staat stoer en pront op de cover met haar arm omhoog, zodat een toefje okselhaar zichtbaar is.

Zo past deze coverprent perfect in de maatschappelijke ontwikkeling van feminisme, activisme en inclusiviteit. De zangeres pareert vakkundig de haat die ze krijgt, werkt keihard en bepaalt zelf wat ze doet of waar ze zin in heeft. Ze gaf LINDA.meiden het vertrouwen om een onderbelicht aspect van haar te laten zien: dat ze achter feministische idealen staat. En daar hoort okselhaar bij! 'Hoezo zijn mannen met okselhaar niet vies en vrouwen wél?'

De Mercurs-jury was unaniem: echt stoer, pakkend, een statement – zeker voor de doelgroep van jonge vrouwen. De vakbroeders en -zusters prezen ook de treffende typografie. Kortom: een terechte winnaar van de Mercur Cover van het Jaar.

Event van het Jaar

Een kersverse Mercurs-categorie waarvoor excellent evenementen in aanmerking komen die onder meer de band met de doelgroep hebben versterkt en de brand awareness hebben vergroot. Natuurlijk mogen de grote drie uit het vak niet ontbreken: Truckstar Festival (met 39 jaar het oudste event van een magazinemerk), Libelle Zomerweek (23e editie) en Tina Festival (28 jaar). Ze tonen alle drie aan dat je event uitsluitend succesvol kan zijn als je continu innoveert en je aanpast aan de tijdgeest. De jury liet zich niet alleen verleiden door de grote cijfers, maar pikte er ook twee wat kleinere parels uit. De impulsief en razendsnel georganiseerde ‘Afsluitdijk Afsluitrit’ van Bicycling en de heartbreaking Vriendin Speeddate, waarmee vrouwen zonder vriendinnen op een sympathieke manier een leuke vriendin kunnen vinden. En die laatste – een originele oplossing voor een groot taboe – krijgt de allereerste Mercur Event van het Jaar.

Vriendin en het online platform Vriendinnenonline hebben de handen ineengeslagen om vrouwen bij elkaar te brengen die behoefte hebben aan een vriendin. Uit onderzoek (uitgevoerd in opdracht van Vriendin en Vriendinnenonline) blijkt namelijk dat er 1 miljoen vrouwen in Nederland zijn die geen vriendin hebben en het moeilijk vinden nieuwe contacten te maken. Voor Vriendin een uitgelezen kans om hierop in te spelen en te voorzien in de behoefte van de lezeressen. Zo kwam Vriendin op het organiseren van de Vriendin Speeddates: het magazinemerk als matchmaker door vrouwen in real life met speeddaten met elkaar te verbinden.

Het online platform Vriendinnenonline helpt vrouwen sinds 2014 met het vinden van leuke, nieuwe vriendschappen. Sinds de oprichting zijn via deze weg al meer dan 180.000 vriendschappen ontstaan. Het blad draagt haar naam niet voor niets: voor vrouwenweekblad Vriendin is vriendschap een belangrijke pijler!

Tijdens de eerste speeddate voor vriendinnen in Utrecht ondervonden geïnteresseerde vrouwen hoe het is om in een rap tempo potentiële vriendinnen te ontmoeten. De hoge opkomst, de vele aanmeldingen en het feit dat een groot aantal van de aanwezige vrouwen al meerdere keren met elkaar heeft afgesproken, benadrukt de inzichten uit het eigen onderzoek.

Nieuwe speeddate-events volgden in oktober en november en in januari staat er weer een gepland. Het uiteindelijke doel is om de speeddates in alle provincies van Nederland te laten plaatshebben, zodat elke vrouw een kans krijgt om een nieuwe vriendin te vinden. Er nemen maximaal zestig vrouwen deel per event, zodat de Speeddate niet te massaal aanvoelt.

Het Speeddate-event speciaal voor vriendinnen is een uniek event dat tot nu toe nog nergens ter wereld bestond. Vriendin heeft rond het event een pr-campagne geïnitieerd en media werden uitgenodigd aanwezig te zijn tijdens de Speeddate. Dat heeft een hoge pr-waarde opgeleverd waarvan de teller nog doorgaat, want na de jurering besteedde de Volkskrant een paginagroot artikel aan de Vriendin Speeddate in Amsterdam. In dat stuk zegt een wetenschapper dat we niet graag praten over het ontbreken van vriendschappen. 'Het taboe is groot.'

Het Speeddate-event is een uitgelezen kans om het merk Vriendin verder uit te bouwen, het zorgt voor een groei in naamsbekendheid en maakt het mogelijk het merk onder de aandacht te brengen bij een breder publiek, zonder een al te hoge investering. Dat Vriendin als tussenpersoon optreedt om vriendschappen te laten ontstaan, vergroot de band met de doelgroep. De jury vond de inzending heartbreaking. Heel sympathiek en maatschappelijk relevant. Een heel origineel idee, dat perfect bij de doelgroep past. Dit evenement kan nog veel groter worden.

Hoofdredacteur van het Jaar

Ambitieuze hoofdredacteuren bouwen hun merk crossmediaal uit. Alle genomineerden bewijzen dat ze dit uitstekend kunnen. Sommigen moeten zichzelf daarvoor opnieuw uitvinden en dat is superknap. Anderen zijn ondernemers van zichzelf, zoals de winnaar van dit jaar: Sander Schimmelpenninck. Helemaal verdiend, al was het alleen al omdat de jury zo heerlijk geniet van zijn tegendraadse geluid bij Hearst-titel Quote.

Vorig jaar was Schimmelpenninck al genomineerd, maar dit jaar krijgt hij de Mercur echt. Volgens de jury heeft hij in no time bewezen dat hij ondanks zijn relatief jonge leeftijd (35) een meer dan volwaardige hoofdredacteur is. Hij trapt bovendien graag tegen heilige huisjes aan en drukt zo zijn eigen stempel op Quote.

Het kan best lastig zijn om roemruchte voorgangers op te volgen. Dan moet je van goeden huize komen. Gelukkig doet Schimmelpenninck dat. Hij heeft een verleden als ondernemer, is charmant en weet menig grootindustrieel te verleiden tot een interview. Bovendien kent hij de advocatenwereld van de Zuidas, want daar werkte hij als stagiair. Met zijn humor, lef en durf heeft hij zich daar gered en dat komt hem nu goed van pas bij Quote. In 2016 werd hij hoofdredacteur. En hij is, zo zegt de jury, vooral hoe heurt het niet. Of misschien juist wel?

In de afgelopen drie jaar zijn het blad en de hoofdredacteur een mooie symbiose aangegaan. Schimmelpenninck gooit zijn eigen persoonlijkheid in de strijd om het merk groot te maken en daar is hij inmiddels retegoed in geworden. Daarom is het niet ‘Schimmelpenninck past bij Quote’, maar ‘Quote past bij Schimmelpenninck’, volgens de jury.

Dat ligt niet zo voor de hand als het lijkt. Dit ‘jonkie’ van 35 laat zich bijvoorbeeld vaak kritisch uit over de gevestigde orde. Zo plaatst hij kanttekeningen bij de toenemende kloof tussen arm en rijk en het ons-kent-ons-wereldje in de Randstad. “Ik ben niet de blinde verdediger van de rijken”, zei hij dan ook in een interview met Tubantia, de krant uit zijn geboortestreek Twente. De Quote-abonnees lopen desondanks niet massaal weg vanwege dit nieuwe geluid, want dertig procent heeft al langer dan tien jaar een abonnement.

De huidige koers betekent ook dat er nieuwe inkomstenbronnen zijn aangeboord. Onder andere met de Quote Talks, een theatershow die in 2020 zelfs in heel Nederland gaat toeren. De jury prijst dit slimme verdienmodel. Verder heeft de hoofdredacteur branded podcasts en een veertiende editie van het tijdschrift opgezet.

Tussendoor heeft hij nog tijd om te twitteren, als gast aan te schuiven bij radio- en tv-programma’s, een column voor De Volkskrant te componeren en boeken te schrijven. Voor zijn meest recente boek werkte hij samen met predikant Ruben van Zwieten. Het heet ‘Elite gezocht’ en gaat over de verhouding tussen elites en het volk en het gedoe tussen elites onderling. Dit maakt duidelijk dat Schimmelpenninck een stevig robbertje debatteren over intellectuele kwesties als een leuke uitdaging ziet. Wat dan weer een aardige tegenhanger is van Quotes hedonistische verhalen over hoe je je geld prettig kunt uitgeven. Ook een handig trekkertje voor de adverteerdersmarkt. Moet kunnen, toch? Het kenmerkt de hoofdredacteur: een slimme hoofdredacteur met ondernemersbloed.

Aldipress Tijdschriftenretailer van het Jaar

Winnaar: AKO's onbemande winkel ‘Grab, scan and Fly op Schiphol’. Een wereldprimeur op Schiphol.

De relatief rustige G-pier op Schiphol is geen plek waar heel veel traffic samenkomt. Met een onbemande winkel bedient AKO Schiphol sinds februari 2019 op een rendabele manier nu ook de reizende consument op dit deel van de luchthaven. Het gemak en de snelheid van het kopen van een tijdschrift op de G-pier zijn de key-woorden in deze formule en worden bij de entree met de signing ‘Grab, Scan and Fly’ aangegeven.

AKO is wereldwijd de eerste retailer die tijdschriften op deze manier op een luchthaven aanbiedt en wordt door de jury dan ook unaniem als meest innovatieve inzending bestempeld. Een innovatie in de tijdschriftenmarkt waarmee tijdschriften op een niet eerder ingezette locatie succesvol verkocht kunnen worden aan consumenten die op het laatste moment voor vertrek nog iets willen aanschaffen. Een innovatie die bovendien goed naast de traditionele kanalen kan bestaan en overal implementeerbaar is.

Het creëren van een extra verkooppunt in deze dalende tijdschriftenmarkt en de potentie ervan voor andere locaties geeft de jury de doorslag. Daarnaast is het nieuw, bijzonder innovatief en gedurfd. De jury “Over een paar jaar staan onbemande winkels overal en is men vergeten wie de eerste was.” Maar de vakwereld niet, want de innovatie van AKO wordt bekroond met een Mercur!

Het creëren van een extra verkooppunt in deze dalende markt en de potentie ervan voor andere locaties is nieuw, innovatief en gedurfd: Het is de online winkel in een fysieke omgeving.

Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines 2019

Elk jaar is het een stevige discussie: welk magazinemerk of welke persoon eren we met de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines. Deze oeuvreprijs beloont een langdurige en opvallende prestatie op de Nederlandse magazinemarkt. Je kunt er niet voor inzenden, de jury kiest met unanieme stemmen een kandidaat uit de voorstellen van de juryleden en het bestuur van het Lucas-Ooms Fonds (LOF). Ook dit jaar lagen er stevige kandidaten op tafel, maar de jury werd het vrij snel eens: de twintigste oeuvreprijs gaat naar Jaap Biemans, alias Coverjunkie, artdirector bij Volkskrant Magazine. Hij is een geweldige ambassadeur voor het vak: natuurlijk met zijn werk voor het weekendmagazine, maar daarnaast doet hij alles om talenten te ontdekken en een kans te geven en samen te werken met andere creatieven. Bovendien is zijn platform Coverjunkie.com dat in 2020 tien jaar bestaat,  een onuitputtelijke inspiratiebron.

De liefhebber in hem zorgt er ook voor dat hij altijd samenwerkt met de besten, dat hij talent ontdekt en begeleidt en dat hij is uitgegroeid tot een ambassadeur voor het vak. Zijn verslaving heeft eraan bijgedragen. Omdat hij vrijwel alles ziet en verzamelt, nationaal en internationaal, begon hij bijna tien jaar geleden Coverjunkie. Een platform dat dagelijks shout-outs geeft aan ‘magazine covers that smack you in the face or you wanna lick.’ Het is uitgegroeid tot hét internationale digitale platform voor het beste design in magazinecovers, een ontmoetingsplek waar het beste van het beste internationale design wordt gevierd. Op Instagram, op de website, maar ook in een prachtig magazine met 300 covers dat hij een jaar na de lancering uitgaf. Zo is Jaap Biemans een ambassadeur geworden die net zo makkelijk samenwerkt met de ADCN als met de grote magazine-art directors van deze wereld, van George Lois (Esquire jaren ’60), Milton Glaser en David Carson tot de huidige creative directors van de New York Times en Time Magazine – om er maar een paar te noemen. Aan zo’n ambassadeur reikt het Lucas-Ooms Fonds (LOF) graag de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines uit.

Zo maakt de vakman van het wekelijkse magazine een speciale uitgave. Nooit gemakzuchtig onder het mom ‘de lezer wil dit’. Het gaat hem niet om wat de lezer wil, maar om wat de lezer verdient. Voor het designnummer in 2018 zocht hij samenwerking met de ADCN om verschillende covers over creativiteit te laten ontwerpen. Toen het er vier waren, was hij zo enthousiast dat het er tien werden. Van onder meer David Carson, Erik Kessels, George Lois en – natuurlijk – van de toen 89-jarige Wim Crouwel.

BeLOFte van het Jaar 2019

‘Ze moeten alle vijf winnen’: de jury ging bijna door het dak na de persoonlijke pitches van de vijf genomineerde BeLOFtes van het Jaar: Malu de Bont (ELLE), Bret Hartman (Libelle), Martyn de Jong (Men’s Health), Michiel Muller (Donald Duck) en Inger van der Ree (De Smaak van Italië). “Met zulke talenten zit het wel goed met de toekomst van ons vak.”

Helaas laat het reglement niet toe dat er daadwerkelijk vijf winnaars zijn. Met een neuslengte voorsprong won Bret, onder meer om de enorme ontwikkeling die ze in zeer korte tijd had bereikt, en de grote impact die haar werk heeft op het bereik bij Libelle (oa Instagram).

Het leuke van de selectie van vijf genomineerden (gekozen door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) was de breedte van het vak: vormgeving, redactie en journalistiek (online en ofline) en data-specialist. Opvallend: het zijn echte multitalenten die meerdere disciplines combineren, zoals creativiteit en data of redactie & commercie. Inderdaad: de makers die het vak nú en in de toekomst nodig heeft!

Winnaar Mercur BeLOFte van Het Jaar 2019: Bret Hartman (26), vormgever Libelle. 'Van beeldredacteur vormgever worden, dat was mijn grote droom. Ik was als kind al een knutselkont en zei tegen mijn moeder dat ik later bij een tijdschrift wilde werken. Ik durf in mezelf te geloven. Ben heel leergierig en hoop over vijf jaar artdirector te zijn.' Bret Hartman (26)  is hét multi-talent van Libelle: ze sprankelt, ze danst en ze straalt. In haar werk én als persoon. Als vormgever van het grootste mediamerk van Nederland zorgt ze keer op keer voor vernieuwende, verrassende en kwalitatief hoogwaardige ontwerpen. Schijnbaar moeiteloos en in hoog tempo zet ze iets nieuws neer, of het nu voor print is of online: op beide platforms voelt Bret zich als een vis in het water.

Bret is in 2013 binnengekomen als stagiaire op de beeldredactie van Libelle. In de eerste week was al duidelijk dat Libelle te maken had met een talent, ze wist alles heel snel op te pakken en bleek een smaakgevoel te hebben dat je niet snel tegenkomt bij stagiaires. Tijdens het laatste jaar van haar studie is Bret teruggevraagd, in eerste instantie als freelancer heeft ze  haar visie op beeld voor libelle.nl neer kunnen zetten en tot uitvoer gebracht. Haar drang om meer te ontwerpen bleek echter zo groot dat ze naast haar gewone werkweek op de vormgeving van Libelle kwam werken om de fijne kneepjes van het vormgeven onder de knie te krijgen. Ze zag een kans en greep hem met beide handen aan. Dit talent wilde wij aan ons binden dus is Bret begin 2019 als vormgever in vaste dienst bij Libelle/Sanoma gekomen.

Partnership van het Jaar

Donald Duck en Rijksmuseum wonnen samen de Mercur voor het beste partnership. Lees hier meer over deze award.

Bekijk alle winnaars op Mercurs.nl

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken