TOP-100 Adverteerders: Interview met stijger Samsung

TOP-100 Adverteerders: Interview met stijger Samsung
  • Media
  • 7 apr 2023 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • RetailMarketing

Samsung staat op plek 8 in de Top-10 Stijgers van de Top-100 Adverteerders. In de Top-100 zelf maakte Samsung een sprong van de 45e plaats naar de 16e. Het mediabudget werd bijna verdubbeld van 35 naar 67 miljoen euro. Het meeste budget ging naar tv (24 miljoen) en online (35 miljoen). Wij belden met Luke van Veen, Head of Media & Advertising Benelux bij Samsung, over de gemaakte mediakeuzes in 2022.

Vanwaar een bijna verdubbeling van het budget? Speelde covid een rol?
Covid heeft geen grote rol gespeeld in deze keuze. Samsung was namelijk stabiel in deze periode, met name door de groei in e-commerce. De toename van het budget is vooral toe te schrijven aan brede merkcampagnes zoals Why Galaxy en een grotere focus op onze eigen webshop Samsung E-Store. Why Galaxy is een campagne om duidelijk te maken hoe het mobiele ecosysteem van Samsung in elkaar steekt, wat we als merk allemaal te bieden hebben en waarom klanten voor ons merk zouden moeten kiezen ten opzichte van de concurrentie.

Hoe komt de mediaverdeling tot stand: tv, online display, radio, dagblad, OOH en bioscoop.
Welke afwegingen worden gemaakt?

De basis bestaat altijd uit digitaal en tv. Daarnaast kan dit worden aangevuld door OOH en cinema bij grotere campagnes. Overige kanalen worden voor ons gedekt door onder andere onze retailpartners.

Speelt de prijs van het medium een belangrijke rol?
Bij Samsung is de kwaliteit van de inzet belangrijker dan de kwantiteit. We betalen liever iets meer voor kwalitatieve media die dicht bij het merk staat.

Wat is voor jou dit jaar een uitdaging met betrekking tot media-inzet?
Een grote uitdaging zijn de inflatiecijfers van tv. Er kijken steeds minder mensen lineaire televisie, dus reclameblokken worden in principe minder waard, maar de tv-tarieven worden elk jaar wel steeds hoger. Vandaar dat wij dus vaker kiezen voor een groter budget op digitaal. Dit jaar zullen we ons meer richten in het verder uitbreiden en opbouwen van ons merk en de Samsung E-Store, waarbij zowel awareness als conversie belangrijke doelstellingen vormen. Verder rollen we ook onze merkstrategie uit waarbij we meer investeren om de jongere doelgroep te bereiken via social media en online video.

Wat is het laatste nieuws van Samsung op gebied van marketing/media?
Zoals gezegd rollen we een grote merkstrategie uit in de Benelux waarbij het bereiken van de jeugd centraal staat. Hierbij richten we ons vooral op social media. Wij zien grote kansen voor Samsung om hier nog verder in te groeien. Verder hebben we een hele mooie case in België gedaan met behulp van blockchain in samenwerking met Lucidity. Via deze blockchain-technologie waren we namelijk dankzij het algoritme in staat om frauduleuze online impressies, viewability en brandsafe te meten en deze uit te sluiten van de campagne. We kregen dus een heel duidelijk en authentiek beeld van onze resultaten. Dit wordt zeker de toekomst voor ad verification.

Dit artikel is onderdeel van ons Dossier Top-100 Adverteerders 2022 en verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2023.

Lees ook: TOP-100 Aderteerders: '2022 was jaar met twee gezichten'

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken