Keuzestress voor de zwangere vrouw

Keuzestress voor de zwangere vrouw
  • Media
  • 24 okt 2013 @ 14:15
  • Link
  • Marianne Ostendorf
    Marianne Ostendorf

    Marketingcommunicatie-adviseur
    Rabobank Amsterdam
  • MarketingDoelgroepConsumenten

Welkom in de wondere wereld die ‘zwanger’ heet. Elke in het begin nog onwetende, toekomstige moeder gaat zodra ze zwanger is naarstig op zoek naar feitjes en weetjes over baby’s. Wanneer je dan op een site een keer je gegevens achterlaat word je daarna beladen met baby-'troep', zowel offline als online. Je bent een marketingbom als je zwanger bent.

Binnen één week ontvang je vijf gratis babyboxen, twintig mamatijdschriften, samples van geboortekaartjes, folders over babyvoeding, advertenties over hippe kleertjes, promomateriaal over wandelwagens, mama-fashion-plaatjes, nieuwsbrieven met groeikalenders, pampers, kinderopvangmogelijkheden, veilige autostoeltjes, dieetadviezen, de beste sportlessen en dan ben ik nog niet eens op een kwart van alle info. Elke zwangere schiet spontaan in de (keuze)stress en laat stress nou juist niet goed zijn voor zwangere dames...

Wat ik mij afvraag als marketingprofessional en toekomstige moeder: werkt deze (marketing)strategie?

Leuk hoor om een speentje, een pamper, een (lelijk) knuffeltje en vijftig folders te ontvangen. Maar onthoudt de toch al vergeetachtige zwangere nu al deze informatie? Nee, waarschijnlijk niet. 80% wordt meteen in de papierbak gegooid, 10% verdwijnt in een la en de andere 10% komt op een stapeltje te liggen wat aan het einde van de week toch nog wordt weggegooid. Als we het dan over duurzaamheid en de MVO-verantwoordelijkheid van een organisatie hebben, valt hier nog een hoop te winnen.

Maar wat werkt dan wel? Ervaringen van vriendinnen, collega's, kennissen en moeders. De ouderwetse mond-tot-mondreclame. Iemand met een baby in haar buik is vaak nog onzeker en ontzettend nieuwsgierig naar de ervaring van bekenden.

Er worden ongevraagd 'uitzetlijstjes' doorgestuurd via de vriendin van een collega van een buurvrouw. Er worden op verjaardagfeestjes 1001 vragen gesteld over welke kinderwagen vriendinnen hebben. Er wordt verteld welke babycrème absoluut het beste is. Er wordt gesproken over gezonde voeding en vooral welke je niet moet hebben. De zwangere slurpt haar informatie dus op via vrienden en bekenden.

Daarnaast luisteren ze, juiste in deze periode van hun leven, goed naar hun (schoon)moeder. Dus als je het als retailer écht slim wil aanpakken, bombardeer dan de (schoon)moeders met al deze informatie en aanbiedingen! Zij zijn bijna nog enthousiaster dan de zwangere meiden zelf, hebben veel ervaring en geven maar al te graag advies! Zo komt de juiste informatie vanzelf op de juiste plek terecht.

Marianne Ostendorf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken