Twitteraars, presenteer je toch beter!
- Media
- 19 aug 2014 @ 17:05
- Link
-
Marianne Ostendorf
Marketingcommunicatie-adviseur
Rabobank Amsterdam - ConsumentenCommunicatieOnlineSocial media
- 19 aug 2014 @ 17:05
- Marianne Ostendorf
Ik schrik vaak als ik mijn tijdlijn open op Twitter. Vreselijk taalgebruik en scheldwoorden vliegen voorbij. Vanuit mijn professie volg ik een groot aantal organisaties; ik ben nieuwsgierig hoe bedrijven reageren op vragen en klachten. Maar de laatste tijd krijg ik vooral een naar gevoel van Twitter.
Het regent er klachten, veel meer dan op andere sociale mediakanalen. Wordt Twitter nog wel gebruikt waarvoor het oorspronkelijk bedoeld is? Realtime communiceren en vertellen ‘Wat ben ik aan het doen?’ of ‘Wat houdt me bezig?’ Kennis en informatie delen zijn volgens mij ook belangrijke uitgangspunten van Twitter.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er een groot voorstander van dat organisaties leren van de feedback van hun klanten. En sociale media zijn heel geschikt om de dialoog met elkaar aan te gaan. Ze zijn in elk geval een hele verbetering ten opzichte van de ouderwetse 0800- of 0900-nummers, waar je vaak en veel te lang in de wacht wordt gezet en waar je wordt afgepoeierd door een extreem vriendelijke servicemedewerker. Dus ja, lang leve de sociale media!
Maar het klagen op Twitter is nu echt doorgeslagen en er is gewoon sprake van asociaal gedrag. Valt dat jullie ook op? Organisaties worden uitgescholden, medewerkers worden bij naam en toenaam genoemd, men bedient zich van schreeuwerige, schandalige taal en het woord ‘geduld’ komt niet meer voor. Zoek eens op hashtags als #KUT, #GVD en #KLOTE. Het is treurig dit te constateren, maar deze woorden worden non-stop gebruikt.
Actie voeren en klagen op sociale media helpt. Dat is wel gebleken de afgelopen jaren. Er zijn legio voorbeelden van klagende consumenten die meteen een reactie krijgen, omdat de klacht via het zichtbare online kanaal wordt geuit. Je wordt als consument dus niet meer snel afgepoeierd. Een groot voordeel.
Veel organisaties hebben Twitter als officieel communicatie kanaal bestempeld. Heel goed. Er wordt geluisterd, gereageerd, geholpen en feedback gegeven. Opvallend veel organisaties reageren professioneel en vriendelijk op elke vraag en klacht, ongeacht het taalgebruik.
Het zegt veel over een persoon als hij of zij online in schelden uitbarst. Ik vraag me ook af of men zich ervan bewust is dat je online zo ontzettend zichtbaar bent. Dit gedrag is absoluut niet representatief. Een beetje meer respect zou ik zeer waarderen. Dus blijf je klachten kenbaar maken, maar wel op een manier waarop je zelf ook behandeld wilt worden.
Kom op twitteraars, presenteer je online eens wat beter!
-
Marianne Ostendorf
- Werkt bij: Rabobank Amsterdam
- Functie: Marketingcommunicatie-adviseur
- Website:http://www.linkedin.com/in/marianneostendorf
- Profiel »
- social media
- schelden
- klachten
- interactie
- column
- feedback
- schreeuwen
- webcare
- callcenter
- kloteklanten
- boos
- klantcontact
- klant
- kritiek
- consument
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: mogelijk nadelige gevolgen... 17-05-2024
- MMA waarschuwt tegen btw-verhoging... 17-05-2024
- AMMA Awards 2024: Dentsu Mediabureau... 17-05-2024
- Warc Global Advertising Trends:... 08-05-2024
- Kijkcijfers april 2024 stabiel, Even... 08-05-2024
- Audioreclamebestedingen stijgen 10,207-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing