[column] Grens

[column] Grens
  • Media
  • 27 dec 2022 @ 14:53
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • MarketingMaatschappij

We staan op de grens naar 2023 en er wachten ons ongetwijfeld weer veel verrassingen, want één ding is in reclame en marketing altijd zeker: never a dull moment. En als het saai dreigt te worden, verzinnen marketeers altijd weer iets om het spannend te maken. Marketing is tenslotte grenzeloos. Of toch niet?

Wat was het voor jaar? Het ging vaak over grenzen in elk geval. We hadden een grensoverschrijdend gevalletje bij Rusland wat we geen oorlog mogen noemen, maar een ‘correctie aan de Oostgrens’. The Voice bleek een bijbels Sodom en Gomorra, enkele boeren gingen ongestraft heel veel grenzen over en Van Nieuwkerk bleek helemaal niet de gedroomde mooi boy te zijn, maar een ordinaire schreeuwlelijk.

En de prijzen gingen door het dak. Niet alleen die van energie, maar ook van de dagelijkse boodschappen. De grens lijkt hier nog niet bereikt, want volgend jaar gaat de prijs van een biertje bijvoorbeeld alweer met 10 procent omhoog. Ook dat is een zekerheid in marketing (überhaupt eigenlijk in alle gevallen): de consument betaalt uiteindelijk altijd het gelag.

Zijn er nog grenzen in marketing? Ik denk dat die in 2023 steeds meer gestalte zullen krijgen. Criticasters roepen vaker en nadrukkelijker dat marketeers de consument ‘gijzelen’ en dat deze geen kant meer op kan. Tuurlijk, de macht van de techgiganten is nog steeds alarmerend groot en de tools die marketeers ter beschikking hebben om de consument te verleiden, worden steeds geavanceerder, maar tegelijkertijd klinkt de roep om meer persoonlijke verbinding tussen merk en klant en dus eerlijker communicatie.

De enorme hoeveelheid media geeft de marketeer sterke wapens, maar het is ook een enorme valkuil. Alles wat een merk doet, denkt, roept ligt binnen luttele seconden op straat en maakt het kwetsbaar. Misschien daarom wel de belangrijkste boodschap voor marketeers voor 2023: ken je grenzen en denk goed na als je erover wilt stappen.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 20, 2022.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken