[column] Top 5-TikTok-trends: poezenpraat, winterse taferelen en nieuwe ronde

[column] Top 5-TikTok-trends: poezenpraat, winterse taferelen en nieuwe ronde
  • Media
  • 12 jan 2024 @ 06:39
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. HASHTAG: #insouts2024

De start van een nieuw jaar betekent voor velen afrekenen met slechte gewoontes en aan de slag gaan met goede voornemens. Uiteraard geldt dit ook voor veel TikTokkers, waardoor het onderwerp logischerwijs ook op het platform volop voorbijkomt. We zien vooral veel letterlijke lijstjes, waarbij er in tekst over een video links een rijtje ‘outs’ staat - de gewoontes waar je in 2024 mee wil stoppen - en rechts een rijtje ‘ins’, de nieuwe goede voornemens die daarvoor in de plaats komen. De hashtag #insouts2024 is al ruim 352K keer bekeken en is dus een goeie om dit gloednieuwe contentjaar mee te starten. De ins & outs vanuit een marketingoogpunt zouden natuurlijk de 2024-plannen van je werknemers kunnen zijn, maar ook die van je bedrijf. Ook zou je ze - met een vleugje humor - kunnen invullen als een soort tips voor je volgers, zoals ‘meer shoppen bij winkel X’ in het nieuwe jaar.



2. SOUND: ‘Cause it’s iconic
Een sound waar je op dit moment goed mee scoort is een opname van niemand minder dan Kim Kardashian. Er zwerven al meer dan 340K video’s rond op TikTok waarin Kims woorden “Cause it’s iconic, and I love to do iconic shit” onder verschillende situaties worden gezet. De sound wordt vooral gebruikt om een bepaalde keuze of actie te verantwoorden en onderstrepen, wat maakt dat je hier eigenlijk alle kanten mee op kunt. Licht hiermee bijvoorbeeld je nieuwe productlijn uit, zoals Paris Hilton dat doet in onderstaand voorbeeld. Simpel in de uitvoering en dus een laagdrempelige trend om op in te haken.


@parishilton Icons make iconic cookware 👩🏼‍🍳✨ Click the link in my bio to make your kitchen pjnk! 💖 #ThatsHot ♬ original sound - kardashianicon

3. TREND: wintersport

Het is kkkoud in het land, maar nu het nieuwe jaar van start is, wordt er massaal uitgekeken naar de kou op grotere hoogtes. We zitten middenin hét wintersportseizoen en de komende maanden zal de (après) ski-content gegarandeerd hoogtij vieren op TikTok. De video’s van sneeuwliefhebbers op een bergtop vliegen je nu al om de oren en dat gaat alleen maar meer worden. Wellicht dat de sprookjesachtige winter wonderland-beelden van kijkcijferknaller Winter Vol Liefde daar ook enigszins aan hebben bijgedragen, want zelfs níet-wintersporters konden het de afgelopen weken nergens anders over hebben. Marketing-wise kun je natuurlijk zelf de sneeuw induiken voor dergelijke superkoele content, maar inhaken op de kou, sneeuw, en wintersportplannen kan ook door bijvoorbeeld geschikte kleding en accessoires, passende gerechten of leuke wintertips te delen.

<blockquote class="tiktok-embed" cite="https://www.tiktok.com/@carlijnvleeuwen/video/7321741722864684321" data-video-id="7321741722864684321" style="max-width: 605px;min-width: 325px;" > <section> <a target="_blank" title="@carlijnvleeuwen" href="https://www.tiktok.com/@carlijnvleeuwen?refer=embed">@carlijnvleeuwen</a> @Pauline Leeuwen @Moise Trustfull @ANIMØ <a target="_blank" title="♬ original sound - Mixmag" href="https://www.tiktok.com/music/original-sound-7315377252877798177?refer=embed">♬ original sound - Mixmag</a> </section> </blockquote> <script async src="https://www.tiktok.com/embed.js"></script>

4. TREND: Dry January

Na een werkelijk zeiknat najaar lijken we het aan het begin van deze winter een stuk droger te houden. Dat geldt ook voor alle deelnemers van Dry January, die traditiegetrouw (proberen) de fles een maandje met rust te laten na het rijkelijk vloeien van de alcoholische versnaperingen in de afgelopen feestmaand. Of je er nu juist wel, of helemaal geen gehoor aan geeft: Dry January is een trend die op TikTok voor flink wat content zorgt. Van serieuze tips & tricks tot sarcastische inhakers vol humor, met dit thema kun je prima alle kanten op. Schets een leuke situatie tussen de kantoormuren (hoe is de eerste vrijmibo met 0.0%?), gooi wat non-alcoholische tips in de strijd of deel bijvoorbeeld tips (waarbij wellicht jouw product(en) goed van pas komen) om deze ‘zware’ eerste maand van het jaar door te komen.

 



Een CapCut-sjabloon waar TikTokkers flink mee in de weer zijn, is die van twee katten die met elkaar in gesprek lijken. De huisdieren - die overigens afzonderlijk van elkaar ietwat vreemd miauwen en naast elkaar zijn gezet voor het ‘gesprekseffect’ - lijken met elkaar te discussiëren. TikTokkers vullen dat gesprek nu in groten getale voor de twee pluizenbollen in, met diverse lollige video’s tot gevolg. Wederom een trend waar makkelijk op in te haken valt met een eigen versie, want veel meer dan een leuk onderwerp, het CapCut-sjabloon en de bijpassende sound ‘Originalton - Mamskiofcats’ heb je niet nodig. Schets bijvoorbeeld een leuke situatie tussen collega’s, klanten, of - doe eens gek - geef je producten eens een ‘stem’. In dit geval is er weinig nodig voor dat echte ‘miauw-effect’.



Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken