Shopping2020: 'Online is dé aanjager voor consumentenbestedingen'

Shopping2020: 'Online is dé aanjager voor consumentenbestedingen'
  • Online
  • 24 sep 2013 @ 10:42
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Uit onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksprogramma Shopping2020 blijkt dat de consumptieve bestedingen na 2013 weer aantrekken dankzij online verkopen. De verwachting is dat de B2C-verkoop van producten en diensten van 65,9 miljard in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017 (+6%) en naar 73,6 miljard euro (+12%) in 2020 stijgt. De versmelting van online en offline verkoopkanalen is de toekomst van de retail, aldus het persbericht, en het online aandeel van alle B2C-verkopen via smartphone, tablets, et cetera is dé grote aanjager voor de toenemende consumptieve bestedingen, thuis en in de winkel.

De doelstelling van het onderzoek is de toekomst van online winkelen in kaart te brengen met de algemene vraagstelling ‘Hoe shopt de consument in 2020?’. 444 experts werden gevraagd naar hun verwachtingen voor de korte en lange termijn.

Groei online aandeel 2012-2020 naar 27 miljard euro
De online bestedingen groeien volgens de experts door naar 27 miljard euro, goed voor 36% van de totale consumptieve bestedingen in 2020. Dit is een bestedingsgroei van maar liefst 145% ten opzichte van 2012. Verwacht wordt dat de bestedingen in de fysieke winkels tot 2020 verder afnemen tot een kleine 47 miljard euro (-15%). De consumptieve groei van bestedingen komt dus volledig voor rekening van de online kanalen.

Online accelarator thuis en in de winkel
De totale B2C-sector groeit na een neergang in 2013 naar 73,6 miljard euro in 2020. Online is hierbij dus onmiskenbaar de grote accelerator - zowel thuis als in de winkel - die ervoor moet zorgen dat de consumentenbestedingen weer gaan toenemen. Dit blijkt goed mogelijk, want cross-channel-kopers zijn weliswaar minder loyaal aan een aanbieder, ze geven wel meer geld uit dan pure offline, enkel op de winkel gerichte, consumenten.

Multichannel is een must
In 2020 blijft de webshop het dominante online aankoopkanaal (60% aandeel in 2012, 56% in 2020). Instore online aankopen worden in de toekomst steeds belangrijker: aankopen van producten en diensten in de winkel die op afstand geleverd worden. Ook social media zullen als online aankoopkanaal hun plaats meer gaan opeisen.

Veilingsites, social media en kortingssites beperkte rol
Experts verwachten dat directe verkoop in 2020 via veilingsites (7%), social media (6%) en kortingssites (4%) een beperkte rol blijft spelen. Binnen de webshops wordt wel een verschuiving verwacht. Het bestedingsaandeel van online warenhuizen als generalistische aanbieders (19% in 2020), groeit ten koste van de webwinkels van merken en producenten (24%).

Meeste aankopen in 2020 via tablet
Laptops (-17%) en desktops (-21%) maken in 2020 plaats voor tablets en smartphones als online aankoopdevice. 21% van de aankopen zal in 2020 gedaan worden via een smartphone en 33% via tablet. Opvallend is dat experts geen explosieve groei verwachten van directe aankopen via recente technologische innovaties zoals Google Glass (5%) en smartwatches (3%). Ook als oriëntatiekanaal moet de invloed van deze innovaties volgens het expertpanel niet worden overschat.

Smartphone epicentrum
Grote aankopen worden met name via de tablet gedaan, kleine aankopen via de smartphone. De smartphone wordt in 2020 beschouwd als een device dat het epicentrum is van alle consumptieve bestedingen. Veel functies die voorheen waren toebedeeld aan een (zak)computer, worden door de smartphone overgenomen. De persoonlijkheid van de consument zit in 2020 in de smartphone.

Telecom en Home & Garden sterkste stijgers
Hoewel het online aandeel van alle markten fors toeneemt, wordt de grootste online groei verwacht in de Reisbranche, de Ticketverkoop en de Telecom-sector. De verwachting is dat Telecom overall de grootste groei gaat doormaken. Home & Garden is in 2020 na Telecom het snelst groeiende segment. De Shopping2020-experts verwachten namelijk dat de woningmarkt tegen die tijd weer volop op gang is gekomen en dat dit de aankopen in het segment Home & Garden zal aanjagen.

Hoopgevend
Hoopgevend is dat vrijwel alle sectoren groeien ten opzichte van 2012. Het groeipercentage van een aantal markten zal echter niet boven het niveau van de prijsinflatie uitkomen. De toekomst van Boeken is somber. Vaak onbetaalde digitale beschikbaarheid zorgt ervoor dat deze markt ook in 2020 onverminderd onder druk staat.

Experts versus rekenkundige prognose
Rekenkundige prognoses per markt delen het optimisme van de experts in veel gevallen niet. Hierbij dient natuurlijk wel rekening te worden gehouden dat deze gebaseerd zijn op historische trends en niet corrigerend werken voor de impact van technologische innovaties.
Tijdens Shopping Today op donderdag 26 september presenteert Marco Wolters, Director Fashion, Durables & Services Benelux (GfK), de cijfers.

Over Shopping2020
Shopping2020 is een onderzoeksprogramma waarin de volgende brancheverenigingen samenwerken: ANVR, Bovag, Federatie Goud en Zilver, Inretail, De Koninklijke Boekverkopersbond, Modint, Nederlandse Vereniging van Banken, Nederlands Verpakkingscentrum, NRW, Nuvo, NVPI, Thuiswinkel.org, Uneto-VNI, Verbond van Verzekeraars, Vereniging Golfkarton.
Voor meer informatie over Shopping2020 kunt u terecht op www.shopping2020.nl. Branches en bedrijven die willen deelnemen aan Shopping2020 zijn nog altijd welkom om zich bij het onderzoeksproject aan te sluiten. Shopping2020 is een initiatief van Thuiswinkel.org.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken