[Interview] Bob van Oosterhout (Triple Double): 'Overname Shooters is impuls voor sportmarketing'

[Interview] Bob van Oosterhout (Triple Double): 'Overname Shooters is impuls voor sportmarketing'
  • Sponsoring
  • 7 okt 2016 @ 12:58
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportZakelijkSportmarketingInterview

Een marketeer die een sportclub koopt, dat is voor Nederlandse begrip heel uitzonderlijk. Bob van Oosterhout deed het. De oprichter van sportmarketingbureau Triple Double uit Den Bosch werd afgelopen week samen met oud-speler Jos Frederiks eigenaar van de Bossche basketbalclub Shooters. Reden voor MarketingTribune om Van Oosterhout te interviewen over sportmarketing en de keuze om zelf aan het roer van een sportclub te gaan staan. 'Het wordt hier een showcase van vernieuwende activaties.'

Toen je de overname van Shooters bekendmaakte, sprak je over een 'beslissing vanuit het hart'. In hoeverre is dit een emotioneel besluit en in hoeverre een zakelijk besluit?

Bob van Oosterhout: 'Ik had deze overname natuurlijk nooit gedaan als het zakelijk niet verantwoord zou zijn geweest. Daar heb ik heel goed naar gekeken: is er goed afgerekend met financiële problemen uit het verleden, staat de club er gezond voor? Tegelijk geloof ik dat de beste beslissingen in het leven een mix zijn van passie en goede zakelijke gronden. Ik heb een passie voor basketbal, maar zie ook kansen om bij Shooters innovatieve sportmarketing in praktijk brengen.'

Wat wil je namens Triple Double precies met Shooters gaan doen?

'Het eigenaarschap van deze club biedt echt gouden kansen voor Triple Double. Shooters wordt een platform waar wij allerlei leuke dingen kunnen ontwikkelen. We gaan ook nauw samenwerken met scholen en jonge studenten ervaring op laten doen. Den Bosch wordt een plek voor talentvolle sportmarketeers en een showcase van vernieuwende activaties.'

Waarom had Shooters een nieuwe eigenaar nodig en waarom denken Jos Frederiks en jij dat jullie daar de juiste personen voor zijn?

'De club heeft het de afgelopen jaren moeilijk gehad. Wij denken dat we het tij kunnen keren. Waarom juist wij? Omdat Jos en ik elkaar blind vertrouwen. Verder ben ik qua commercie, marketing en  organisatie goed onderlegd. Jos weet dan weer over basketbal van de hoed en de rand, maar ook hij is organisatorisch sterk. Tot slot is het van groot belang dat we allebei een verleden hebben bij de club en er dus goed de weg kennen.'

Hoe is het eigenaarschap precies geregeld tussen jou en Frederiks? En in welke rolverdeling gaan jullie beide opereren?

'Triple Double neemt Shooters over en Jos participeert daarin. Ik wilde dit ook echt zo doen. Jos neemt de sportieve leiding op zich, ik ga meer op de achtergrond opereren. Het is namelijk ook voor Triple Double belangrijk om dit te doen, omdat dit goed is voor sportmarketing.'

Gaan jouw werkzaamheden voor Triple Double niet ook lijden onder je nieuwe rol bij Shooters?

'Dat zou niet moeten mogen. Ik word ook niet de zakelijk leider van de BV Shooters. Daar zoeken we nu iemand voor, die naast Jos komt te staan. Den Bosch wordt door ons gerund als een deelneming. Zeker, we gaan ons er flink tegenaan bemoeien. Maar tegelijkertijd vind ik het ook fantastisch om PSV te begeleiden en wil ik ook klanten als Opel, Red Bull en Campina blijven doen. Ik ben veel te ongeduldig om me bezig te houden met slechts één ding tegelijk.'

In het allereerste commentaar (van Leon Kersten) wordt over de nieuwe Shooters-eigenaren gezegd: Frederiks is iemand die ietwat conservatief is, terwijl Van Oosterhout juist de grenzen opzoekt. Herkennen jullie je daar in?

'Nee, dat herken ik niet. Ik ken Jos heel erg goed. Op het eerste gezicht lijkt het een heel rustige jongen, maar hij is ook echt een groot denker met bovendien lekker scherpe humor. Hij zit veel minder links op het spectrum dan mensen blijkbaar denken. Ook ikzelf zit anders in elkaar: ik ben veel minder iemand die de grenzen opzoekt dan mensen denken. Ik neem weloverwogen besluiten, ben echt niet zo enorm progressief.'

Welke aanpak (risico-zoekend of juist risico's mijdend) is nodig om Shooters weer op het juiste spoor te brengen?

'In Shooters stappen zien we niet als een groot risico. Groot woord ook, "risico". Als ondernemer riskeer ik vooral mijn reputatie als Shooters geen succes wordt, maar meer risico is er niet. Natuurlijk kan het qua inkomsten tegenvallen, maar er zijn geen financiële rampscenario's mogelijk. Vergelijk het met boodschappen doen: je gaat met 100 euro naar de supermarkt en komt niet met meer boodschappen naar buiten dan voor dat bedrag. Dat geldt ook voor Shooters: we zullen echt geen euro te veel gaan uitgeven of gaan speculeren.'

Wat gaan jullie op korte termijn concreet anders doen met Shooters?

'Daar zijn we nog niet helemaal uit. Eerst willen we de club helemaal financieel gezond maken. Dat betekent met iedereen even om de tafel zitten, maar ook kijken naar de ploeg. Daarnaast willen we het "product" in de zaal verbeteren.'

Dit seizoen is dus een overgangsseizoen?

'Ja en nee. We gaan bouwen en er zal veel anders gaan worden, maar tegelijk moet er ook gewoon een sportieve prestatie worden geleverd. We gaan dus zeker ook proberen om het team te versterken. Er komt zeker nog een extra speler, een Amerikaan. Maar verder lopen we nu een marathon, geen sprint.'

Je zegt dat het bedrijfsmatig runnen van sportclubs de absolute toekomst is. Waarom is dat een must voor de sportwereld? Verwacht je dat de Nederlandse sportwereld op korte termijn overspoeld gaat worden door ondernemers die clubs opkopen?

'Dat dit vaker gaat gebeuren verwacht ik zeker. Overigens heeft dat niks met mij te maken. Het is gewoon heel erg gezond voor sportclubs. Een bedrijf kijkt toch wat zakelijker naar beleid dan amateurbestuurders. Een risico is dan wel altijd de sportcultuur: die moet een ondernemende eigenaar wel goed aanvoelen. Dat zit wel goed bij Triple Double. Het is niet alleen ratio, maar ook passie voor sport. Jos en ik hebben dat allebei.'

Tot slot: gaat onder jullie bewind de sfeer uit de gouden jaren zeventig en tachtig van EBBC herleven in Den Bosch?

'Met die sfeer gaat het zeker lukken, maar het is vooral belangrijk dat het Nederlandse basketbal over de volle breedte opleeft. Groningen, Leiden en Den Bosch hebben een goede organisatie en sfeer, maar elders is men nog niet zo ver. Voor een spannende competitie moeten er ook in andere steden professionele basketbalclubs komen.'

Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken