ABN Amro lanceert goede doelen-tool

ABN Amro lanceert goede doelen-tool
  • Sponsoring
  • 11 dec 2019 @ 10:10
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • FondsenwervingAppsZakelijkMVO

Iedereen filantroop? ABN Amro lanceert en goede doelen-tool, bedoeld om de grootste zorgen over doneren weg te nemen. Gevers kijken steeds kritischer naar doneren. Vaak is er een grote mismatch tussen gekozen goede doel en daadwerkelijke sympathie. Millennials zijn hier juist heel bewust mee bezig.

'Uit het overgrote deel van de gesprekken die we met onze klanten voeren, blijkt dat zij zich zorgen maken of hun geld wel goed terecht komt', zegt Maartje van Aardenne, specialist Filantropie bij ABN Amro Mees Pierson. 'Zij hebben soms ten onrechte het gevoel niks aan de intransparantie van goede doelen te kunnen veranderen of hier geen invloed op te kunnen uitoefenen. Daarnaast blijkt dat mensen niet altijd geven aan het goede doel dat het best past bij interesses en waar zij voor willen staan.'

Na doorvraag blijkt volgens Van Aardenne bijvoorbeeld dat iemand jaarlijks geeft aan onderzoek naar kanker, terwijl deze persoon zich eigenlijk zorgen maakt over klimaatverandering. 'Daarnaast zien we dat onze klanten zich wel verdiepen in de beste investering met hun geld, maar dat onderzoek bij het kiezen voor goede doelen bijna geen aandacht krijgt. Zonde. Vandaar onze oproep: je hoeft niet méér geld te doneren, maar neem eens de tijd om te onderzoeken of je geeft aan het goede doel dat het beste bij je past.'

Impactvollere donaties

Om het vinden van een passende match makkelijk te maken, heeft ABN Amro in een samenwerking met het CBF, Toezichthouder Goede Doelen, een tool ontwikkeld waarmee iedereen hun goede doel kan checken. 'De online tool bestaat uit die vragen die wij in ons dagelijks werk het meest tegenkomen', aldus Van Aardenne.

Erkende goede doelen krijgen een CBF-Erkenningspaspoort, waarmee ze inzicht geven in hun bestedingen. Op dit moment hebben meer dan 600 goede doelen in Nederland een Goede Doelen Erkenning van het CBF. Van Aardenne: 'Nederlanders geven jaarlijks bijna 6 miljard aan goede doelen. Belangrijk dat we met zijn allen zorgen dat dit op de juiste plekken terecht komt."

Opmerkelijk is nog dat geld doneren voor millennials slechts een klein onderdeel is van een groter geheel. Uit eigen onderzoek van ABN Amro blijkt dat met name de jonge generatie meer betrokken wil zijn bij de samenleving en vooral zelf iets doen. Zo reizen ze naar Lesbos om te helpen bij de vluchtelingenkampen of zetten zelf een stichting op om iets te doen aan de opwarming van de aarde. Van Aardenne: 'In lijn met de mindful keuzes die deze generatie steeds meer maakt, wordt ook het donatiegedrag veel bewuster ingericht. Op die manier wordt door hen naast geld ook hun kennis, netwerk en tijd gedoneerd.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken