Sponsorship is intern kompas, geen marketing-gril

Sponsorship is intern kompas, geen marketing-gril
  • Sponsoring
  • 22 dec 2016 @ 15:01
  • Link
  • Ivar Spierings
    Ivar Spierings

    Directeur
    Schooljudo.nl
  • PartnershipMaatschappijSponsoring

Hoe gaat sponsoring zich verder ontwikkelen? Volgens Ivar Spierings, directeur van Schooljudo.nl, richten sponsors zich steeds minder exclusief op het snelle externe succes, maar zien zij het sponsorship ook steeds nadrukkelijker als een kompas voor de eigen organisatie.

Het project Schooljudo kan al jaren genieten van sponsorships van Zilveren Kruis en Infotheek Groep. Sinds oktober van dit jaar is ook TNT partner geworden van ons waarde(n)volle programma. Een trend die ik daarin opmerk (en die we vanuit Schooljudo en 2Basics ook sterk stimuleren) is dat de sponsors niet alleen meer gericht zijn op de externe voordelen, zoals benutting van ons netwerk en exposure mogelijkheden, maar het sponsorship ook zien als kompas voor de eigen organisatie. En die de te sponsoren organisatie (in dat geval dus Schooljudo) ook echt gekozen hebben op basis van een zeer sterke match bij de heersende eigen waarden en cultuur.

De Schooljudo-waarden worden daarom bijvoorbeeld bij Infotheek intern breed geplugd én gedragen, door middel van clinics voor de medewerkers. Ook vervullen de medewerkers elk een dag vrijwilligerswerk (!) bij ons. Wat je dan vervolgens ziet is dat die medewerkers zelf zo fan worden van het sponsorship, dat zij heel betrokken (vanuit alle afdelingen en hoeken) gaan meedenken over manieren ons nog meer te ondersteunen. Zoals door in gesprekken met hun eigen onderwijsklanten, Schooljudo te introduceren, een belangrijke communicatie-boost voor ons. Vanwege die oprechte betrokkenheid overigens ook weer een heel interessante gespreksopener voor de medewerkers zelf.

Deze trend relateert aan een andere trend die ik heb opgemerkt, die van sponsoring middels de eigen core-business. Een voorbeeld uit eigen huis: partner TNT is expliciet gevallen voor een ‘dienstensamenwerking’, omdat zij - als specialist op dit gebied - ons konden én wilden ontlasten op een onderdeel dat ons veel tijd en geld kost: logistiek.

Door de gehele handeling uit handen te nemen, scheelt dat ons niet alleen een grote kostenpost, maar kunnen wij ons veel beter focussen op dat waar wij goed in zijn: de organisatie van de programma’s. En ook hier is de interne betrokkenheid sterk verankerd: wij werken nu aan een voorstel om met medewerkers van TNT aan de slag te gaan door hun mee te nemen in de Schooljudo waarden op de werkvloer, dus ook ‘zelfvertrouwen en discipline’ voor TNT chauffeurs op de weg.

Kortom, sponsorships die niet voortkomen uit extern gerichte voordelen, maar juist vanuit een core business match én cultuur match. Een veel sterkere basis om te komen tot duurzame en succesvolle sponsorships.

Ivar Spierings, directeur van Schooljudo.nl

Lees ook: MarketingTribune's Trends voor Sponsorjaar 2017

Ivar Spierings

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken