Inspirerende 40 2023: Too Good To Go houdt stand op het hoogste podium

Inspirerende 40 2023: Too Good To Go houdt stand op het hoogste podium
  • Algemeen
  • 14 sep 2023 @ 14:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Zojuist werd tijdens 'Impact on the beach' de nieuwe ranglijst van de 'Inspirerende 40' bekend gemaakt. Voor de 5e keer werd voedselverspillingsplatform Too Good to Go nummer 1. Verrassend is dat ASML binnenkomt op nummer 2.

‘Als je niet kijkt naar wat de markt vandaag domineert, maar wat mensen inspireert, zie je de organisaties die de changemakers zijn in hun business en de markt’. Deze quote komt uit het onderzoek naar de 40 meest inspirerende organisaties voor Nederlanders.
Jelmer van der Meulen van initiatiefnemer Synergie: ‘ASML is voor veel Nederlanders een boegbeeld van Nederlandse innovatiekracht. Nederlanders vinden de maatschappelijke bijdrage en duurzaamheid belangrijke kenmerken van inspirerende organisaties. Deze eigenschappen zijn ook steeds vaker een voorwaarde bij sollicitaties; dit neemt met 5,2% toe sinds 2020.’

Vier pijlers
De inspiratiewaarde van een organisatie wordt bepaald op basis van vier pijlers die voortkomen uit het vooronderzoek:

1 Visie op de wereld van morgen (28%): Levert een maatschappelijke bijdrage/werkt aan een betere wereld, gaat duurzaam met de wereld om, is milieuvriendelijk, heeft een duidelijke visie op de wereld van morgen, werkt doordacht, is betekenisvol en is eerlijk, authentiek en open.

2 Innovatieve organisatie met een duidelijk plan (23%): Is innovatief/grensverleggend, is toonaangevend en trendsettend en laat duidelijk zien waaraan men werkt en hoe.

3 NextLevel oplossingen (24%): Heeft producten en/of diensten die écht iets oplossen, heeft kwalitatief goede producten en/of diensten en is stijlvol/ziet er aantrekkelijk uit.

4 Gelijkwaardige relatie (24%): Brengt op nieuwe ideeën/laat anders kijken of doen, is origineel/verrassend en creatief, is verbindend, staat open en doet het samen met de klant en markt.

Grootste stijgers
Vermeulen: ‘Alhoewel de inspiratiewaarde van organisaties over de hele linie daalde (-3%), bleef de score van Too Good to Go uitzonderlijk hoog. ASML is de verrassende nummer 2 van 2023. De organisatie werd in het vooronderzoek veelvuldig genoemd. Rond die tijd was ASML ook veel in het nieuws. In het onderzoek blijkt ASML heel hoog te scoren op innovatie en word gezien als toonaangevend. ASML is een maatschappelijk icoon voor innovatie. Ook Lush doet het heel goed en komt binnen op de 4e plaats. Lush staat voor ethische en eerlijke business en weet de harten van Nederlanders te stelen. Ook Swapfiets en Rainforest Alliance komen nieuw binnen; ze stonden in 2022 wél in de Ones2Watch, maar haalden toen de bekendheidsdrempel van 10% nog niet.’

De grootste stijgers van 2023 zijn Nike (4,9%), Swapfiets (1,3%), Intratuin (0,9%), Oatly (0,7%) en Vinted (0,4%). Organisaties die verdwenen uit de Inspirerende 40 zijn: Consumentenbond, Van Gogh Museum, Vandebron, Eko, Picnic, Rijksmuseum, Philips en Cortina. Shell is hekkesluiter op ‘het leveren van een positief maatschappelijke bijdrage’. Het olieconcern eindigt van de 128 transactionele bedrijven die in het hoofdonderzoek zijn doorgedrongen op de laatste plaats.

‘Nederlanders willen zelf meer impact maken’
Meer mensen geven aan dat maatschappelijke impact een rol zal spelen bij hun volgende sollicitatie. Dit percentage groeide sinds 2020 met 5,2% tot ruim 62% in 2023. Janneke Zuidhof van Synergie: ‘Het onderzoek bevestigt wat we privé en zakelijk elke dag meemaken, zoals Rutger Bregman het mooi zei met de titel van zijn boek De meeste mensen deugen. Vrijwel iedereen kent de grote maatschappelijke thema’s. We leven in een heel transparant informatietijdperk. Mensen willen voor zichzelf en bijvoorbeeld voor hun kinderen een wereld achterlaten die ook nog op een prettige manier leefbaar is.’ Maar, vervolgt Zuidhof: ‘Mensen verliezen het geloof dat organisaties de gamechagers kunnen zijn op de maatschappelijke vragen. Het percentage mensen dat aangeeft dat organisaties een grote rol kunnen spelen door te werken aan een betere samenleving, daalt sinds 2018 stapsgewijs. In 2018 waren ruim zes op de tien mensen van mening dat organisaties kunnen bijdragen (60,3%). In 2023 is dat gedaald tot minder dan vijf op de tien (46,9%).’ Ook het percentage mensen dat aangeeft dat organisaties daadwerkelijk bijdragen aan de samenleving daalt sterk. Zuidhof: ‘In 2018 vond meer dan vier op de tien mensen (41,9%) dat minstens de helft van de organisaties dat doet. Nu zijn het er minder dan drie op de tien (27,3%). Er zijn in 2023 meer mensen van mening dat slechts een minderheid - of zelf geen enkele - van de organisaties bijdraagt aan een betere samenleving (34,5%). Minder nog dan ons geloof dat organisaties kunnen bijdragen aan een betere samenleving, geloven we dat organisaties dat ook daadwerkelijk doen.’ 

Het onderzoek
Het onderzoek naar de meest inspirerende organisaties voor Nederlanders werd in 2023 voor de 13e keer uitgevoerd. Adviesbureau Synergie is de initiatiefnemer en voert het onderzoek uit met panelspecialist Dynata en leverancier van onderzoekstechnologie DataIM. Het onderzoek vond plaats onder 5.829 respondenten, landelijk representatief, en casestudies maken het onderzoek compleet. Lees verder op inspirerende40.nl.

Top-10 Ones2Watch 2023

  1. HappySoaps
  2. Patagonia
  3. PlasticWhale
  4. JustDiggit
  5. UpFront
  6. The Good Roll
  7. Pieter Pot
  8. Sunt
  9. Ecosia
  10. Elho

Lees verder over de Ones2Watch 2023.
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken