'Merken hebben onwijs veel te winnen op social'

'Merken hebben onwijs veel te winnen op social'
  • B2b
  • 1 mei 2024 @ 09:16
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Social mediaRetailMarketing

Meraux de Schutter is Social Strateeg bij Monkeys & Bananas. Samen met Claire du Pon, Content Marketing Manager bij Praxis, verzorgt zij een van de sessies tijdens Nima Marketing Day editie 2024. Een korte kennismaking.

Meraux is socialmediastrateeg en mede-eigenaar van Monkeys & Bananas. Zij is verantwoordelijk voor de social strategie van onder meer Praxis, Centraal Beheer, Autodrop en KwikFit. Meraux: ‘Merken hebben onwijs veel te winnen op social media. Het is een volwassen kanaal in je middelenmix, maar er wordt nog lang niet altijd op een volwassen manier invulling aan social media gegeven.’
Claire du Pon is Content Marketing Manager bij Praxis en werkt nauw samen met Meraux. Claire is verantwoordelijk voor creatie, optimalisatie en distributie. Claire: ‘Door de push- en pull strategie te combineren, brengen wij de belofte van Praxis over aan onze doelgroep de makers en samen met mijn team zorgen we ervoor dat zij ons eenvoudig weten te vinden als ze hulp nodig hebben. Samen met Meraux vertel ik graag hoe social media hier een belangrijke bijdrage in heeft.’

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Meraux: ‘Ik vind het belangrijk dat social meer gezien gaat worden als volwassen kanaal. Ik snap dat het een klein beetje klinkt als “wij van WC Eend”, maar we merken dat het volledige potentieel van social nog lang niet wordt benut. Zelfs niet bij de grootste merken/adverteerders in Nederland. Dan is er natuurlijk geen betere plaats om uit te leggen hoe wij dit zien als tijdens Nima Marketing Day, waar onwijs veel merken samen komen en iedereen de vragen kan stellen die zij hierover hebben.’

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Meraux: ‘Iedereen zit natuurlijk volop in de day to day business. We zien dit ook veel bij opdrachtgevers en betrappen onszelf hier ook op. Als je niet oppast dan is er niets anders dan “de waan van de dag”. Dit soort bijeenkomsten zorgt ervoor dat je wordt gedwongen weer wat verder vooruit te kijken, en te leren van andere mensen en merken.

Wat hoop je dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
Ik hoop dat bezoekers zich vooral beseffen dat er met social media nog veel te winnen is. Dat het echt als volwassen kanaal gezien kan worden en dat je aan het einde van het jaar gewoon aan de CMO kunt uitleggen op welke manier het heeft bijgedragen aan de marketing- en bedrijfsdoelstellingen. Maar dat je social wel moet benaderen als native. Je bent een merk, dus mensen zitten waarschijnlijk niet op jou te wachten. En hoe kun je dan toch de aandacht van die consument verdienen? Want die moet je echt verdienen, en daar zal je je best voor moeten doen!’

In welke branches zitten jullie klanten?
Meraux: ‘We zijn in onwijs veel sectoren actief met Monkeys & Bananas. Verzekeraars, food & retail, FMCG, financiële dienstverlening, consumentenelektronica. Dat vind ik dus heel leuk. We krijgen zoveel kijkjes achter de schermen. En je merkt dat in essentie het vraagstuk vaak natuurlijk niet heel veel van elkaar scheelt. De marketingdoelstellingen waar we met social aan bijdragen voor deze verschillende merken liggen meestal niet mijlenver bij elkaar vandaan, ik vind dat zo tof. Dan kunnen we ons helemaal onderdompelen in een merk, en dan binnen onze expertise een belangrijke bijdrage leveren.’

Wat is jouw persoonlijke drijfveer?
Meraux: ‘Om binnen deze snelle, vaak wat harde en hiërarchische bureauwereld het ego soms wat meer naar de achtergrond te duwen. Zoals wij dit bij Monkeys & Bananas noemen: minder ego en meer van het “echte zelf”. In de praktijk betekent dit gewoon dat we wat meer luisteren naar elkaar, omkijken naar elkaar. Dat andere bureau wat meer gunnen in de samenwerking voor een klant. En ga zo maar door. Je zou kunnen zeggen dat we niet alleen van het medium “social” een wat meer “sociaal” kanaal willen maken en dat de bureauwereld dit soms ook wel een beetje kan gebruiken!’

Kun je een tipje van de sluier lichten met betrekking tot jullie presentatie?
Meraux: ‘De titel van onze sessie is: De social strategie van Praxis; klaar voor het vernieuwde algoritme. Praxis heeft, in samenwerking met Monkeys & Bananas, een nieuwe social strategie neergezet. Social media wordt daardoor volledig geïntegreerd in de middelenmix van de bouwmarkt. In deze sessie laten we zien hoe social media bijdraagt aan de hogere marketingdoelstellingen van Praxis. Wij doen dit door:
►Je mee te nemen in de vernieuwde segmentatie die perfect aansluit bij het nieuwe algoritme op social;
►Te tonen hoe Praxis 1,3 miljoen views behaalde met één organische video;
►Uit te leggen hoe Praxis met dezelfde euro invulling geeft aan zowel branding- als performancedoelstellingen;
►Te laten zien wat tot nu toe niet heeft gewerkt.


De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 13 juni 2024 in DeFabrique in Utrecht. Tijdens dit festival van marketing geven maar liefst 70 marketingcollega’s inspirerende en interactieve presentaties verdeeld over tien zalen. We starten en eindigen de dag met smaakmakende plenaire sessies. Bovendien maken we de winnaars van de Nima Marketingprijzen bekend. Check nimamarketingday.nl voor updates van het programma of - beter nog - scoor meteen een ticket voordat je achter het net vist!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken