RA*W en MediaMarkt transformeren treinrit naar Cannes tot creatieve denktank

RA*W en MediaMarkt transformeren treinrit naar Cannes tot creatieve denktank
  • Bureaus
  • 16 jun 2023 @ 14:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • BrandingCreatieCannes

Nu steeds meer jonge vakgenoten de trein in plaats van het vliegtuig pakken richting het Festival van Creativiteit in Cannes, blijken ook de initiatieven om de rit duurzaam in te vullen goed van de grond (rails?) te komen. RA*W en MediaMarkt bouwen een trein om tot bureau.

Met een pitch in sneltreinvaart benutten We Are RA*W en MediaMarkt de 10 uur reistijd naar Cannes door 25 toptalenten te laten werken aan een vraagstuk van MediaMarkt.

Laten zien dat het anders kan
Op 16 mei 2023 lanceerde We Are RA*W samen met partners WeFilm, AdGreen, Clear Music en Jonge Honden het initiatief ‘Stay Grounded’: een oproep aan de creatieve industrie om het jaarlijkse bezoek aan het Cannes Lions festival in juni per trein te brengen, in plaats van met het vliegtuig.

'En zo bezoekt ook RA*W met haar ‘Summer Course’-groep het festival per trein. De groep van 30-minners bestaat uit een brede afvaardiging van de Nederlandse creatieve industrie. Zowel in functies als in type bureau’s', vertelt voorzitter Tobias Vermeiren, in het dagelijks leven brand strategist bij Dentsu Creative Amsterdam nu.

Maar nu wordt de reis ook nader ingevuld. 'Om te bewijzen dat de trein op meerdere vlakken een beter alternatief is, heeft RA*W een nieuw initiatief gelanceerd: de pitch in sneltreinvaart. Ieder jaar reizen we af naar het Cannes Lions Festival met 25 jonge talenten uit onze industrie. De reis wordt normaal gekenmerkt door wachtrijen, douane-checks en vliegtuigmodus. Echter, het reizen met de trein geeft ons de uitzonderlijke kans om de reistijd om te zetten in creativiteit. Een unieke pitch waarin we gezamenlijk een briefing voor MediaMarkt gaan kraken.’

Let’s Go mentaliteit
Dat er meer teams hun duurzame treinreis creatief invullen, vindt Vermeiren 'alleen maar superleuk'.

Hoe zit de RA*W reis eruit? Op Rotterdam Centraal stapt adverteerder MediaMarkt straks aan boord om de groep te briefen. Daarna heeft de groep tot eindhalte Cannes de tijd om het campagneconcept uit te werken. Onderweg zal MediaMarkt de concepten reviewen en van feedback voorzien.

Daan Langstraat, manager Brand & Campaign Benelux bij MediaMarkt: ‘Toen RA*W mij benaderde voor dit unieke idee hoefde ik niet lang na te denken. Het sluit naadloos aan bij onze Let’s Go! mentaliteit. Ik kijk ernaar uit om de creatieve talenten op onze merkuitdaging te zien werken onderweg naar Cannes’.

Het is voor het eerst dat een creatieve pitch in een trein wordt gehouden. De winnaar van de pitch zal in samenwerking met MediaMarkt en Wunderman Thompson de campagne ontwikkelen.
(PvWK, beeld: Kris Pouw voor RA*W)

Over We Are RA*W
'Wij zijn RA*W is een non-profit organisatie gevestigd in Amsterdam. RA*W biedt een platform voor jong talent om hun carrière en zichzelf te ontwikkelen. Onze industrie kan lastig zijn om in te stappen, omdat verschillende aspecten vaak onbekend blijven als je net begint. Daarom leren we studenten wat de reclame-industrie inhoudt en bieden we hen een weg naar de creatieve industrie. We helpen jonge professionals hun vaardigheden verder te ontwikkelen, naarmate ze verder komen in het vakgebied. Meer info op www.we-are-raw.com.'

(bron: RA*W)           


 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken