De zomer van... Jur Baart van Fitzroy en Esprix

De zomer van... Jur Baart van Fitzroy en Esprix
  • Bureaus
  • 6 sep 2023 @ 07:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • BrandingInteractieCreatie

Vandaag gaan we op pad met Jur Baart, oprichter van bureau Fitzroy en gerespecteerd Esprixbestuurslid. En met zijn dochter. 'Het werd Maleisië. Een land vol jungle, witte stranden en waar verschillende culturen heel erg mooi naast elkaar leven.' Enkele zomerherinneringen en zijn vooruitblik op de komende tijd.

Introduceer jezelf graag kort. Wat heb je met marketing?

'Ik ben oprichter van Fitzroy, een boutique strategisch creatief bureau dat voor hele grote merken werkt zoals ANWB, VGZ en EuroParcs. Maar ook hele mooie duurzame merken zoals Naif, Yumeko en Stoov. Binnen Fitzroy ben ik een van de vier strategen en ben ik eindverantwoordelijk voor de helft van onze klanten. De andere helft doet mijn beste vriend Marnix Tiggeloven. En tussen ons in staat Mischa Schreuder die de overall creatieve leiding heeft.' 

Waar gaat / ging de reis naartoe deze zomer?

'Begin van het jaar kwam ik tot het inzicht dat ik misschien nog vijf jaar samen met mijn dochter Lucy nog op vakantie zou kunnen gaan. Zij is nu tien jaar en ik wilde vanaf mijn vijftiende ook niet meer met mijn ouders op vakantie. Gewoon lekker surfen met mijn vrienden. Toen ik dat tegen mijn vriendin vertelde besloten we om naar drie jaar Nederland weer een keer naar Azië te gaan. Het werd Maleisië. Een land vol jungle, witte stranden en waar verschillende culturen heel erg mooi naast elkaar leven. 51% van de mensen is moslim. De andere helft is voornamelijk Boeddhistisch, Christen en Hindu.'

Wat was je meest helse en wat was je mooiste vakantie-ervaring?

'Mijn vakantie was een dikke 10. De mooiste ervaring was dat we in een atelier mochten slapen van een Indiaanse vrouw midden in de jungle. Een ruimte dat vol hing met kunst en waarbij je alle deuren kon openslaan zodat je vol de jungle inkeek. Echt hels hebben we niks meegemaakt. Alleen de terugvlucht was wat minder door vertraging. We gingen om drie uur ’s avonds de lucht in en de KLM dames dachten dat het nog wel een idee was om om vier uur in de ochtend nog warm eten uit te serveren. Niet echt logisch vond ik. Gewoon licht uitzetten zodat iedereen kan slapen.' 

Welk (marketing)boek gaat / ging er mee in de koffer?

'We zijn bezig om een nieuwe parfum-merk te ontwikkelen. De eigenaar kwam met een mooi boek: “Never split the difference” van Chris Voss. Een boek over hoe je moet onderhandelen. Sowieso een aanrader voor alle bureau-directeuren.' 

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
'Dat wij het meest bekroonde bureau tijdens de SAN Awards waren, met maar liefst vier bekroningen. Een mooie waardering van alle marketeers die in de jury zaten.'

Wat is je favoriete merk in de zomer?

'In de zomer nog steeds een ijskoude Grolsch. Oude klant van ons, maar nog steeds heel veel liefde voor dit merk.'

Al een idee wat straks na de zomer jouw aandacht krijgt, ook bij Fitzroy?

'We zijn heel hard bezig om een bijzondere campagne te maken voor VGZ. Een concept dat we tijdens de pitch hebben voorgesteld en waarmee we ook hebben gewonnen. De top van VGZ is ook erg enthousiast, dus nu moeten we het goed uitvoeren. Maar als alles lukt ga ik ervan uit dat dit weer een SAN-nominatie wordt.'
(PvWK)

Bijzondere marktkraam onderweg

Pa en dochter on the road in Maleisië

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken