Grolsch: 'Yuri-inhaker gewaagd, maar niet over de grens'

Grolsch: 'Yuri-inhaker gewaagd, maar niet over de grens'
  • Algemeen
  • 10 aug 2016 @ 14:39
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InteractieSocial mediaCommunicatieDialoog

De reacties op de Yuri-inhaker van (onder meer) Grolsch zijn niet van de lucht. Binnen 24 uur genereerde het biermerk met de Radler 0,0%-afbeelding ruim 42k likes; comments wisselden van 'geniaal' tot 'schandalig'. Jaap Suhre, marketing manager Radler, Kornuit & Portfolio brands bij Grolsch, reageert op de commotie van vandaag en gisteren. 'Die negativiteit hadden we niet voorzien.'

Hoe is de inhaker tot stand gekomen?
Gisterochtend (9 augustus) ontving ik een berichtje in mijn mailbox van Goud Uberconnected, het bureau waarmee we samenwerken. Of dit niet leuk zou zijn om te plaatsen. Natuurlijk zijn we daarover in overleg gegaan. We vonden de inhaker gewaagd, maar niet over de grens. Ludiek. Daarom hebben we 'm geplaatst. 

Wat hoopte u aanvankelijk te bereiken met de inhaker?
Bekendheid genereren met onze Radler propositie. Niet zozeer reacties losmaken dus. Daar hebben we de inhaker in eerste instantie dus ook op beoordeeld: genereert het online bereik? Hij is ontzettend vaak gedeeld en geliked, we zijn zelfs viral gegaan.  

Publiciteit is natuurlijk mooi; het zorgt voor dialoog. Kan het wel, kan het niet? Wel vind ik het jammer dat bepaalde media, zoals het AD, er alleen de negatieve boodschap uithalen. Teksten als 'over de rug van Yuri', dat is nooit onze bedoeling geweest. Die negativiteit hadden we niet voorzien. 

Bijt dit elkaar niet, temeer omdat u een alcoholische drank vertegenwoordigt?
Daar ligt inderdaad de gevoeligheid. Maar Radler 0,0% is nu juist een alcoholvrij product. Dat is dus ook de grap: dit is een non-alcoholische variant voor als je nu eens iets lekkers wilt drinken, zonder onder invloed te raken.

Hoe is uw policy voor wat betreft negatieve reacties op sociale media?
Normaliter reageren we altijd op iedere reactie via social media. Maar in dit geval was het aantal reacties zó hoog, dat we hebben besloten om te reageren middels één enkele reactie.

Welke learnings trekt u hieruit?
Natuurlijk gaan we dit evalueren. We moeten de balans tussen positieve en negatieve reacties opmaken. 

Met de kennis van nu, had u de inhaker weer geplaatst?
Op basis van resultaat zeker, op basis van sensitiviteit hadden we er langer bij stil moeten staan.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken