‘Graaiflatie’ is Van Dale Woord van het Jaar 2023
- Algemeen
- 19 dec 2023 @ 07:42
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 19 dec 2023 @ 07:42
- Michiel van Zaane
Het woord ‘graaiflatie’ is Van Dale Woord van het Jaar 2023 geworden. Met 65% van de stemmen hield graaiflatie ‘vreugdebier’ en ‘nepobaby’ achter zich.
Van 5 t/m 18 december kon gestemd worden. Er is bijna 15.000 keer gestemd op de kandidaten voor de verkiezing van het Woord van het Jaar 2023. Met 65 % van de stemmen is graaiflatie winnaar van deze verkiezing en gaat het woord de geschiedenis in als het officiële Van Dale Woord van het Jaar 2023.
De top drie van 2023:
1. graaiflatie
2. vreugdebier
3. nepobaby
Definitie van graaiflatie: ‘(de) inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen • onder invloed van Engels greedflation, gevormd van graaien [zichzelf verrijken] + inflatie’.
Ook in België werd graaiflatie, met 36,7 % van de stemmen, het Woord van het Jaar 2023.
De Van Dale Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de woorden klimaatklever (2022), prikspijt (2021), anderhalvemetersamenleving (2020), boomer (2019), blokkeerfries (2018), appongeluk (2017), treitervlogger (2016), sjoemelsoftware (2015), dagobertducktaks (2014), selfie (2013), project X-feest (2012), tuigdorp (2011), gedoogregering (2010), ontvrienden (2009), swaffelen (2008) en bokitoproof (2007).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Artsen zonder Grenzen schaalt campagne Gaza op
- ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
- Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C....
- Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen...
- Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
- [longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing