‘Graaiflatie’ is Van Dale Woord van het Jaar 2023

‘Graaiflatie’ is Van Dale Woord van het Jaar 2023
  • Algemeen
  • 19 dec 2023 @ 07:42
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het woord ‘graaiflatie’ is Van Dale Woord van het Jaar 2023 geworden. Met 65% van de stemmen hield graaiflatie ‘vreugdebier’ en ‘nepobaby’ achter zich.

Van 5 t/m 18 december kon gestemd worden. Er is bijna 15.000 keer gestemd op de kandidaten voor de verkiezing van het Woord van het Jaar 2023. Met 65 % van de stemmen is graaiflatie winnaar van deze verkiezing en gaat het woord de geschiedenis in als het officiële Van Dale Woord van het Jaar 2023.

De top drie van 2023:

1. graaiflatie

2. vreugdebier

3. nepobaby

Definitie van graaiflatie: ‘(de) inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen • onder invloed van Engels greedflation, gevormd van graaien [zichzelf verrijken] + inflatie’.

Ook in België werd graaiflatie, met 36,7 % van de stemmen, het Woord van het Jaar 2023.

De Van Dale Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de woorden klimaatklever (2022), prikspijt (2021), anderhalvemetersamenleving (2020), boomer (2019), blokkeerfries (2018), appongeluk (2017), treitervlogger (2016), sjoemelsoftware (2015), dagobertducktaks (2014), selfie (2013), project X-feest (2012), tuigdorp (2011), gedoogregering (2010), ontvrienden (2009), swaffelen (2008) en bokitoproof (2007).

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken