McDonald's start nieuwe campagne 'meer tijd voor familie'

McDonald's start nieuwe campagne 'meer tijd voor familie'
  • Food-en-retail
  • 12 apr 2023 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingCreatieFood

De nieuwe McDonald's familie-campagne snijdt een bekend onderwerp aan: door de alledaagse drukte van werk, school, sportklasjes en hobby's wil echte quality time met het gezin er nog wel eens bij inschieten.

De familierestaurantketen zorgt naar eigen zeggen voor meer tijd met elkaar, door zowel de restaurants als de McDonald's App in 'familiemodus' te zetten. Daarnaast kunnen gasten voor het eerst punten sparen in de App, die ingezet kunnen worden voor tot 50 procent korting op uitjes naar familieparken en dierentuinen. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met TBWA\Neboko en TBWA\X.

Campagne-uitingen
De campagne trapt af met een tv-commercial die Cas volgt, een stoere zeventienjarige die met zijn vrienden in de stad rondhangt. Samen gaan ze naar McDonald's, waar Cas tot groot vermaak van zijn vrienden een Happy Meal bestelt. Cas trekt zich niets aan van het gelach, en wanneer het voorleesboekje dat hij bij zijn Happy Meal heeft gekregen wordt afgepakt, pakt hij hem snel terug en stopt hem in zijn jaszak. Als Cas thuiskomt snelt hij naar de kamer van zijn zusje, die al bijna ligt te slapen. Hij gaat naast haar zitten en haalt het boekje tevoorschijn: tijd voor quality time tussen broer en zus.

Erik Falke, executive creative director TBWA\Neboko: 'Het krijgen van een Happy Meal is voor een kind een ervaring die je bijblijft. Met deze film kozen we ervoor om dit te vertellen via een puber die het Happy Meal allang is ontgroeid, maar het effect ervan niet is vergeten.' De commercial is geregisseerd door Ismael ten Heuvel van productiemaatschappij Pink Rabbit.

Tijd met het gezin 
McDonald's wil met deze campagne inspelen op de steeds drukker wordende maatschappij waarin quality time met het gezin steeds schaarser wordt. De familierestaurantketen wil hier graag een verbindende en faciliterende rol in spelen, dit gebeurt in zowel de restaurants als de McDonald's App, met Family Mode. Vanaf week 14 worden er zes verschillende boekjes geïntroduceerd in Happy Meals, aldus McDonald's. De karakters uit de boekjes komen tot leven op de placemats die vanaf week 18 in de Restaurants te vinden zijn, waarop het bordspel 'Play Mat' - geheel in het thema van de boekjes - te vinden is. Op de placemats staat ook een QR-code die van het telefoonscherm een digitale dobbelsteen maakt, zodat het bordspel met het gezin in het Restaurant gespeeld kan worden.

Karin van Prooijen, Marketing Manager Media & Campaigns, McDonald's Nederland: 'Eten is natuurlijk hét moment waarop je als gezin samenkomt. Dus een mooie kans om dat moment nog leuker te maken. Dat doen we natuurlijk in de eerste plaats met onze menu's, maar met Family Mode in de App gaan we nog een stap verder.'


App in Family Mode
Ook de McDonald's App wordt ingericht op meer quality time met het gezin. Tijdens de campagne krijgen families toegang tot spelletjes en deals in de digitale omgeving 'Family Mode'. Je maakt er persoonlijke Family Avatars, kunt er de voorleesboekjes uit de Happy Meals beluisteren en het spel 'Table Challenge' spelen: een spel met dilemma's, vragen en uitdagingen om families te verbinden zonder afleiding. Tijdens het spel worden alle deelnemers uitgedaagd om niet het telefoonscherm aan te raken. Ten slotte is het voor het eerst mogelijk om in de McDonald's App spaarpunten - MyM Rewards-punten - in te wisselen voorvoordeel op dagjes uit. Gasten kunnen sparen voor korting tot 50% op entreebewijzen voor onder andere Walibi, Beeksebergen en Madurodam, aldus het merk.

De campagne loopt tot 4 juni 2023 en zal naast de TVC ook gevoerd worden in online, OOH en radio. De tv-commercial is in het venster hieronder te bekijken. De McDonald's App is hier te downloaden voor iOS en hier voor Android.
(PvWK)

Credits
Klant: McDonald's Nederland
Bureau: TBWA\Neboko, TBWA\X
Productiepartners: Pink Rabbit, This Page
Fotografie: Chris en Marjan


Over McDonald's Nederland
'Wekelijks biedt McDonald's Nederland aan bijna 3,2 miljoen gasten op ieder moment van de dag een positief moment. Met gevarieerde keuzes en versbereide, iconische producten die door ruim 20.000 medewerkers met zorg worden bereid. De gezondheid en veiligheid van gasten en werknemers hebben de hoogste prioriteit. In Nederland heeft McDonald's 262 restaurants. Het streven naar kwaliteit en beleving staat centraal in alle facetten van de bedrijfsvoering, evenals het inzetten van haar schaalgrootte om te verduurzamen en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.'
(bron: McDonald's)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken