Brandt & Levie en Grapedistrict stappen in worst-collab 'Zwijn & Wijn'

Brandt & Levie en Grapedistrict stappen in worst-collab 'Zwijn & Wijn'
  • Food-en-retail
  • 15 dec 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Twee Amsterdamse bedrijven met een focus op het borrelmoment bundelen hun krachten voor een speciale editie. Brandt & Levie’s handgemaakte worst van beter vlees gaat samen met wijnboer Pedro, aangesloten bij Grapedistrict.

Het resultaat is een speciale droge worst 'Zwijn & Wijn' in combinatie met de Pedro. De worst met uitgesproken rode wijn en wild zwijn onder de pakketnaam 'Zwijn & Wijn' staat naar eigen zeggen voor kwaliteit, duurzaamheid en bewust consumeren met een culinair tintje. In de worst komt het gedachtegoed van beide producenten samen om te laten zien dat er een alternatief is voor de huidige voedselketens.

Wijn voor in én bij worst
Grapedistrict vond de juiste wijnboer wiens wijn goed past in én bij de worst van Brandt & Levie. De Bojador Tinto Alentejo van Pedro matcht sterk met de smaak van wild zwijn. Zo ontstond de droge worst collab “Zwijn & Wijn”: een culinaire worst voor op een winterse borrelplank. Goed geproduceerd, vol van smaak en mooi te combineren met een goed glas rode wijn. Het idee voor de worst ontstond aan de keukentafel van Brandt & Levie, waar founder Samuel Levie zijn visie op de vleesindustrie deelde met founder Gijs Groenevelt van Grapedistrict. Ze merkten op hoeveel raakvlakken er tussen beide bedrijven zijn. Het logische raakvlak: het borrelmoment, maar vooral ook het gedachtegoed om minder, maar beter te eten of drinken. Liever beter vlees en een goede fles dan kwantiteit en massaproductie.   

Gijs Groenevelt, co-founder Grapedistrict: 'Vanuit Grapedistrict willen we mensen helpen om betere wijn te ontdekken. Wij geloven dat die gemaakt worden door kleine wijnboeren. Er zijn heus wel goede wijnen te vinden die door grote bedrijven worden geproduceerd, maar hierin ontbreekt wat ons betreft vaak de liefde en aandacht voor smaak. Een kleine wijnboer wil een wijn maken van goede kwaliteit, vol van smaak en zo puur mogelijk. Daarvoor werken ze met respect voor de natuur, want als je een familiebedrijf bent wil je dat de oogst optimaal is. Generatie na generatie.' 

Samuel Levie, co-founder Brandt & Levie vult aan: 'Toen we elf jaar geleden als drie chefs Brandt & Levie oprichtten, deden we dat met een duidelijke missie. Méér mensen inspireren om beter vlees te eten. We zagen dat er veel mis ging in de vleesindustrie. Voor onze worsten gebruiken we daarom uitsluitend goed gehouden Nederlandse varkens. Als chefs zijn we altijd op zoek naar nieuwe, spannende smaakcombinaties. De winter staat bij ons in het teken van wild en als je het ons vraagt matcht niets zo lekker met wild als een goed glas rode wijn. En zo was één en één hier al snel drie.'
(PvWK)

Over Brandt & Levie
'Brandt & Levie werd twaalf jaar geleden opgericht door drie chefs met de missie om lokaal de lekkerste worst en vleeswaren te maken en daarmee mensen te overtuigen beter vlees te eten. De vrienden Geert, Jiri en Samuel hadden bij de beste Italiaanse worstmakers gewerkt en de fijne kneepjes van het vak geleerd. Helaas zagen ze ook hoe andere Italiaanse bedrijven op grote schaal industrieel gehouden Nederlands varken verwerkten tot delicatessen die vervolgens werden verkocht op de Nederlandse markt. Delicatessen die eigenlijk geen delicatessen mogen heten. De mannen vonden dat het anders en beter moest en begonnen in Amsterdam een eigen worstmakerij die uitsluitend met vlees werkt dat afkomstig is van boerderijen met oog voor dier en milieu. Zo werken ze direct samen met vooruitstrevende “gold label” boerderijen en is een groot deel van het assortiment biologisch gecertificeerd.'

(bron: B&L)

Over Grapedistrict
'Freek Padberg en Gijs Groenevelt startten Grapedistrict 17 jaar geleden vanuit hun gedeelde liefde voor wijn en de overtuiging dat de toen stoffige wijnwereld opgeschud moest worden. Wat begon in de Van Woustraat in Amsterdam, groeide uit tot 15 winkels en een webshop. Grapedistrict levert niet alleen aan horeca, maar is ook partner van festivals zoals de Parade. Grapedistrict onderscheidt zich door uitsluitend samen te werken met kleinschalige wijnboeren. Hiermee wil het bedrijf de anonieme wijnwereld doorbreken en biedt het een alternatief voor grootschalige wijnproductie, die vaak gepaard gaat met overmatig gebruik van bestrijdingsmiddelen en ten koste gaat van kwaliteit en smaak. Bovendien leidt grootschaligheid tot steeds uniformere productie en uiteindelijk tot het verlies van vakmanschap. Grapedistrict geeft kleinschalige wijnboeren een podium en maakt hun beter geproduceerde wijnen met een uitgesproken smaak, toegankelijk voor iedereen. Zo streeft Grapedistrict ernaar dat iedereen kan genieten van een glas wijn met een goed verhaal.'

(bron: Grapedistrict)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken