Pieter Pot aan diggelen
- Food-en-retail
- 14 dec 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFoodZakelijk
- 14 dec 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Het is over en uit voor online supermarkt Pieter Pot. Het veelbelovende merk dat houdbaar voedsel in glazen potten verkocht, onder andere in samenwerking met Albert Heijn, is door de rechter in Rotterdam failliet verklaard.
Pieter Pot zat al ruime tijd in financiële problemen en zocht al enige tijd naar financiering om schulden af te lossen. Pensioenfonds BPFL stapte daardoor naar de rechter, dinsdag besloot deze de beslissing over een eventueel faillissement nog uit te stellen. Nu heeft diezelfde rechter toch besloten dat het bedrijf failliet is, meldt onze zustertitel Twinkle.
In een reactie laat directeur en oprichter Jouri Schoemaker weten met de curator in gesprek te gaan over een mogelijke doorstart.
Pieter Pot werd in 2019 opgericht als 'Puur Bezorgd'. Oprichters Martin Bijmolt en Jouri Schoemaker vonden met de verkoop van houdbaar voedsel in glazen potten een gat in de markt. De eerste jaren wist het bedrijf flink te groeien, zo werd 9 miljoen euro aan groeigeld opehaald en waren er samenwerkingen met onder andere Albert Heijn.
Eind 2021 werd voor het eerst bekend dat het bedrijf financiële problemen had. Pieter Pot moest de geplande uitbreiding naar België uitstellen vanwege logistieke problemen. Later kwamen daar problemen bij rondom de communicatie bij bestellingen. 'We zouden kunnen zeggen dat we er een potje van maken, maar dat dekt de lading misschien niet voldoende', aldus Schoemaker destijds.
Dit jaar kwamen daar nog meer problemen bij. Ondanks een reorganisatie bleek het bedrijf niet voldoende te verdienen om break-even te kunnen draaien. In februari gaf het bedrijf aan een akkoord te moeten bereiken met schuldeisers om een faillissement te voorkomen. Pieter Pot probeerde daarna van alles, waaronder een crowdfundingsactie. Dat bleek uiteindelijk niet genoeg.
(bron: Twinkle, beeld: Sara Codair / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 01-05-2024
- Unox Soep in Zak positioneert zich... 29-04-2024
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
- Jumbo lanceert Deep screen - 3D... 26-04-2024
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing