[onderzoek] Consumenten kopen meer tweedehands artikelen online

[onderzoek] Consumenten kopen meer tweedehands artikelen online
  • Food-en-retail
  • 12 feb 2024 @ 08:27
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het aantal Nederlandse consumenten dat in 2023 regelmatig online aankopen deed is met 3% gedaald. Het gaat daarbij met name om fashion (-6%), beauty & healthcare (-9%) en boodschappen (-7%). Dit blijkt uit de E-shopper barometer 2023 van DPD.

Het onderzoek toont tegelijkertijd aan dat 71% van de Nederlandse e-shoppers ten opzichte van de rest van Europa (58%) nog steeds veel kleding online koopt. De Nederlandse ondervraagden zeggen dit jaar meer tweedehands producten te kopen omdat zij aandacht hebben voor prijs en duurzaamheid.

E-commerce is in Nederland net als in heel Europa licht dalend in 2023. In Duitsland zien we met name een daling in online aankopen in fashion (-5%) en in Italië dalen de online aankopen in huishoudelijke apparaten en decoratie (-7%), speelgoed (-5%) en witgoed (-6%). In tegenstelling tot in Nederland neemt in andere landen de interesse in andere producten juist toe: in Engeland is er een stijging van 7% in online aankopen in accessoires en sieraden waar in Italië de online aankoop in medicijnen met 9% is gegroeid.

C2C-platforms
Rechtstreeks kopen via sociale netwerken is daarbij een groeiende trend: 53% van de Nederlandse ondervraagden zegt dit te doen. Het gebruik van C2C-platforms is in 2023 in Nederland én Europa ondanks de afname van online winkelen nog steeds erg hoog. 77% van de Nederlandse e-shoppers kocht of verkocht in 2023 via C2C-platforms; daarmee ligt Nederland voor op Italië (66%), Engeland (74%), Duitsland (73%) en Frankrijk (75%).

Een steeds groter deel van de Nederlandse regelmatige e-shoppers zegt meer tweedehands producten te kopen vanwege inflatie maar ook om wat extra geld te verdienen. Slechts 31% van de Nederlandse e-shopper vindt het belangrijk bij te dragen aan een meer duurzame economie. Hierin loopt Nederland nog ver achter op andere landen, waarbij dat bewustzijn groter is. In Frankrijk is dat bijvoorbeeld 42%, in Duitsland 38%. 

Levering en bezorging
Wat de leveringsplaats van het pakket betreft, willen klanten steeds meer keuze hebben en maken ze gebruik van meer verschillende bezorgmogelijkheden. Erik Uljee, CEO DPD Nederland: ‘Wij zien dat er steeds meer behoefte is aan keuzemogelijkheden. Ontvangers en verzenders willen hun pakketje verzenden of ophalen op een moment dat past in hun drukke dagelijkse leven.’

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken