[column] Dasty

[column] Dasty
  • Food-en-retail
  • 21 okt 2020 @ 12:55
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Lead Communications
    iO (Campus Amsterdam)
  • WinkelenMarketing

Wij hebben sinds een klein jaar een nieuwe keuken. Daarvoor jarenlang een soort keuken, zoals je die tegenkwam in de tv-serie Swiebertje: de keuken van Saartje. Heel knus en goed passend bij een huis daterend uit de laatste jaren van de negentiende eeuw.

Maar dat keukentje was in de loop van de decennia wel wat sleets geworden. Met stroef lopende laadjes en een ijskast, die je stevig dicht moest duwen als je tenminste de inhoud ervan gekoeld wilde houden. Het keukentje had, zeker bij mijn puberkinderen, een zekere vermaardheid opgebouwd, omdat het er altijd zo gezellig was en er best wel veel bier in werd gedronken. En ook nog in gerookt mocht worden. Die kinderen zijn inmiddels al een aantal jaren de deur uit en de antieke keuken is vervangen door een modern exemplaar. Met de daarbij behorende moderne (inbouw)apparatuur, soepel rollende lades én een kennismaking met het koken op een inductieplaat. Want we moeten per slot van rekening van rijkswege van het gas af. Dat was namelijk vóór de coronacrisis nog héél belangrijk. Dus koken we nu op een soort glasplaat met lampjes en piepjes.

Ontvetter
In de oude keuken hadden wij een deels houten aanrechtblad, waar het leven inmiddels goed in zat. In de nieuwe keuken bestaat het blad uit een oogverblindend composietmateriaal. Om dat goed schoon en glanzend te houden, raadde Ferry – de razend handige vakman, die de keuken zowat in z’n eentje heeft gemonteerd – ons een schoonmaakmiddel van een voor ons totaal onbekend merk aan: Dasty. Niet te koop bij de reguliere supermarkt, maar exclusief verkrijgbaar bij Wibra. Op de winkelpui van onze plaatselijke Wibra lees ik, dat de winkel ‘kleding textiel allerlei’ verkoopt. Het staat er zonder komma’s. Gewoon drie woorden achter elkaar. Tot de categorie ‘allerlei’ moet dan dus het schoonmaakmiddel Dasty behoren. En Dasty bevalt ons. En blijkbaar zijn wij niet de enigen, want wie schetst mijn verbazing toen het Algemeen Dagblad vorige week een heel artikel wijdde aan het succes van het van oorsprong Italiaanse schoonmaakmiddel, ook wel de ‘Rolls-Royce onder de ontvetters’ genoemd.

Proper
Reden voor al die aandacht in het AD ligt in het feit, dat Dasty, naast een grote schare aan tevreden Nederlandse gebruikers, zich ook mag verheugen in zeer veel fans onder onze zuiderburen. En deze Belgische schoonmakers schrokken zich een hoedje, toen op 9 oktober 2020 bekend werd, dat de Belgische tak van de Nederlandse discountketen failliet werd verklaard. Gevolg: een run op de Hollandse Wibra-winkel om het Belgische huis proper te houden. Enfin, uiteindelijk lijkt de schade beperkt te blijven. Van de 81 Wibra-winkels in België maken er 36 een doorstart, zodat de Belgen nu en in de toekomst hun huis met Dasty kunnen blijven kuisen.

Icoon
Dasty is voor Wibra wat de rookworst of tompoes voor Hema is: een iconisch product, waar consumenten niet zonder kunnen. Sterker: waar ze van houden en wat ze gaan missen als het er niet meer is. Zeg ik nou iets onaardigs als ik stel, dat ik Wibra nou niet bepaald de leukste winkel van Nederland vind? Goed, een discounter hoeft ook niet leuk te zijn, maar concurrent Zeeman vind ik dat wél. Al onderscheidt dat merk zich wellicht meer in opmerkelijke marketing dan in een bepaald uniek product. In 2019 stelde retail-expert René Repko, in het kader van zijn voorzitterschap van de jury, die moest bepalen wat de beste reclamecampagne van de afgelopen 30 jaar was, dat de tijd van de iconische reclamecampagnes voorbij is. Waarvan akte.  Een iconisch product – ook van een ander merk, zoals Dasty bij Wibra – maakt blijkbaar nog steeds het verschil. 

Charles Borremans
strategy director retail en partner bij GUC Agency


Dasty reclame van Wibra

foto boven: screenshot uit Swiebertje, 'de keuken van Saar'

Charles Borremans

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken