Media Groep Limburg overgenomen door Mediahuis

Media Groep Limburg overgenomen door Mediahuis
  • Media
  • 15 jun 2017 @ 08:40
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DagbladenZakelijkNieuwsmediaDagbladuitgevers

Mediahuis heeft weer een slag geslagen op de Nederlandse markt: het Vlaamse uitgeefhuis neemt Media Groep Limburg over, uitgever van onder meer Dagblad De Limburger. De Limburgse dagbladen vallen daarmee onder dezelfde eigenaar als NRC, Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg. De overname wordt bekend op de dag dat er mogelijk ook meer uitsluitsel komt over de overname van TMG door Mediahuis.

De kersverse eigenaar heeft direct een nieuwe directie benoemd bij Media Groep Limburg. Met onmiddellijke ingang vormen Dominic Stas (CEO) en Henk Pansters (COO) de tweehoofdige directie. De positie van CEO was vacant door het vertrek van Marc Vangeel naar Telegraaf Media Groep, een bedrijf waarover Mediahuis momenteel een overnamestrijd voert.

Dominic Stas is voormalig directeur van Studio 100 en Kinepolis Film Distribution en sinds vijf jaar directeur van Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. Als interim-manager marketing was hij de voorbije anderhalf jaar al aan MGL verbonden. Als CEO wordt Stas specifiek belast met de uitgeeftaken rond het inhoudelijk ontwikkelen van de producten.

Stas: 'Digitale positie uitbouwen'

'Met De Limburger, de 1Lokaal-weekkranten, WijLimburg en het onlangs overgenomen Limburgvac hebben we ijzersterke merken, die nog altijd goed renderen, maar voor grote uitdagingen staan', vat Stas zijn missie samen. 'Het is zaak goed focus te houden op de kracht die de dagbladen hebben en tegelijk onze toekomst te verzekeren met de uitbouw van digitaal en audiovisueel. Wij zijn als geen ander in staat in Limburg nieuwe media-initiatieven te ontwikkelen, die nieuwe inkomsten moeten genereren en onze abonnees blijven verzekeren van hoogwaardige en onafhankelijke journalistiek. Mediahuis heeft op dat gebied de laatste jaren veel ervaring opgedaan en een uitstekende reputatie opgebouwd. Van die expertise en resources kan MGL optimaal profiteren.'

Henk Pansters, al bijna dertig jaar werkzaam voor MGL en zijn voorgangers, richt zich als COO vooral op de operatie en organisatie, waarin het (door)ontwikkelen van het bedrijf en de mensen centraal staat. Volgens hem is het van belang de komende jaren te bouwen aan een krachtige samenhang tussen de bestaande en eventuele nieuwe producten in combinatie met een geëngageerde en goed geëquipeerde organisatie. 'De ruggengraat daarvan vormen de kwaliteit en de professionaliteit van de werknemers. Wij zullen ons sterk maken voor de inrichting van een organisatie waarin de mensen kunnen floreren, plezier hebben in hun werk en zich naar hun mogelijkheden optimaal kunnen ontwikkelen.'

Hoe Mediahuis verder ging kijken dan Belgische markt

Mediahuis, met de hoofdzetel in Antwerpen, werd in 2013 opgericht als joint-venture van Corelio en Concentra. In de zogenoemde '1.0-situatie' werd een groot deel van de Belgische belangen van de beide uitgevers ingebracht. Het betrof de nieuwsmerken Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar; de classifieds-activiteiten (Jobat, Hebbes, Zimmo, Vroom, Koopjeskrant), het gratis magazine Jet en de Made In’s.

Toen bijna drie jaar geleden Concentra Media Groep, gevestigd in Hasselt, Media Groep Limburg overnam van Mecom, viel dat buiten de afspraken rond de joint-venture. Inmiddels is gebleken dat Mediahuis een zeer geslaagde strategische fusie is en dat het bedrijf meer wil zijn dan de som der delen en zich niet beperkt tot de Belgische markt. De ambitie kreeg in 2015 gestalte met de overname van NRC Media Holding en recentelijk met het verwerven van de meerderheid van aandelen van de Telegraaf Media Groep. Om de krachtenbundeling verder vorm te geven heeft Concentra nu ook de aandelen van Media Groep Limburg ingebracht in Mediahuis.

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, is verheugd dat ook MGL nu deel uitmaakt van zijn bedrijf. 'Wij zijn overtuigd van de kracht en het belang van sterke mediamerken. De Limburger is de grootste regionale krant van Nederland en heeft samen met de andere merken van MGL een ijzersterke positie in de provincie Limburg. Wij kijken er naar uit mee te bouwen aan de toekomst van dit mooie bedrijf en verheugen ons op de samenwerking met de medewerkers in Limburg.'

Vangeel (TMG) en Ysebaert (Mediahuis) in RvC

Als gevolg van het overhevelen van de zeggenschap over MGL wijzigt ook de samenstelling van de Raad van Commissarissen. De door Concentra afgevaardigde commissarissen Robert Ceuppens (voorzitter) en Loek Radix keren niet meer terug in de RvC. Hun zetels worden op voordracht van Mediahuis ingenomen door Gert Ysebaert (CEO Mediahuis) en vertrekkend directeur Marc Vangeel (toekomstig CEO van TMG). Met die laatste benoeming loopt Mediahuis alvast vooruit op de overname van TMG, die formeel nog niet rond is.

Leon Frissen, Joep de Jong en Luc Soete blijven aan als commissaris van MGL. Frissen, oud-gouverneur van Limburg, is benoemd tot voorzitter van de RvC. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken