Luistercijfers: hoeveel last heeft 538 van vertrek Edwin Evers?

Luistercijfers: hoeveel last heeft 538 van vertrek Edwin Evers?
  • Media
  • 20 mrt 2019 @ 10:18
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikMuziekLuistercijfersRadio

Met het vertrek van Edwin Evers is de radiomarkt eind vorig jaar flink opgeschud. Hoe werkt dat door in de luistercijfers? Hoog tijd voor een analyse van de NLO-statistieken over januari en februari, met commentaar van direct betrokkenen.

Frank Dane kreeg de zware taak om de best beluisterde ochtendshow van Nederland op te volgen. Er klonk direct kritiek, alsmede prognoses dat het marktaandeel van 538 zou imploderen. Maar wat gebeurt er werkelijk?

In De Radio Podcast reageert Niels Bruinsma, strategisch directeur bij Abovo Media, op de nieuwe cijfers van NLO/GfK. ‘Het vertrek van Evers heeft geleid tot een daling op alle waarden van circa 10 procent, maar laat zich met name gelden op het aantal luisteraars. Welke zender heeft geprofiteerd van het vertrek van Edwin Evers? De verwachting was Radio 10, dus dat ze binnen de Talpa-stal zijn gebleven en dat blijkt ook het geval te zijn. Binnen het ochtendtijdvak is er zelfs sprake van 39 procent stijging aan dagbereik! Ook Q-Music heeft flink wat luisteraars erbij mogen verwelkomen, in het ochtendtijdvak 15 procent en in het avondtijdvak zelfs 21 procent.’

Sterke brand-recall

Herbert Codée van de Radio Podcast zegt zelf: ‘Ondanks het verlies van een belangrijke hoofdbewoner vallen de scheuren mee in het 538-huis. Mijns inziens is dit te wijten aan de sterke brand-recall van het merk 538. Dit is iets wat bij veel Nederlanders in het onderbewuste toch meespeelt. De muziekmix is nagenoeg hetzelfde en de ochtendshow borduurt voort op beproefde bouwstenen waar de luisteraar aan gewend is geraakt.’

Qmusic levert volgens Codée ook een knappe prestatie en komt in de middag 538 al voorbij zetten. ‘Dat maakt 2019 tot een buitengewoon spannend radiojaar. Ook noemenswaardig is de prestatie van NPO Radio 2 dat in de categorie 10+ opnieuw aan kop staat.’

Optimisme bij 538

Radio 538 zelf ziet het natuurlijk een stuk zonniger. De 538 Ochtendshow met Frank Dane is dan ook het best beluisterde programma gebleven in het timeslot tussen 06:00 en 10:00 uur. Het marktaandeel in de categorie 20-49 jaar in dit tijdvak is 20,3 procent, voor iedereen boven de tien jaar is dat 14 procent. Wekelijks luisteren er 1,3 miljoen 20-/49-jarigen naar de nieuwe ochtendshow van 538. Dit is nagenoeg hetzelfde aantal luisteraars dat Evers Staat Op in dezelfde periode vorig jaar had, aldus de radiozender.

Menno de Boer, radiodirecteur van 538: ‘We zijn trots dat we met 538 het marktleiderschap in de ochtend hebben vastgehouden en dat met een fonkelnieuwe show. Het neerzetten van een goede ochtendshow is een proces wat tijd nodig heeft, maar de eerste vruchten werpen zich duidelijk af. Frank en zijn team hebben een magische combinatie van scherpte op inhoud, humor en sfeer. We zijn apetrots op deze cijfers, die laten zien dat onze luisteraars de show omarmen.’

Qmusic blijft groeien

Ook bij Qmusic lopen ze te glunderen vanwege de luistercijfers. Na de beste december/januari-meting sinds de start van de zender in 2005, behaalt Qmusic ook recordcijfers in de januari/februari-meting. In de belangrijke doelgroep 20-49 jaar groeit het marktaandeel naar 14,8 procent. Dat is een groei van 15 procent ten opzichte van dezelfde meting vorig jaar en 10 procent ten opzichte van vorige meting. Hiermee staat Qmusic stevig op de positie van tweede zender van het land.

De ochtendshow met Mattie & Marieke blijft in populariteit toenemen. Waar het tijdvak 6.00 - 9.00 vorige meting al een stijging van 30 procent liet zien, is deze meting opnieuw een stijging te zien van 31 procent. Nooit eerder scoorde de ochtendshow in januari/februari zo hoog. Ook de middagshow met Domien Verschuuren is populair: deze stijgt met 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit is ook voor de middagshow de beste januari/februari-score ooit.

Deze maand verstevigt Qmusic de positie van marktleider in de doelgroep jongvolwassenen (20-34 jaar). Het marktaandeel is 18,4 procent (vorige maand 17,4 procent). Qmusic laat in deze doelgroep Radio 538 (16,6%) achter zich. Ook in de doelgroep 35-49 jaar groeit Qmusic met 16 procent ten opzichte van vorig jaar.

Dave Minneboo, programmadirecteur van Qmusic: ‘Opnieuw bevestigen de luistercijfers dat we op de goede weg zitten. De populariteit van zowel de ochtendshow als de middagshow blijft toenemen, met recordcijfers. Met de mooie content en verrassende acties die we voor de komende tijd in petto hebben, houden we dit graag vast.’

Meest winst voor Radio 10

Radio 10 heeft in de meetperiode januari-februari'19 de meeste luisteraars gewonnen, meldt de Talpa-zender. In één jaar tijd stijgt het marktaandeel in de doelgroep 10+ met 38 procent naar 9,8 procent. Maar liefst 2,2 miljoen luisteraars stemmen wekelijks af op de zender, ruim een half miljoen meer dan dezelfde meetperiode vorig jaar. In de belangrijke doelgroep 30-59 jaar stijgt Radio 10 met 33 procent naar 12,4 procent en in de doelgroep 20-49 jaar met 60 procent naar 11,7 procent.

Roland Snoeijer, radiodirecteur van Radio 10: ‘De mooiste beloning voor de radiomakers van Radio 10 is dat ze veel luisteraars blij kunnen maken met de programma’s. Deze periode hebben we veel meer mensen bereikt dan vorig jaar en daarom zijn we zo trots dat we de grootste stijger zijn in de radiomarkt. Luisteraars waarderen het muziekformat met de grootste hits aller tijden en de unieke programma’s in de ochtend- en middagspits. In de ochtendspits stijgt het marktaandeel in de doelgroep 30-59 jaar van 7,6% naar 12,2%, een groei van 61% voor 'Ekdom in de Morgen'. En ook in de middag gaat ‘Somertijd' wederom door het dak en stijgt de show van 11,1% naar 13,1% in één jaar tijd.’

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken