Schaatsakkoord KNSB: schaatser mag ruimte op schaatspak verkopen

Schaatsakkoord KNSB: schaatser mag ruimte op schaatspak verkopen
  • Sponsoring
  • 18 sep 2014 @ 12:09
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSchaatsenPartnership

De KNSB, de Vereniging voor Professioneel Schaatsen (VPS) en de Atletenvereniging hebben de Samenwerkingsovereenkomst Langebaanschaatsen ondertekend. De drie partijen zijn onder meer overeengekomen dat bij internationale wedstrijden de ploegsponsoren vier logo's mogen plakken. Ook de schaatser krijgt daarnaast de mogelijkheid om individueel een logo op zijn of haar pak te vermarkten.

Aan de vooravond van het WK Allround in Heerenveen, maart jongstleden, spraken de partijen al uit dat zij gezamenlijk de schouders onder een gezonde toekomst voor het professionele schaatsen zouden zetten. De afgelopen maanden werden gebruikt om de hoofdlijnen van de afspraken tot in detail verder in te vullen. De doelstelling van de samenwerking is: 'maximale topsportprestaties en continuïteit voor de schaatssport door samen te werken op een wijze waarbij alle partijen elkaar voortdurend uitnodigen en uitdagen om het beste uit zichzelf en anderen te halen.'

Arie Koops, directeur KNSB: 'Samen kunnen we aan de hand van dit samenwerkingscontract het schaatsen een vernieuwende toekomst geven. Graag wil ik daarom alle partijen, de atleten, de teams en de sponsoren hartelijk danken voor hun constructieve overleg. Dank ook aan hoofdsponsor KPN, die veel begrip heeft getoond en ruimte heeft gegeven, om dit akkoord mogelijk te maken.'

Harm-Jan Idema, voorzitter VPS: 'We zijn zeer tevreden met deze overeenkomst als uitwerking van het schaatsakkoord van maart dit jaar. De afspraken bieden zekerheid en rust voor de komende twee jaar. Daarmee ontstaat ruimte om te bouwen aan de langere termijn.
We zijn verheugd met de nieuwe entiteit, die we gezamenlijk gaan oprichten en die met bestaande en nieuwe verdienmodellen gaat zorgen voor lange termijn continuïteit van de schaatssport en schaatsteams in het bijzonder. We zien dit als een belangrijk model voor de toekomst van de schaatssport.'

Rhian Ket, voorzitter van de Atletenvereniging: 'Wij als Atletenvereniging zijn tevreden met de uitkomst van de onderhandelingen. Het is voor het eerst dat atleten betrokken zijn in het tot stand komen van deze overeenkomst. Met een gegarandeerde premiepot, minimuminkomen en één logopositie op het pak van de nationale selectie kunnen de atleten positief vooruit kijken.'

Belangrijkste onderdelen van de nieuwe, tweejarige Samenwerkingsovereenkomst Langebaanschaatsen zijn:
- Krachtige, exclusieve commerciële en communicatieve rechten voor alle topteams met heldere exposure afspraken;
- Gezamenlijke verantwoordelijkheid om op lange termijn de topsportdisciplines van de KNSB verder te brengen middels ontwikkeling van bijvoorbeeld nieuwe gezamenlijke verdienmodellen en meer activatie rond het schaatsen;
- Er is geen A, B of C-licentie meer voor Erkende Topteams, maar nog maar één Topteamlicentie, met daaraan gelieerde rechten en plichten. Gezien de overgangsfase zijn er dit jaar mogelijkheden voor een overgangsregeling voor teams die niet in één keer kunnen voldoen aan de sporttechnische voorwaarden die worden gesteld aan een Topteam;
- KNSB draagt alle kosten voor Nationale Selectie bij internationale wedstrijden;
- Er zullen voortaan geen zes, maar acht reclamelogo’s op de schaatspakken gevoerd mogen worden. De merkenteam krijgen vier van die acht logo’s; bondssponsor KPN drie. Nieuw in de logovoering op de kleding is tevens dat de atleten, in samenspraak met hun team, het recht hebben om één logopositie te vermarkten;
- De premiepot voor de langebaanschaatsers blijft de de komende twee seizoenen 1,1 miljoen euro. Sportieve prestaties zullen echter beter beloond worden dan alleen deelname;
- Teams investeren ten behoeve van de continuïteit en gezamenlijke vernieuwing van de schaatssport met de intentie om een gezamenlijke entiteit te ontwikkelen.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken