Hartstichting en KNVB laten kinderen meer bewegen

Hartstichting en KNVB laten kinderen meer bewegen
  • Sponsoring
  • 7 jun 2017 @ 14:00
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • CampagnesMaatschappijSportContent

Kinderen bewegen te weinig. De reden voor de Hartstichting en KNVB om Speel je Fit te starten. Speel je Fit is een door de KNVB en de Hartstichting ontwikkeld bewegingsprogramma, gericht op (basis)schoolkinderen. Enkele Speel je Fit-ambassadeurs waaronder Tim Douwsma voerden deze week samen met een groep kinderen voor het eerst de Speel je Fit-oefeningen uit.

Daarnaast werd het YouTube-kanaal Speel Je Fit officieel ‘geopend’, werd er bekend gemaakt wat Speel je Fit precies inhoudt en toegelicht waarom het zo belangrijk is dat kinderen en jongeren meer in beweging komen. Speel je Fit vindt plaats in aanloop naar en tijdens WEURO2017, het EK voetbal voor vrouwen dat dit jaar in eigen land plaatsvindt.

Samen met negen ambassadeurs gaan Hartstichting en KNVB kinderen niet alleen inspireren om te bewegen maar ook écht in beweging krijgen. Op Youtube.com/SpeeljeFit staat van elke ambassadeur zijn of haar oefening met de Speel je Fit-bal. Deze oefeningen kunnen worden nagedaan.

Kinderen bewegen te weinig

De ambassadeurs zijn bekende (straat)voetballers, OranjeLeeuwinnen, YouTube-helden, presentatoren en zangers; stuk voor stuk sportieve mensen die allemaal op een andere manier een inspiratie zijn voor kinderen en die het belangrijk vinden dat kinderen gezond leven en genoeg bewegen. De oefeningen van de ambassadeurs staan op YouTube, maar ook in een Speel je Fit-boekje. Dit boekje wordt via scholen, evenementen en media naar kinderen verspreid. Daarnaast gaat Speel je Fit met een activiteitenprogramma de komende maanden langs bij scholen en in de speelsteden van WEURO2017.

Bij Speel je Fit draait het erom dat kinderen zelf ervaren hoe makkelijk en leuk het is om te bewegen en voetballen. Het belang van bewegen wordt met name richting ouders, opvoeders en onderwijsmedewerkers benadrukt. Dit belang is erg groot:

  • Meer dan drie van de vier kinderen onder de 12 jaar bewegen te weinig voor een goede gezondheid. 
  • Eén op de zeven kinderen onder de 13 jaar in Nederland heeft overgewicht. 
  • Het aanleren van een gezonde leefstijl op jongere leeftijd is de beste voorbereiding op een gezonde leefstijl als volwassene. Zo lopen kinderen later minder risico op het krijgen van hart- en vaatziekten en andere aandoeningen.

David Verschoor, hoofd Publiek, Donateurs en Vrijwilligers bij de Hartstichting: 'Kinderen die gezond eten, genoeg bewegen en niet gaan roken hebben later minder kans op hart- en vaatziekten. Een gezonde leefstijl, en minimaal een uur per dag bewegen, is bij jongeren echter niet vanzelfsprekend. Samen met onze ambassadeurs willen we laten zien dat bewegen leuk is. In plaats van social media-kanalen als boosdoener te zien - omdat jongeren meer achter schermen zouden zitten en minder bewegen - hebben we dit juist omarmd.'

Het YouTube-kanaal staat centraal bij Speel je Fit en de ambassadeurs zijn naast OranjeLeeuwinnen en voetballers Jackie Groenen, Shanice van de San-den, Tessel Middag, Ryan Koolwijk en Soufiane Touzani, zangers/presentatoren Elindo Avastia en Tim Douwsma ook bekende YouTubers als Nanne Meijer en LuckyGraaf.

Oranje Leeuwinnen

Speel je Fit is opgestart vanuit de UEFA en de World Heart Federation en onderdeel van een meerjarige samenwerking tussen Hartstichting en KNVB waarbij het doel is om beweging en sportplezier te stimuleren en gezonde, rookvrije sportterreinen te realiseren. Speel je Fit past niet alleen binnen deze samenwerking, maar is ook onderdeel van de aanloop naar WEURO 2017; het EK voetbal voor vrouwen dat deze zomer in eigen land plaatsvindt. De OranjeLeeuwinnen zijn ambassadeur van Speel je Fit, op de fanzones in de speelsteden zijn er Speel je Fit-activiteiten en in het Speel je Fit-boekje dat wordt verspreid vinden kinderen het WEURO 2017-speelschema en een poster van de OranjeLeeuwinnen. Tijdens de aftrap van Speel je Fit hebben de OranjeLeeuwinnen een donatie van €1.000 aan de Hartstichting gedaan.

Marc Nipius, programmamanager MVO van KNVB: 'Met het EK Vrouwen in eigen land gaan we veel mensen een mooie voetbalzomer bezorgen. En dat we dit evenement ook gebruiken om kinderen meer te laten bewegen maakt het extra bijzonder. De OranjeLeeuwinnen zijn op het veld al een voorbeeld voor veel jonge meisjes én jongens, het spreekt voor zich dat zij zich ook daarbuiten inzet-ten om nog meer kinderen het spelplezier te laten ervaren. Dat we samen met de Hartstichting werken aan deze campagne past geheel bij onze visie om een gezonde leefstijl onder kinderen te stimuleren.'

Credits

Klant: Hartstichting (Evelien Winkel, Caroline ter Braak-de Vries), KNVB (Peter Legters, Marc Nipius) | Bureau: Crowd (Simone Hermans, Vinnii Smeekes, Thijs Kaars, Antonie van Schendel) | Producent: Wessels Media (Luuk Wessels) | Presentatie: Ingrid Jansen | Muziek: R U Ready – Elindo Avastia

Met dank aan de Speel je Fit-ambassadeurs: Soufiane Touzani, Nanne Meijer, Jackie Groenen, Shanice van de Sanden, Ryan Koolwijk, Tessel Middag, Rob ‘LuckyGraaf’ van de Graaf, Tim Douwsma en Elindo Avastia
 



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken