[onderzoek] ‘Sportsponsor moet jeugd in beweging krijgen’
- Sponsoring
- 26 jun 2023 @ 11:45
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 jun 2023 @ 11:45
- Michiel van Zaane
Jeugd aan het bewegen krijgen is het belangrijkste maatschappelijke onderwerp waar sportsponsors zich op moeten richten (51%). Dit blijkt uit het onderzoek naar de beleving van sportsponsoring, een initiatief van Frank van den Wall Bake (IVRM Sport), uitgevoerd samen met onderzoeksbureau MarketResponse.
Uit het onderzoek, uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders, bleek verder dat sportsponsors ook aandacht moeten schenken aan de mentale gezondheid van mensen (33%) en het verbinden van verschillende groepen in de samenleving (29%). Hoewel Nederlanders vinden dat er een maatschappelijke rol is weggelegd voor sponsors, vindt slechts 28% van de Nederlanders dat bedrijven sport ook daadwerkelijk sponsoren vanuit maatschappelijke motieven. De top drie redenen voor bedrijven om sport te sponsoren zijn volgens Nederlanders commercieel van aard, namelijk: naamsbekendheid/zichtbaarheid (67%), omzetverhoging (41%) en imagoverbetering (36%). Hoewel Nederlanders het maatschappelijke motief van sportsponsoring nog niet overduidelijk naar voren vinden komen, zegt 60% van de Nederlanders dat sportsponsoring een positieve invloed heeft op sport. Onder de jongere doelgroep (onder de 35 jaar) is dit zelfs 70%.
Maarten Halsema, directeur IVRM Sport: ‘Dit onderzoek laat zien dat sportsponsoring zeer waardevol wordt gevonden, maar dat sport onvoldoende wordt ingezet door sponsors om maatschappelijke impact te maken. Bij activatie staan vaak te nadrukkelijk de marketingdoelen centraal, terwijl sponsors ook de mogelijkheid hebben om de sport beter te maken én om een wezenlijke bijdrage te leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Sponsors die dat wel doen, genieten meer vertrouwen van het publiek en versterken hun reputatie.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Premier Padel Rotterdam gesponsord... 23-04-2024
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing