[onderzoek] ‘Sportsponsor moet jeugd in beweging krijgen’

[onderzoek] ‘Sportsponsor moet jeugd in beweging krijgen’
  • Sponsoring
  • 26 jun 2023 @ 11:45
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Jeugd aan het bewegen krijgen is het belangrijkste maatschappelijke onderwerp waar sportsponsors zich op moeten richten (51%). Dit blijkt uit het onderzoek naar de beleving van sportsponsoring, een initiatief van Frank van den Wall Bake (IVRM Sport), uitgevoerd samen met onderzoeksbureau MarketResponse.

Uit het onderzoek, uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders, bleek verder dat sportsponsors ook aandacht moeten schenken aan de mentale gezondheid van mensen (33%) en het verbinden van verschillende groepen in de samenleving (29%). Hoewel Nederlanders vinden dat er een maatschappelijke rol is weggelegd voor sponsors, vindt slechts 28% van de Nederlanders dat bedrijven sport ook daadwerkelijk sponsoren vanuit maatschappelijke motieven. De top drie redenen voor bedrijven om sport te sponsoren zijn volgens Nederlanders commercieel van aard, namelijk: naamsbekendheid/zichtbaarheid (67%), omzetverhoging (41%) en imagoverbetering (36%). Hoewel Nederlanders het maatschappelijke motief van sportsponsoring nog niet overduidelijk naar voren vinden komen, zegt 60% van de Nederlanders dat sportsponsoring een positieve invloed heeft op sport. Onder de jongere doelgroep (onder de 35 jaar) is dit zelfs 70%.

Maarten Halsema, directeur IVRM Sport: ‘Dit onderzoek laat zien dat sportsponsoring zeer waardevol wordt gevonden, maar dat sport onvoldoende wordt ingezet door sponsors om maatschappelijke impact te maken. Bij activatie staan vaak te nadrukkelijk de marketingdoelen centraal, terwijl sponsors ook de mogelijkheid hebben om de sport beter te maken én om een wezenlijke bijdrage te leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Sponsors die dat wel doen, genieten meer vertrouwen van het publiek en versterken hun reputatie.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken