[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!

[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
  • Algemeen
  • 7 mrt 2024 @ 07:00
  • Link
  • Julian Stevense
    Julian Stevense

    senior consultant/founder
    Brandgurus
  • Marketing

Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.

Het valt mij steeds vaker op tijdens strategische meetings dat zaken onnodig complex worden gemaakt. Terwijl complexe problemen juist vragen om simpele oplossingen. Of het nu schriftelijke aanbevelingen of mondelinge adviezen betreft, het wordt er niet beter van door het ingewikkelder te maken. Het zorgt alleen maar voor verwarring, voor irritatie, voor onnodig tijdverlies en bovenal voor minder resultaat. Dat komt grotendeels omdat kwaliteit en kwantiteit als gelijken worden gezien. Kort en krachtig wordt echter vaak gezien als kort door de bocht, terwijl minder vaak meer waard is. Daarnaast moet alles tegenwoordig tot in den treure worden onderbouwd met data en bronnen, terwijl briljante strategieën veelal ontstaan op basis van inzichten die op het eerste gezicht juist niet zichtbaar zijn.

Leonardo da Vinci
Een goede strategie past achter op een bierviltje, echt waar, maar het is vele malen moeilijker om een strategie achter op een bierviltje te schrijven dan in een PowerPoint-presentatie van 100 pagina’s of meer. Een kort en krachtig advies kost dan ook veel meer tijd en is daardoor kostbaarder dan een uitgebreid en veelal verwaterd advies. Niet voor niets omschreef de Italiaanse grootmeester Leonardo da Vinci eenvoud als de ultieme vorm van verfijning. Helaas blijven we in Nederland een calvinistisch volk en vervangen we verfijning regelmatig door veelvoud en betalen we liever voor kwantiteit dan voor kwaliteit.
Een goede, kwalitatieve presentatie is kort en krachtig, zoals het KISS-principe het ook omschrijft (als we uitgaan van Keep It Short and Simple). Datzelfde geldt voor de gehanteerde strategiemodellen. De beste modellen bestaan uit drie simpele stappen. Denk aan de Golden Circles van Sinek, het BHAG-model van Collins en Porras of de briljante strategische driehoek van Kenichi Ohmae. Niet voor niets stelden de oude Romeinen al vast dat alles dat perfect is uit drie onderdelen bestaat, oftewel omne trium perfectum. Diagnose - strategie - executie is zo’n drie-eenheid. Doel - probleem - oplossing is er ook één. Why - how - what is tenslotte een mooie afsluiting die deze regel bevestigt.

Ockham’s Razor
Waarom is het dan zo moeilijk om het simpel te houden? Simpelweg omdat we onszelf graag als slim willen positioneren en in de veronderstelling zijn dat lange presentaties, complexe modellen en veelvuldig gebruik van metataal ons intelligenter laat overkomen. Dat verwachten we vervolgens ook van de mensen om ons heen. Maar echt slimme mensen weten dat extreem simpele oplossingen veelal de beste oplossingen zijn. Dat inzicht heet Ockham’s Razor, genoemd naar de franciscaner monnik en filosoof Willem van Ockham.
In Finland hebben ze de kracht van eenvoud al ontdekt. Zo zagen de Finnen dat in de winter natuurlijke looppaden ontstonden in de sneeuw, waarna ze in het voorjaar de paden in de parken optimaliseerden op basis van deze informatie. Daarnaast ontdekten ze dat veel rendieren omkwamen door aanrijdingen in het donker. In het hoge noorden zijn bijna geen lantarenpalen, dus besloten ze de geweien van rendieren in te spuiten met reflecterende verf. Simpele, maar bovenal slimme oplossingen die uitermate effectief bleken te zijn. Oplossingen waar geen langdradige rapporten voor moesten worden geschreven, maar oplossingen die direct konden worden toegepast. Wil jij ook veel effectiever zijn? Hou het dan simpel. Dat maakt je uiteindelijk ook een stuk slimmer!

Julian Stevense is oprichter van Brandgurus. Dagelijks laat hij opdrachtgevers zien hoe zij hun merk strategisch kunnen inzetten als oplossing voor merk-, marketing- en organisatievraagstukken. Naast zijn liefde voor merken heeft hij een grote liefde voor complexe problemen. In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt hij marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 03, 2024.

julian@brandgurus.nl

Lees ook deel 1: Kleine denkers
Lees ook deel 2: Waardevolle marketing
Lees ook deel 3. Merkvoorkeur voor marketing

Lees ook deel 4: Marketingnonsens
Lees ook deel 5: Relatieproblemen.
Lees ook deel 6: Alleskunners
Lees ook deel 7: Keuzestress
Lees ook deel 8: Teamprestatie
Lees ook deel 9: Duurzame oplossingen
Lees ook deel 10: 
Vlijmscherpe marketeers

Julian Stevense

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken