[onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen

[onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen
  • Food-en-retail
  • 23 mei 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVOKlanten

Plantbased producten toevoegen aan het vleesschap zorgt voor significant hogere verkopen, constateert Lidl na een proef. Deze sluit aan bij een studie 'Transparant, gezond en duurzaam' waarbij de supermarktbranche samenwerkt met de Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research.

Lidl plaatste in 2023 in 70 winkels vleesvervangers in de koeling met producten voor carnivoren, het zogenoemde 'vleesschap'. Dit had een positief effect op de verkoop van vleesalternatieven. Na verloop van tijd nam dit effect af, maar het is nog altijd significant, concludeert betrokken onderzoeker Monique van der Meer van Wageningen University, in een publicatie van Distrifood.

De test in het vleesschap duurde een half jaar. Niet alleen legde Lidl de vervangers bij het vlees, maar stopte deze producten ook in een grotere verpakking. De Duitse retailketen rekende daarbij prijzen die vergelijkbaar waren met die van vlees. 'Lidl verhoogde de attentiewaarde met stickers, schapkaartjes, receptsuggesties en communicatie over prijs. Dit moest klanten over de streep trekken om te kiezen voor vegetarisch of veganistisch.' Hoewel significant, blijft het positieve effect wel klein, reageert duurzaamheidsadviseur Chantal Goenee van Lidl in het vakmedium. 'Het is geen silver bullet.' Het effect op de verkoop werd door de retailer als positief ervaren.
Lees hier verder.
(bronnen: Distrifood, RUG en WU | foto: Hermes Rivera / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken