GENOMINEERD: Kim van der Velden van Swapfiets: 'In steden als Parijs of Londen is fietsen nog niet vanzelfsprekend'

GENOMINEERD: Kim van der Velden van Swapfiets: 'In steden als Parijs of Londen is fietsen nog niet vanzelfsprekend'
  • Algemeen
  • 23 mei 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingAwards

In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. De tweede van het vijftal is Kim van der Velden Brand Manager bij Swapfiets.

Wat betekent de nominatie voor jou?
Bij Swapfiets ben ik begonnen met werken, mijn eerste echte 'grotemensenbaan'. Het feit dat ik nu genomineerd ben voor de SAN Next Merkenbouwer Award is een geweldige erkenning voor het werk dat ik de afgelopen drie jaar bij Swapfiets heb verricht. Het kwam ook helemaal onverwachts, maar het is dus blijkbaar niet onopgemerkt gebleven, wat het des te leuker maakt!
 

Wat vind jij een sterk merk?
Oatly is een geweldig merk. Of het nu gaat om een OOH-reclame, een activatie op sociale media of de verpakking zelf, Oatly weet op elk kanaal te verrassen en te inspireren en geeft creatieven de volledige vrijheid terwijl het merk toch trouw blijft aan zijn kenmerkende tone of voice en dat werkt ontzettend goed. Ook vond ik het inspirerend hoe Oatly om ging met de foutieve informatie die verspreid werd via social, waarbij het toen fckoatly.com heeft opgezet om op een toch wel gedurfde manier verheldering te brengen.

Wat was de grootste uitdaging die je ooit bent tegengekomen bij het bouwen van jouw merk?
In Nederland is fietsen - bijna - zo normaal als ademen. Het is de manier om van A naar B te gaan voor velen. Swapfiets is in Nederland groot geworden dankzij studenten, die op zoek waren naar gemak en zorgeloos willen genieten van hun studietijd. In andere landen is de situatie heel anders. In steden als Parijs of Londen is fietsen nog lang niet zo vanzelfsprekend. Hier ligt een uitdaging voor Swapfiets: mensen eerst motiveren om te gaan fietsen en vervolgens het concept van het fietsabonnement uitleggen en het merk opbouwen. In Londen hebben we bijvoorbeeld een fietsschoolactivatie gedaan, iets wat in Nederland bijna ondenkbaar zou zijn. Het was een manier om mensen vertrouwd te maken met het idee van fietsen als dagelijks transportmiddel. Zelfs in Nederland blijft het een uitdaging om in te blijven spelen op de markt. Met de opkomende populariteit van e-bikes en de veranderende behoeften van onze klanten moeten we flexibel blijven.

Waarom zou jij moeten winnen?
In de afgelopen drie jaar dat ik bij Swapfiets heb gewerkt, is Swapfiets gegroeid van start-up naar scale-up. Samen met het team heb ik hard gewerkt om het merk op de kaart te zetten en ik ben ontzettend trots op wat we hebben bereikt. Een van de dingen waar ik me de afgelopen tijd veel mee bezig heb gehouden, is onze aanwezigheid op sociale media. Sinds september ben ik verantwoordelijk voor onze socialmediakanalen en hebben we onze strategie volledig omgegooid. Hierdoor hebben we de betrokkenheid van onze volgers vergroot en onze medewerkers, die dagelijks contact hebben met onze klanten, in de schijnwerpers gezet. We spelen nu meer in op trends, creëren veel meer vermakelijke content en delen content die potentiële nieuwe klanten interesseert in ons concept. Het is super leuk om te zien dat ons werk niet onopgemerkt is gebleven. The Best Social Media NL heeft zelfs een leuk artikel aan onze aanpak gewijd. Dit alles bevestigt dat we op de goede weg zijn en motiveert mij om nog harder te werken aan de toekomst van Swapfiets en het merk verder uit te bouwen. De lentecampagne Welkom in de wereld van zorgeloos fietsen legt duidelijk het Swapfiets-concept uit. Hierbij hebben we gekozen voor een grappige en pragmatische aanpak zonder voorbij te gaan aan Swapfiets’ Nederlandse achtergrond en expertise. De campagne heeft tot nu toe geweldige resultaten opgeleverd ten opzichte van voorgaande jaren: met een daling van de CPC, een stijging van de CTR en een verbeterde merkherkenbaarheid.

Waar zie je jezelf over tien jaar?
Ik zou het erg leuk vinden om mijn kennis over een paar jaar te delen met mijn eigen team en samen te bouwen aan een mooi merk. Mijn voorkeur gaat uit naar werken voor een merk dat op een positieve manier bijdraagt aan de wereld, zoals bij Swapfiets, waar we streven naar leefbaardere steden. Ik heb ook nog wel de ambitie om misschien mijn eigen bedrijf op te zetten, maar hoe, wat en waar, dat weet ik nog niet precies!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken