[column] Waar is de junior copywriter gebleven?

[column] Waar is de junior copywriter gebleven?
  • Algemeen
  • 13 mrt 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • BrandingStorytellingCopywriting

'Bureaus en marketing departments: investeer in mentoren van junior talent', stelt remote copywriter Peter van Wijk in zijn nieuwe blog. Zo blijven goede schrijvers -waar geen AI tegenop kan- gegarandeerd in de nabije toekomst.

Ik was amper 23 en kwam bij Nico Verloop op de zolderkamer van het toenmalige Baas & Van Haastrecht in Rotterdam.

M'n allereerste job in de reclamewereld. Junior Copywriter, officieel. Maar heel, heel, heel erg junior in praktijk. Nico liet me alleen maar schaduwen.

Teksten voor advertenties die hij er in een middag uit rammelde, 'mocht' ik allemaal over doen.

Zo deed ik dik drie weken over 20 artikel tekstjes van elk maximaal twaalf woorden voor een warenhuis. Emaille kookpan, dikke bodem, vuurvaste grepen, afwasbaar bloemmotief, deel van driedelige set. Dat werk.

Elke dag opnieuw 20 van deze tekstjes inleveren. Na 5 dagen werden er nog maar 16 afgekeurd. Het kon slechter, zei Nico nog behulpzaam. Geduldig, doorgewinterd, serieus en een geweldige copywriter. Wat die me al niet heeft bijgebracht. 

Liever gezegd nog: hij leerde me afleren.

Slap schrijven, flauwe woordspelingen, cliché taal: streep, streep, streep. 'Kook wat je kan in deze pan' - ik werd er bijna om ontslagen. Ik gun iedere beginner zo'n Nico. Zeker vandaag.

Het barst vandaag van de junioren, ook al worden die tegenwoordig in hun eerste baan al copywriter genoemd. De Gen Z generatie heeft nu eenmaal weinig trek in een functie waar Junior voor staat. Neemt niet weg dat je op je 24e echt nog geen copywriter kunt zijn.

Het is een ervaringsvak en niets kan er zo bij helpen als een Nico zoals ik heb gekend.

Precies daarom wil ik een lans breken voor meer Nico's in het vak. Bureaus en marketing departments: investeer in Nico's als mentoren van junior talent. Haal Nico's naar binnen en ontwikkel dat junior talent. Laat de Nico's die er zijn in dit vak de kennis en ervaring overbrengen die junioren nog missen.

Het betaalt zich terug in snellere groei van senior talent en betere output voor je klanten. En kwalitatieve groei zorgt ook dat het vak relevant blijft en aantrekkelijk voor weer nieuw junior talent. Ik durf in ieder geval wel te stellen: zonder de Nico die mij de weg wees, zou ik nergens gekomen zijn. Met z'n verdomde emaille pannensets.

Peter van der Wijk

BLOEMLEZING REACTIES OP HET BLOG VAN PETER

(bron: Linkedin)

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken