Nicole Bekkers van FC88: 'We zijn in een niche van de sportwereld gedoken'

Nicole Bekkers van FC88: 'We zijn in een niche van de sportwereld gedoken'
  • B2b
  • 16 okt 2023 @ 11:06
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Nicole Bekkers is oprichter van upcyclebedrijf FC88, vernoemd naar het illustere team dat in 1988 Europees Kampioen werd. Met FC88 verduurzaamt zij de sportkledingindustrie door de korte levenscyclus van sportkleding te verlengen. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

EVEN VOORSTELLEN
Mijn naam is Nicole Bekkers, 35 jaar en oprichter van upcyclebedrijf FC88. Ik ben getrouwd en moeder van twee kleine meisjes, Saar en Nina. Na twaalf jaar bij de KNVB te hebben gewerkt als manager van de afdeling Partnerships en Business Development, ben ik begin 2023 fulltime verder gegaan met mijn eigen bedrijf. Met FC88 werken we vanuit onze studio’s in Rotterdam, Porto en Brighton aan het verduurzamen van de sportkledingindustrie door de korte levenscylus van veel kleding te verlengen.

VOETBAL
Naast dat ik dus twaalf jaar bij de KNVB heb gewerkt, heb ik vanaf mijn 5e tot en met mijn 28e gevoetbald. Eerst bij de jongens en later in meiden- en vrouwenteams!

WHAT’S NEW @ FC88?
Wat niet? Sinds begin 2023 is het een positief gekkenhuis. We zijn met FC88 in een niche van de sportwereld gedoken: de wereld van oude kledingvoorraad, eventmaterialen en eventmerchandise. Van voetbalkleding tot banners van grote sportevenementen en sportmerchandise met data van sportwedstrijden. Vaak wordt dit materiaal slechts kort gebruikt, waarna het wordt vernietigd, terwijl de emotionele waarde van bijvoorbeeld een voetbalshirt veel langer meegaat dan de tien maanden die het nu door clubs wordt gebruikt. Sinds een half jaar werken we steeds vaker voor de sportkledingmerken, wat zorgt voor een versnelling in het hergebruiken van de honderdduizenden stuks sportkleding die jaarlijks worden vernietigd. Sinds kort hebben we een prachtige samenwerking met de KNVB, waarbij we de komende jaren hun oude kleding een tweede leven gaan geven als fanmerchandise of giveaway.

PLANNEN
We willen upcyclen betaalbaar en bereikbaar maken/houden voor alle sportorganisaties. Onze producten maken we bijvoorbeeld allemaal met de hand, lokaal in onder meer Rotterdam, waardoor de kosten hoger zijn dan bijvoorbeeld een fanartikel dat wordt gemaakt in het Verre Oosten. Upcyclen moet één van de oplossingen worden voor sportorganisaties met betrekking tot hun oude kleding, eventbranding en merchandise. We gaan daarvoor op dezelfde voet verder: langdurige samenwerkingen met sportorganisaties, voetbalclubs en -bonden zodat we elk jaar hun oude kleding, merchandise en eventbranding een tweede leven kunnen geven.

MARKETINGHELD
Greg Hoffman, oud-CMO van Nike. Hij maakte van het merk Nike een ‘mens’ met uitgesproken meningen, statements en campagnes en heeft een aantal interessante overtuigingen hoe elk merk succesvol kan zijn in zijn marketing. Een aanrader is zijn boek - Emotion by Design - waar zijn verhaal en carrière bij Nike uit de doeken worden gedaan. Leest fijn weg, met hier en daar mooie lessen voor iedere marketeer.

A-MERKEN IN JE BOODSCHAPPENKAR
Campina, Grand d’Italia, Calvé, Chiquita, Lipton.

HARDOP OM MOETEN LACHEN
De inhaker van Sanquin op de huisstijl van Odido. De bloedvoorzieningsorganisatie heeft vrijwel dezelfde huisstijlkleuren en haakte daarom op een sympathieke en betekenisvolle manier in om donoren te werven. Nu is het wachten op de reactie en handreiking van Odido 😊.

ERGERLIJKE RECLAME
De meeste commercials van parfummerken eerlijk gezegd. Heel filmisch, meestal met Hollywood-sterren in de hoofdrol en een zwoel muziekje terwijl hij/zij in een hotelkamer in Parijs op het balkon staat.

GOEDE MARKETING
Een apart voorbeeld misschien, maar Spotify Wrapped is briljant. In december krijgt iedereen te zien hoeveel uren/minuten muziek geluisterd is. Spotify pakt dit op een leuke manier aan, die makkelijk deelbaar is, waardoor iedereen zijn top-5 weer deelt via andere socialmediakanalen. Ook leuke/grappige inzichten (‘u staat in de top 2% van mensen wereldwijd die het meeste naar Kinderen voor Kinderen heeft geluisterd’) werken super. Goed gedaan.

FRUSTRERENDE MARKETING
Old skool e-mailmarketing met teksten van ChatGPT en geen tot weinig échte personalisatie. De ouderwetse nieuwsbrievenbom.

LOVEBRAND
Nike en Samsung zijn wel twee grote favorieten. Nike, omdat ik veel en graag met het merk werk en Nike fantastische producten/campagnes maakt. Samsung is mijn ‘go to’-merk op het gebied van telefonie, laptop en tablet. Alles ‘praat’ makkelijk met elkaar en werkt wanneer het moet werken.

MEDIACONSUMPTIE
Netflix en HBO/Max zijn favoriet. Daarnaast luister ik veel naar podcasts via Spotify en Podimo.

GUILTY PLEASURE
De spionageromans van Daniel Silva. Ik ben hier ooit op gestuit terwijl ik in Zuid-Afrika studeerde. Sindsdien koop ik elk jaar zijn nieuwe boek en heb dat binnen no time uit. Daarnaast de serie We zijn er bijna. De ultieme ‘slow tv’ met heerlijk herkenbare situaties op de camping. Gewoon feel good, warm gevoel, comfort tv.

2033
Over tien jaar hebben we FC88 uitgebouwd met een studionetwerk in Europa en Amerika. Daarnaast hebben we onze R&D-studio in Nederland, inclusief flagshipstore. We werken met de grootste sportteams en -evenementen ter wereld samen en, naast de collecties die we voor hen maken, bieden we direct aan fans een aantal unieke, geupcyclde producten aan via onze eigen webshop.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken