KesselsKramer legt basis voor Nederlandse deelname Expo 2025 in Osaka

KesselsKramer legt basis voor Nederlandse deelname Expo 2025 in Osaka
  • Bureaus
  • 22 jun 2023 @ 09:08
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenBranding

Nederland is in 2025 vertegenwoordigd op de Expo (wereldtentoonstelling) in Osaka, Japan. In opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), legt KesselsKramer de basis voor de Nederlandse bijdrage: een Nederlandse ontmoeting op 'Common Ground.

KesselsKramer won de aanbesteding met het concept ‘common ground’. Door de kennis over water en de unieke handelspositie met Japan sinds de 17e eeuw, leerde Nederland de kracht van samenwerken voor een gedeeld doel. Dit vinden van een gezamenlijk perspectief is nu belangrijker dan ooit, stelt creatief directeur Gijs van den Berg: 'De World Expo is een viering van wereldwijde innovatiekracht, waarbij het oplossen van mondiale problemen centraal staat. Op Expo 2025 Osaka gaat het in het bijzonder over de uitdagingen die de grote crises rond bijvoorbeeld klimaat en gezondheid betekenen voor de leefbaarheid. Geen land kan deze grensoverschrijdende problemen alleen oplossen. Deze uitdagingen vereisen internationale samenwerking.'

Daarom is het Nederlandse paviljoen vormgegeven als een ontmoetingsplek om verschillende perspectieven en expertises samen te brengen en zo te komen tot gezamenlijke oplossingen: letterlijke ‘common ground’. 'De propositie Common Ground sluit naadloos aan op de positionering en identiteit van Nederland in het buitenland om samen wereldwijde problemen op te lossen; Solving global problems together', aldus het bureau.


Common ground als paviljoen
Vanuit die gedachte creëert Nederland in Osaka een ‘common ground’ als paviljoen: een experimentele, uitnodigende plek waar mensen kennis kunnen delen en samen kunnen werken aan oplossingen voor de toekomst. Centraal hierbij staat de rol van hernieuwbare en toegankelijke energie, gesymboliseerd door een lichtgevende bol. KesselsKramer is verantwoordelijk voor het narratief, de rode draad en het grafische ontwerp van de Nederlandse deelname. Het consortium ‘a new dawn’, bestaand uit Tellart, Asanuma, DRGM en RAU, werkt aan de fysieke uitwerking. Het narratief informeerde het ontwerp van het consortium, en nu informeert het ontwerp van het consortium de communicatie. Zo is ook het proces rondom de identiteit en campagne symbool voor het thema: common ground. 

Met het eerste presentatiemoment van het paviljoen, is ook de campagne van start gegaan. Voor de teaser film werkt KesselsKramer samen met filmmaker Rogier van der Zwaag. De film is een eerste sferische impressie van de Nederlandse deelname en het paviljoen. 

Over KesselsKramer
'KesselsKramer is een onafhankelijk communicatiebureau opgericht in 1996 en gevestigd in Amsterdam, Den Haag en Londen. Het bureau maakt graag ‘reclame voor mensen die niet van reclame houden’ en doet dit onder andere voor merken zoals citizenM, Arte, Hasbro Monopoly, Bever en Ben. Meer info op: kesselskramer.com.'

(bron: KK)

CREDITS
Opdrachtgever: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Bureau: KesselsKramer
Film door: Rogier van der Zwaag

(PvWK, foto: KesselsKramer)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken