Nieuwe campagne ‘Renew your view on Amsterdam' wil blik op hoofdstad verruimen

Nieuwe campagne  ‘Renew your view on Amsterdam' wil blik op hoofdstad verruimen
  • Bureaus
  • 30 nov 2023 @ 08:28
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StorytellingBranding

Amsterdam start samen met bureau Amsterdam&partners en Dentsu Creative een nieuwe campagne om het imago van de stad te verbeteren. De campagne ‘Renew your view on Amsterdam' is niet bedoeld om meer bezoekers naar de stad te halen, maar moet ervoor zorgen dat bezoekers en bewoners met andere ogen naar de stad gaan kijken.

'We hopen daarmee een ander soort bezoeker aan te trekken. Voor de leefbaarheid van de buurten is dat meer dan welkom', stelt de gemeente Amsterdam via haar socials.

In eerste instantie richt de campagne zich op internationale bezoekers. Hij heeft dan ook een Engelse titel: ‘Renew your view on Amsterdam’. De campagne moet er naar eigen zeggen voor zorgen dat bezoekers de stad ervaren zoals Amsterdammers die zelf ervaren.

Waarom een nieuw imago?
'Amsterdam heeft de laatste jaren voor veel mensen in binnen- en buitenland het imago gekregen van een stad waar alles kan. Veel bezoekers komen voor de Wallen en de coffeeshops en om vrijgezellenfeesten te vieren. Ze zoeken vooral sensatie en platvloers vermaak, en voelen zich vrij om zich grensoverschrijdend te gedragen. Aandacht voor de schoonheid en gezelligheid, het kunst- en cultuuraanbod, de bijzondere winkels, spannende evenementen en de vele fijne buurten, hebben ze niet. De nieuwe campagne laat een andere kant van de stad zien', luidt de toelichting.

Realistisch beeld

‘Renew your view’ vertelt de verhalen van echte Amsterdammers die de stad maken tot wat die is, zegt de gemeente. 'Zo ontstaat er een nieuw en realistisch beeld van de stad en zetten we de eerste stap naar een nieuw imago. De campagne richt zich ook op bewoners. Deze versie van de campagne is in het Nederlands en heet "Amsterdam verruimt je blik". De campagne start begin 2024 en loopt tot eind 2025. We gaan regelmatig onderzoeken wat het effect van de campagne is.'

Stay Away-campagne

Daarnaast voert de gemeente Amsterdam ook ontmoedigings- en gedragscampagnes. Denk bijvoorbeeld aan de Stay Away-campagne die veel aandacht in binnen- en buitenland kreeg. Eind 2023 krijgt deze campagne een vervolg. Daarin richt de stad zich naar eigen zeggen niet meer alleen op mannen van 18 tot 35 jaar uit het Verenigd Koninkrijk die overlast geven, maar ook op mannen uit die leeftijdsgroep uit andere EU-landen en Nederland.

Nieuwe maatregelen

'Campagnes werken het best wanneer je tegelijkertijd maatregelen neemt. In het geval van Stay Away zijn dat de maatregelen om overlast tegen te gaan in de binnenstad, zoals het blowverbod en de vervroegde sluitingstijden van horeca in het Wallengebied. Bezoekers moeten dan natuurlijk wel goed weten wat de nieuwe maatregelen zijn. In de vervolgcampagne besteden we hier extra aandacht aan. Amsterdam&partners heeft de campagne in opdracht van de gemeente opgezet in samenwerking met ruim 150 bewoners, bedrijven, kennisinstellingen, culturele instituten, makers, ondernemers, en zakelijke en toeristische bezoekers uit alle stadsdelen. De campagne is onderdeel van een breed pakket aan maatregelen uit Aanpak Binnenstad en Visie Bezoekerseconomie 2035', reageert de gemeente.

Voor de nieuwe campagne wordt door Amsterdam&partners samengewerkt met bureau Dentsu Creative Amsterdam. Bekijk in het venster hieronder het resultaat.
(PvWK)

Still met de beroemde fietsenversierder uit de nieuwe video



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken