7 tips voor gratis publiciteit

7 tips voor gratis publiciteit
  • Content
  • 3 jul 2017 @ 16:48
  • Link
  • Esther Nijskens
    Esther Nijskens

    Content Marketing Specialist
  • StrategieContent

Wist je dat negen op de tien persberichten ongelezen worden weggegooid? Deze cijfers tonen aan dat het niet gemakkelijk is om met je verhaal in de media te komen. Hoe zorg je er dan voor dat je verhaal wél wordt opgepikt? De volgende tips helpen je op weg.

  1. Vermijd een promotiepraatje

Publiciteit is iets anders dan een promotiepraatje. Het gaat erom dat je iets concreets te melden hebt waar een journalist een verhaal in ziet. Borstklopperij of schaamteloze promotie van je producten of diensten interesseert niemand. En de meeste journalisten zijn er allergisch voor.

  1. Verdiep je in het medium

Wat je ook doet, vermijd het sturen van één standaard persbericht naar een complete perslijst. Nog té vaak ontvangen redacteuren berichten die helemaal niet bij hun medium passen. Door vooraf te onderzoeken bij welk medium je verhaal het beste past verhoog je de kans op publicatie.

  1. Verdiep je in de journalist

Hoewel veel nieuwsmedia gebruik maken van online formulieren om de redactie te tippen kun je beter een direct e-mailadres van een journalist achterhalen. Zo vermijd je dat je e-mail in een algemene inbox terechtkomt en ongelezen in de prullenbak verdwijnt.

Tip: Wanneer je geen naam kunt vinden kun je ook een specifieke redactie aanschrijven, zoals de economieredactie. Verder kun je op de website van het nieuwsmedium artikelen bekijken om te achterhalen over welk(e) onderwerp(en) een journalist bericht.  

  1. Betrek de journalist bij je verhaal

Wanneer je een bericht verstuurt, voeg er dan een persoonlijke noot aan toe die de journalist aanspreekt. Houd het kort, 1 à 2 regels is voldoende. Omschrijf daarin waarom je bericht interessant is voor de journalist en het medium.

  1. Maak een medialijst

Wanneer je vaker de media wilt benaderen is het handig om een overzicht te maken van alle redacteuren en journalisten per medium. Zo kun je de volgende keer in één oogopslag zien bij welke journalist je jouw verhaal kunt voorleggen, zo bespaar je je een hoop uitzoekwerk.

  1. Let op de timing

Leg nooit oud nieuws voor. Houd ook rekening met het tijdstip waarop je je verhaal met een journalist deelt. Bij een dagelijks medium maak je in de ochtend de meeste kans. Bij een maandelijks magazine is dat minder belangrijk. In het laatste geval werken redacties vaak 3-4 maanden vooruit. Zo wordt er na de zomer bijvoorbeeld al nagedacht over kerstverhalen.

  1. De aanhouder wint

Raak niet ontmoedigt wanneer je verhaal niet meteen wordt opgepikt. Soms helpt het om er een telefoontje aan te wagen. Zo kom je erachter waarom je bericht wel of niet interessant is. Daar leer je weer van voor een volgende keer. Zie het als een spel waar je steeds beter in wordt.

Zoals wel vaker is het wellicht gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wil je er in de praktijk mee aan de slag? Geef je dan op voor de Free Publicity Challenge van Nijskens Branding Agency die op 18 juli a.s van start gaat. Aanmelden kan via de website. 

Lees hier meer over eerder genoemde cijfers.

Esther Nijskens

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken