Ford Nederland viert 100 jarig jubileum

Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
  • Design
  • 8 mrt 2024 @ 11:39
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Ford viert in ons land het 100-jarig jubileum. Op 6 maart 1924 werd de Ford Motor Company of Holland opgericht met een startkapitaal van fl 100.000,- en een team van 55 personeelsleden.

Het kantoor waar Ford Nederland in 1924 begon, was aanvankelijk gevestigd in een Rotterdams hotel. De kersverse tak van destijds ‘s werelds grootste automerk, had als doel om op termijn auto's in Nederland te assembleren, zoals in andere landen ook gebruikelijk was. In 1928, slechts vier jaar na de start van Ford Nederland, stond Ford direct op de eerste plaats bij de eerste officiële telling van het Nederlandse voertuigenpark, met 12.336 auto's. Chevrolet en Citroën namen respectievelijk de tweede en derde plaats in.

Het assembleren van auto's in Nederland startte in 1932 met de opening van de Ford Fabriek aan het Noordzeekanaal. Het terrein was door de gemeente Amsterdam aangeboden, nadat Henry Ford had besloten dat alle fabrieken van Ford direct aan het water moesten liggen in verband met efficiënt transport. Tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog rolden er elke dag vele auto’s van de band, waaronder de Ford Model A, in de volksmond ook wel de A-Ford genoemd.

Na de oorlog beleefde Ford Nederland in de jaren vijftig een fikse groei, waarbij modellen als de Anglia, Cortina, Corsair en Taunus in grote volumes werden gebouwd en verkocht. Eind jaren zestig werd zelfs de legendarische Ford Mustang in Amsterdam geassembleerd. Veel van deze modellen maakten in grote getalen deel uit van het Nederlandse straatbeeld; de autokoper kreeg destijds al aanzienlijke waarde voor zijn geld bij de aanschaf van een Ford. Dat verklaart waarom vele generaties in Nederland groot zijn geworden op de achterbank van een Ford.

Vanaf de vroege jaren zeventig verschoof de focus van de Ford-fabriek naar de assemblage van bestel- en vrachtwagens, zoals de Transit en de Transcontinental. In 1983 hield de Nederlandse productie op, maar Ford Nederland bleef actief als een 'National Sales Company' met een uitgebreid netwerk van dealers en servicepartners in het hele land.

Gedurende honderd jaar zijn er ongeveer 1,5 miljoen Fords verkocht, wat impliceert dat vrijwel in elke familie wel iemand een Ford bezit of er ooit een heeft gehad. Iconische modellen als de Escort, Sierra, Mondeo en Transit zijn haast begrippen op zich geworden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Focus en de Fiesta, die op elke straathoek te vinden zijn en volgens de RDW zelfs tot de meest voorkomende modellen in Nederland behoren.

Het DNA van Ford uit zich volgens het automerk ‘niet alleen in modellen zoals de nieuwe Kuga Plug-in Hybrid, de Puma, de Mustang Mach-E en de volledig elektrische Explorer, maar ook op andere manieren. In het afgelopen jaar heeft Ford Nederland naar eigen zeggen 'een mijlpaal bereikt met de introductie van het agentuur-verkoopmodel'. Ford is in Nederland het eerste gevestigde volumemerk dat is overgestapt op dit model waarbij de consument auto’s en diensten ook rechtstreeks online kan kopen.

        

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken