Odido en CPNB brengen gewild 'telefoonboekje' uit

Odido en CPNB brengen gewild 'telefoonboekje' uit
  • Media
  • 19 apr 2024 @ 11:30
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Om scholieren vooral te stimuleren meer boeken te lezen en hun telefoon vaker weg te leggen, komt Odido met ‘Het Telefoonboekje’. In de eerste 24 uur tijd liep het zo storm onder enthousiaste leraren en hun leerlingen dat er een 2de druk moest komen.

Inmiddels zijn er 35.000 exemplaren van dit boekje in de vorm van een smartphone gedrukt. Het verhaal komt van de succesvolle kinderboekenschrijver Marjon Hoffman, onder andere bekend van de populaire reeks ‘De Regels van Floor’. ‘Het Telefoonboekje’ wordt door Odido met steun van CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) gratis aangeboden aan basisscholen in Nederland.

Leesboek in vorm van telefoon en WhatsApp-gesprekken

Speciaal voor basisschoolleerlingen van groep 6 tot en met 8 ontwikkelde Odido het eerste leesboek in de vorm van een telefoon. Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een smartphone en deze is al ruim vóór de brugklas niet meer weg te denken uit hun leven. Driekwart van de Nederlandse kinderen tussen de zeven en twaalf jaar gebruikt een smartphone, volgens de Monitor Mediagebruik. Een van de schaduwzijden van de populariteit van de smartphone is dat schermgebruik stijgt als de kinderen ouder worden. Met het stijgen van de schermtijd daalt ook de leesvaardigheid en leestijd. Van de zevenjarigen leest 68% vrijwel dagelijks buiten schooltijd een boek. Aan het eind van de basisschool is dat met de helft gedaald (naar 35%)*.

Odido wil met ‘Het Telefoonboekje’ basisschoolleerlingen stimuleren hun smartphone af en toe weg te leggen en in te wisselen voor een boek. Het verhaal van succesvol kinderboekenschrijver Marjon Hoffman richt zich op een groep vrienden in de brugklas en volgt hun WhatsApp-gesprekken.

Smartphones en toegang tot internet kennen eindeloos veel voordelen, maar de technologie kent ook nadelen. Odido neemt daarom al langer verantwoordelijkheid om bewuster om te gaan met telefoons zoals de introductie van Schermvrijdag binnen de samenwerking met NOC*NSF. Een dag waarop scholieren onder de noemer ‘soms even niet’ worden uitgedaagd twee uur lang het scherm te laten liggen en te gaan sporten. Daarnaast werkt Odido ook samen met de bedenkers van de Feelee app: GreenBerry en Garage2020. Met de Feelee app krijgen jongeren inzicht in hun eigen emoties, om zo mentaal sterker te worden.

Tisha van Lammeren, Chief Commercial Officer bij Odido: ‘We zijn bij Odido groot fan van technologie en de ongekende mogelijkheden daarvan. Het mag niet zo zijn dat het gebruik van technologie ten koste gaat van belangrijke vaardigheden die zorgen voor sociale verbinding en die grote invloed hebben op ons leven. Om ook de jongste generaties met verbeelding, verhalen en de wereld van boeken op te laten groeien, zetten wij ons als bedrijf graag in om de leesvaardigheid van kinderen op peil te houden. We zijn dan ook trots dat deze actie wordt ondersteund door de CPNB.’

Eveline Aendekerk, directeur CPNB, is blij met de samenwerking: ‘Leesvaardigheid op jonge leeftijd kan een enorm verschil maken. Eén van de belangrijkste barrières bij het lezen is afleiding door andere zaken, waaronder vooral de smartphone. De oproep van Odido de telefoon weg te leggen en te gaan lezen juichen we dan ook toe. Het Telefoonboekje gaat daar zeker bij helpen. We zijn blij dat Odido haar oproep extra kracht bijzet door het steunen van de bibliotheekcampagne Heel Nederland Leest.’

* Bronnen:

Monitor de Bibliotheek op school basisonderwijs, 2020; Monitor de Bibliotheek op school voortgezet onderwijs, 2020.

PISA-2018 (Leestijd daalt met leeftijd – Stichting Lezen)Gubbels, Van Langen, Maassen, & Meelissen, 2019.

Monitor Mediagebruik Nederlands Jeugdinstituut.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken