[column] Gaat EV Experience twijfelaars over streep trekken?

[column] Gaat EV Experience twijfelaars over streep trekken?
  • Sponsoring
  • 19 sep 2023 @ 11:28
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Menig automobilist twijfelt nog over elektrisch rijden, vanwege de prijs en de actieradius. De EV Experience op het circuit van Zandvoort kan dan ook niet op een beter moment plaatsvinden.

Dit event wordt gehouden van donderdag 21 tot en met zaterdag 23 september. Heel Nederland kan daar zelf ervaren hoe aangenaam elektrisch rijden is.

Met nog ruim drie maanden te gaan is de subsidiepot voor elektrische auto’s nog voor de helft vol. Het nieuws over de stagnerende EV-verkopen staat in schril contrast met de ambities om onze mobiliteit te verduurzamen. De consument lijkt enerzijds tegen het forse prijskaartje van elektrische auto’s aan te hikken en twijfelt aan de andere kant of elektrisch rijden voor hem of haar al voldoende ontwikkeld is. Daar waar de subsidies vorig jaar in de loop van het jaar vergeven waren, lijkt er in 2023 sprake van een kentering in de aanschaf van volledig elektrische auto’s. Want wie eenmaal op stroom heeft gereden is doorgaans erg enthousiast. Zeker nu de gemiddelde actieradius van de elektrische auto in rap tempo groter wordt.

The future is electric

Geïnteresseerden kunnen op de EV Experience niet alleen terecht voor het testen van talrijke elektrische auto’s, maar ook voor alle informatie bij het maken van de keuze voor elektrisch rijden.

Nu steeds duidelijker wordt dat de toekomst van autorijden primair elektrisch wordt, vinden steeds meer consumenten het belangrijk om zelf een beeld te vormen bij elektrisch rijden.

In tien jaar tijd is de elektrificatie schaalbaar geworden en komt de infrastructuur in steeds meer Europese landen op orde. In Nederland is volgens de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland nu 7% van de geregistreerde voertuigen elektrisch. Meestal gaat het hier om personenauto’s want op dit moment is slechts 1,8% van de bedrijfsauto’s volledig elektrisch. De ontwikkelingen gaan echter snel en met de komst van talrijke nieuwe Aziatische merken die de combinatie van een groot bereik, innovatieve connectivity en een scherpe prijs aanbieden worden ook de (prijstechnische) drempels steeds meer verlaagd. De recente prijsdalingen helpen kopers verder om de stap naar elektrisch te maken en ook Europese automerken werken inmiddels aan een volledig elektrisch budgetmodel. Met al deze ontwikkelingen is er daarom meer dan ooit een reden om je ‘elektrisch’ te laten onderdompelen tijdens de EV Experience, het grootste evenement voor elektrische auto’s in Nederland.

Flinke dosis EV

Dit jaar vindt de EV Experience plaats van donderdag 21 t/m zaterdag 23 september 2023. Iedereen die meer wil weten over elektrische auto’s of deze zelf wil uitproberen kan dagelijks tussen 10.00 uur en 17.00 uur terecht op de voor autoliefhebbers ‘heilige grond’ van het CM.Com Circuit van Zandvoort. Daarmee is er op het circuit drie dagen lang een waar EV-feest. Op donderdag en vrijdag zijn de dagen gericht op de zakelijke markt (business to business), op zaterdag staat juist de particuliere koper in de spotlights. Een betere marketing voor elektrisch rijden dan deze grootste Electric Vehicle Experience van Nederland is er eigenlijk niet, omdat informatievoorziening en live beleving hier hand in hand gaan.

Ook als een particuliere of zakelijke consument nieuwsgierig is naar het verschil tussen de huidige auto en een volledig elektrisch exemplaar dan is de EV Experience hét moment om ervaring met elektrisch rijden op te doen. Hier kun je immers laagdrempelig de verschillen tussen alle aanwezige EV-modellen vaststellen. De meest recente elektrische auto’s staan klaar in de pitstraat en op de paddock. De pitboxen zijn omgebouwd tot pop up stores van de deelnemende merken en door ze allemaal af te gaan kunnen bezoekers een flinke dosis EV tot zich nemen. Ervaringen die ze vervolgens meenemen in het vervolg van hun oriëntatie op een nieuwe auto.

150 elektrische testauto’s

Dit jaar biedt de EV Experience in Zandvoort een nog langere lijst van aanwezige modellen. Maar liefst 150 elektrische auto’s geven acte de présence. Modellen die niet alleen zakelijke, maar zeker ook de particuliere rijders moeten overtuigen om de stap naar elektrisch rijden te maken. Met talrijke nieuwe merken op de markt is de diversiteit in het aanbod van deze 4e editie van de EV Experience groter dan ooit. Leuk marketingdetail is dat dit meest uitbundige EV-feest van Nederland powered by Profile is. Vanuit commercieel oogpunt een slimme zet. Profile is immers groot geworden met het vervangen van banden en elektrische rijders weten dat juist de banden één van de belangrijkste vervangingsonderdelen zijn. Veel ander onderhoud komt bij EV’s te vervallen of kan in frequentie enorm teruggeschroefd worden. Naast banden is het onderhoud van een EV daarom veel efficiënter dan bij een benzine- of dieselauto. De lagere onderhoudskosten vormen daarmee een ander belangrijk argument om de elektrische auto bij kopers bovenaan het lijstje te zetten. Blijven de banden en die zijn tijdens de Experience gesponsord door Profile.

Bijna drieduizend euro subsidie

Met deze vierde editie in aantocht is de EV Experience in relatief korte tijd uitgegroeid tot het belangrijkste evenement ter promotie van elektrische rijden. Naast proefritten en informatie over elektrische auto’s treffen bezoekers in de paddock achter de pitboxen nog meer nieuwe e-mobility solutions, zoals, e-bikes, steps, scooters en electric motorcycles aan. Daarmee levert het Zandvoorts evenement een heel interessant totaalplaatje.

Vanuit marketing gezien is de Experience ook een gemakkelijke manier om klanten in korte tijd helemaal bij te praten over elektrisch rijden en hen daarnaast ook nog eens de verschillen tussen de diverse automodellen te laten ontdekken.

Vanuit dat oogpunt voegt de EV Experience daarmee veel toe aan het klassieke dealerbezoek. Hier staat alles bij elkaar, hier kan de consument de merken vergelijken en hier is iedereen met kennis over elektrisch rijden aanwezig. Het ‘concept’ EV Experience voorziet de bezoeker zo rijkelijk van inzichten en met die ervaring op zak kan men vervolgens de oriëntatie bij de merkdealer of (steeds vaker alleen bij de) importeur voortzetten.

Groot voordeel bij deze editie is dat de subsidiepot voor elektrische auto’s nog lang niet leeg is. Een eventuele keuze kan daarmee nog met €2950 euro korting aangeschaft worden. En zo levert de EV Experience zonder twijfel een bijdrage aan de verkoop van elektrische auto’s in het laatste kwartaal. Met 7% elektrische auto’s op de weg is er in Nederland nog genoeg te winnen.

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken