Pitches, fijn dat ze er zijn!

Pitches, fijn dat ze er zijn!
  • Algemeen
  • 7 jan 2014 @ 06:00
  • Link
  • Eddie van Groningen
    Eddie van Groningen

    copywriter, partner
    Forward Communications
  • Geen tag

Is de beschuldigende vinger van de reclamebureauwereld richting marketeers over het groeiende aantal pitches wel terecht? Het is maar de vraag. Wat ik een beetje mis in de hele discussie (of is het een aanklacht?) die het vorig jaar gevoerd werd, is de hand in eigen boezem. Wel veel ach en wee over teruglopende rendementen, de toenemende tijd om de fikse pitchinvestering terug te verdienen, een te lage vergoeding én geklaag over onbegrip en ontrouw bij adverteerders. Dat soort gemor.

Maar als je een avondje commercials zit te zappen, kom je gemakkelijk tot de conclusie dat er nogal wat campagnes zijn die nauwelijks een steen verleggen. Een matige delivery als drijfveer voor het organiseren van een pitch, dus. Als een groenteboer telkens verlepte producten in zijn schappen legt, overweeg je toch ook een ander adres? Daarnaast is het nieuwe medialandschap weliswaar een uitgestrekt land van beloften, maar hoe die effectief ingelost moeten worden, is voor velen nog maar de vraag. Twijfel alom.

Waar het hier om gaat is natuurlijk de kwaliteit van het gebodene. Misschien komt het door de tijdgeest, de toenemende concurrentie, de kwartaalcijferdruk, het algemeen toenemend ongeduld of wie weet de crisis. In ieder geval is er naar mijn idee een groeiend aantal adverteerders dat zich afvraagt of hun bureau(s) wel de kwaliteit levert die nodig is. Als de groei achterblijft, het marktaandeel nauwelijks van z’n plek komt en zelfs vrouw en kinderen niet enthousiast zijn over de laatste commercial, promotie of banner, dan moet je als marketeer toch wat?

Je zou verwachten dat het groeiende aantal pitches juist met gejuich wordt ontvangen door de bureauwereld. Die kenmerkt zich immers door een ongebreideld opportunisme. Maar dat lijkt momenteel niet het geval. Terwijl een pitch voor een bureau toch een prachtig middel is om zich van zijn beste kant te laten zien én te groeien. Zou het dan angst zijn die de bureauwereld in zijn greep krijgt? Angst vanwege de effectiviteit van het eigen werk. Angst voor de veeleisende marketeer die geen tijd meer heeft om rustig aan merkbekendheid en -trouw te werken. Wie het weet, mag het zeggen.

Hoe dan ook, bij dit alles is het verzoek van bureaus om zakelijke afspraken en een realistische vergoeding natuurlijk terecht. Lijken mij basisvoorwaarden bij een pitch. De zoekende marketeer die daar weinig ervaring mee heeft, kan ondertussen rekenen op een groeiend aantal professionals die bij het pitchtraject kan adviseren. Die varen er wel bij. Net zoals natuurlijk de bureaus die niet angstig zijn voor een pitch, omdat ze bewezen hebben goed en effectief werk te kunnen leveren. Pitches: fijn dat ze er zijn, ook in 2014!
 

Eddie van Groningen

N.B. lees o.a. hier en hier meer over de pitchdiscussie zoals gevoerd op MarketingTribune.nl
 

Eddie van Groningen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken