Pitches, fijn dat ze er zijn!
- Algemeen
- 7 jan 2014 @ 06:00
- Link
-
Eddie van Groningen
copywriter, partner
Forward Communications - Geen tag
- 7 jan 2014 @ 06:00
- Eddie van Groningen
Is de beschuldigende vinger van de reclamebureauwereld richting marketeers over het groeiende aantal pitches wel terecht? Het is maar de vraag. Wat ik een beetje mis in de hele discussie (of is het een aanklacht?) die het vorig jaar gevoerd werd, is de hand in eigen boezem. Wel veel ach en wee over teruglopende rendementen, de toenemende tijd om de fikse pitchinvestering terug te verdienen, een te lage vergoeding én geklaag over onbegrip en ontrouw bij adverteerders. Dat soort gemor.
Maar als je een avondje commercials zit te zappen, kom je gemakkelijk tot de conclusie dat er nogal wat campagnes zijn die nauwelijks een steen verleggen. Een matige delivery als drijfveer voor het organiseren van een pitch, dus. Als een groenteboer telkens verlepte producten in zijn schappen legt, overweeg je toch ook een ander adres? Daarnaast is het nieuwe medialandschap weliswaar een uitgestrekt land van beloften, maar hoe die effectief ingelost moeten worden, is voor velen nog maar de vraag. Twijfel alom.
Waar het hier om gaat is natuurlijk de kwaliteit van het gebodene. Misschien komt het door de tijdgeest, de toenemende concurrentie, de kwartaalcijferdruk, het algemeen toenemend ongeduld of wie weet de crisis. In ieder geval is er naar mijn idee een groeiend aantal adverteerders dat zich afvraagt of hun bureau(s) wel de kwaliteit levert die nodig is. Als de groei achterblijft, het marktaandeel nauwelijks van z’n plek komt en zelfs vrouw en kinderen niet enthousiast zijn over de laatste commercial, promotie of banner, dan moet je als marketeer toch wat?
Je zou verwachten dat het groeiende aantal pitches juist met gejuich wordt ontvangen door de bureauwereld. Die kenmerkt zich immers door een ongebreideld opportunisme. Maar dat lijkt momenteel niet het geval. Terwijl een pitch voor een bureau toch een prachtig middel is om zich van zijn beste kant te laten zien én te groeien. Zou het dan angst zijn die de bureauwereld in zijn greep krijgt? Angst vanwege de effectiviteit van het eigen werk. Angst voor de veeleisende marketeer die geen tijd meer heeft om rustig aan merkbekendheid en -trouw te werken. Wie het weet, mag het zeggen.
Hoe dan ook, bij dit alles is het verzoek van bureaus om zakelijke afspraken en een realistische vergoeding natuurlijk terecht. Lijken mij basisvoorwaarden bij een pitch. De zoekende marketeer die daar weinig ervaring mee heeft, kan ondertussen rekenen op een groeiend aantal professionals die bij het pitchtraject kan adviseren. Die varen er wel bij. Net zoals natuurlijk de bureaus die niet angstig zijn voor een pitch, omdat ze bewezen hebben goed en effectief werk te kunnen leveren. Pitches: fijn dat ze er zijn, ook in 2014!
Eddie van Groningen
N.B. lees o.a. hier en hier meer over de pitchdiscussie zoals gevoerd op MarketingTribune.nl
-
Eddie van Groningen
- Werkt bij: Forward Communications
- Functie: copywriter, partner
- Website:http://www.frwd.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Artsen zonder Grenzen schaalt campagne Gaza op
- ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
- Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen...
- Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C....
- [longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te...
- Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing