Ceci n'est pas une tulipe
- Algemeen
- 27 jan 2014 @ 09:00
- Link
-
Alice Slabbaert
partner, European Trademark Attorney
Chiever - CommunicatieVisual id
- 27 jan 2014 @ 09:00
- Alice Slabbaert
Wijnminnend Nederland werd vorige week opgeschrikt door een briesende en gal-spuwende Ilja Gort. “Dit bocht schenk je niet eens aan de schoonmoeder van je ergste vijand”, gilde Gort. Gort staat natuurlijk ook niet bekend om zijn fijnzinnigheid. Reden voor deze uitbarsting was het etiket van de Kleintuin- wijn van Hema. De tekening op het etiket zou teveel lijken op het wereldberoemde logo van zijn wijn La Tulipe, met een geschilderde afbeelding van een tulp.
Houdt Gort zijn sik?
Gort heeft de afbeelding van de tulp als merk vastgelegd, in zwart/wit en in kleur. Dat kleurdepot deed hij overigens pas in januari van dit jaar, vermoedelijk om sterker te staan in de zaak tegen Hema.
De inzet van Gort was hoog: in de kranten we konden te lezen dat hij zelfs dreigde zijn excentrieke snor af te knippen als hij deze zaak zou verliezen. Liep deze snor – een 100 % Gort-handelsmerk – gevaar?
Als je de beide tekeningen van de bloemen bekijkt dan zijn er natuurlijk overeenkomsten (de kleur, de vorm), maar ook duidelijke verschillen. Dan heb ik het niet eens over de stand van het bloemetje, maar ook de bloem zelf. Ik ben zelf geen botanist – ik heb wel wat beters te doen - maar ik zie wel dat de Hema-bloem geen tulp is, maar overduidelijk een suikerbossie, de nationale bloem van Zuid Afrika.
Ik ben er nog niet zo zeker van dat Gort zijn gezichtsbeharing had kunnen houden. Als je de vergelijking maakt tussen de merkregistratie van Gort – de tekening van de gekleurde bloem – en het gebruik door de Hema, dat wil zeggen de hele opmaak van de fles, sluit ik niet uit dat het dubbeltje misschien net niet Gorts kant op zou zijn gevallen. Het was best mogelijk dat een rechter, al dan niet na het nuttigen van een flesje La Tulipe, zou oordelen dat het geen merkinbreuk is.
Als ik Gort was ik niet alleen ten strijde getrokken met een registratie van de losse bloem, maar had ik daar ook een merkregistratie van de complete fles met etiket aan toegevoegd. Dan sta je toch net wat sterker.
Auteursrecht
Maar je moet niet alleen naar het merkenrecht kijken. Je hebt ook nog zoiets als het auteursrecht. De tekening van de tulp valt zonder twijfel onder het auteursrecht. Dat hij gemaakt is door een minderjarige - het 7-jarig zoontje van Gort - doet daar niet aan af. Ook minderjarigen kunnen auteursrechten hebben.
Echter, naar mijn mening heeft Gort daar in deze kwestie niets te zoeken. Het gaat in beide gevallen om een rode bloem, dat is waar, maar daar houdt de gelijkenis dan ook op. Bij de vormgeving van beide bloemen zijn duidelijk ander keuzes gemaakt, waardoor het auteursrecht naar mijn idee buiten bereik blijft.
Gelukkig
Maar uiteindelijk hoefde de rechter er toch niet aan te pas komen. Hema durfde het niet aan en heeft beloofd het etiket aan te passen. Misschien maar goed ook. Want als die sik van Gort aan gort was gegaan, was er toch een bekend handelsmerk vernietigd.
-
Alice Slabbaert
- Werkt bij: Chiever
- Functie: partner, European Trademark Attorney
- Website:http://www.chiever.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C....
- ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
- Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen...
- Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
- [longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te...
- [branded content] De vijf belangrijkste customer experience...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing